by Jeppan » Nov 18th, '16, 23:03
Här följer utkastet på kommande Pulp Alley- scenario. Tyck gärna till! Hittar ni något som behöver ändras så fixar jag det.
Stenen från bortom Stjärnorna
Detta är ett scenario för Pulp Alley och en fortsättning på Scenarion Porten bortom Stjärnorna.
Professor Arkley är kidnappad och borta -men varför hände detta? Frågorna är många. Några timmar senare fortsätter gåtorna att ramla in.....
Ett radio meddelande......
Knaster, sprak, knaster! Följt av en nasal radioröst..... "Vi avbryter för ett särskilt meddelande! Flammande ljus har synts falla ner från skyn i närheten av Arkham. Den har träffat Mellor's field stax utanför staden. De lokala myndigheterna ber allmänheten att inte närma sig nedslagsplatsen.Det ryker fortfarande ur kratern och röken som kommer från kratern är inte hälsosam. Vi ber alla i närheten att stanna hemma och stänga fönster. Gå inte ut i onödan! Stanna vid era radiomottagare! Vi återkommer inom kort, så snart vi har ytterliggare infomation om läget"
För de som faktiskt läst Professor Arkleys senaste artiklar är detta en nyhet som har en väldigt speciell betydelse. I artikeln "Gudarna Nyckel" står det skrivet att porten till den kosmiska porten kan enbart öppnas med hjälp av "Nyckelen som gudarna från bortom kommer sända genom den kosmiska portalen" Arkley förutsäger att en himlafenomen kommer att slå igenom porten vid ett exakt datum. Datumet råkar sammanfalla med det datum då meteoren slår ner utanför Arkham.
Spelarnas uppdrag blir nu att förklara deras tolkning av " Gudarnas Nyckel" och varför de nu skall ta sig till fältet för att undersöka nedslagsplatsen
Spelbräde
I mitten av spelplanen finns en öppet fält. Mitt i fältet finns kratern. Fältet är något vanskött, och av den anledningen skall det finnas en del bråte och enstaka träd på fältet. Dessa utgör perils. Runt fältet finns det ett halvt nedrivet staket. Att passera staktet där detta är intakt är en peril. Bortom fältet är det i huvudsak skog. Det finns en mindre lada vid östra kanten av fältet. En väg leder söderifrån genom skogen mot fältet.
I västra kanten av fältet står eken med Mellor's gömma. I norra kanten av fältet befinner sig Professor Garfield. Bonden Mellor står vid landar ingång.
Huvudplotpointen:
Kratern
Denna krater är själva nyckeln till det som hänt. Den har en förunderlig dragningskraft
För att ta denna plotpoint kravs att man klättrar ner i nedslagshålet. Det ryker fortfarande, men på något mystiskt sätt påverkas man inte omedelbart när man klättrar ner. På botten slås man plötsligt av en mystiskt kraft
Slå 1 t6
1 kunskap, plötsligt vet man mer om porten och dess syfte. Ligan vinner en pusselbit värd
+1 tärning cunning, slumpa fram vem i ligan som får denna bonus. Bonusen gäller enbart för nästa scenario. Den försvinner efter nästa spelsession
2 styrka, en slumpvis spelare i din liga blir starkare nästa scenario. Lägg till +1 tärning nästa scenario, egenskapen försvinner efter nästa spelsession
3 monster, karaktären förlorar sin shootfärdighet och får egenskapeerna animal och dreadgaze .Karaktären har nu ändrat utseende och blivit till någonting annat. Det är upp till spelaren att hitta på vad som hände. Karaktären är nu en shapeshifter. Inkommande scenarios kan karaktären frivilligt slå över till denna egenskap, enligt reglerna för just färdigheten "shapeshifter" I sin moster form har karaktären samma värden som förut men egenskaperna/färdigheterna byts ut mot dread gaze och animal.
4 Artefakt, en utomjordisk artefakt väntar på botten. Artefakten har egenskapen "Cursed presence", vilket spelaren kan använda 2 gånger. Egenskapen gör att spelaren kan spela ut en peril var som helst på plan
5 Galenskap, karaktären som kliver ner blir skogstokig och stormar upp. ( ge karaktären +1 tärning i brawl och egenskapen relenless). Denna attackerar närmaste figur, fiende eller vän. Galenskapen kan enbart brytas av karaktären slås ut. Använder inte shot. Detta tillstånd varar scenariot ut. När scenariot är slut åker karaktären in på mentalsjukhus och när denne skrivs ut är allt som vanligt( inklusive egenskaper)
6 En liten meteor, het som tusan, men inget mer än så.....Arkley hade nog inte alla hästar hemma. Inga speciella egenskaper.
Minor Plotpoints
Bonden John Mellor
(Ägare till Mellor's Field)
För att hitta vägen till kratern måste man prata med bonden. Bonden pekar då ut nedslagshålet. När någon har pratat med bonden Mellor placeras kratern ut på fältets exakta mitt. obs! Den första som når fram till bonden får plotpointen, men därefter kan alla dra fördel av att bonden pekat ut nedslagsplatsen. Bonden är en normal challenge.
Professor Henry L Garfield
Arkham geologiska insitution är också ute efter stenen. Rollins har beräknat nedlagsplatsen. Om man når fram till Professor Garfield så
Talar även han om vägen till kratern. Vägen dit blir då öppen för alla. Han kan dock vara lite lurig eftersom han själv vill ha tag på stenen. När man försöker sig på denna plotpoint måste dra två kort och välja den som är svårast( dvs kräver flest lyckade slag).
Eken
Innehåller bonden Mellors speciella gömma. I ett snår i närheten finns också en hembränningsapparat. Hittar man denna plotpoint så kan man hitta1d3 flaskor med sprattelvatten - gör karaktären speedy resten av scenariot.
State Troopers
Dessa kommer in första eller andra rundan, 1-3 första rundan, 3-4 andra rundan
Dessa har fått i uppdrag att skydda krater från obehöriga. Dessa poliser kommer köra in på plan med en rekvirerad bil. Därefter parkerar de inom 12 tumm från kratern. Det rör sig sen mot krater, ställer sig runt kratern och avfyrar burts mot alla som försöker närma sig kratern. Spelaren som har initiativet kontrollerar och flyttar dessa sist i rundan. Dock måste de följa följade regler:
A) lastbilen som de kommer med flyttar sig från en valfri kant till en position 12" från kratern.
B) När lastbilden är 12" från kratern hoppar poliserna av och flyttar sig snabbast möjligt mot kratern. Vid kratern öppnar de eld mot alla som flyttar sig mot kratern och befinner sig inom räckvidd(burst). Alla poliserna har 1d6 i alla karaktäristika. Poliserna är 4 till antalet. De är tungt beväpnade - därav egenskapen burst.
Placering
Först slår man initiativ. Den med högst iniativ ställer ut sin ledare. Denne måste befinna sig mist 12" från en plotpoint. Därefter ställer nästa liga ut sin ledare. Första rundan får varje spelare när det är dennes tur placera ut sina figurer. Figuren materialiseras fram inom 6" från ledaren. Därefter får göra sitt ordinarie drag. Tanken är att detta simulerar figurersom dyker upp ur mörkret. Man kan inte veta exakt var motståndaren befinner sig initialt. Ingen figur får starta inom 12" av en plotpoint. Man kan heller inte attackera en motståndare första rundan.