15mm figurer - crusaders

Allt som inte ryms inom ramen för de andra forumen hamnar här.

15mm figurer - crusaders

Postby Sebastian » Dec 28th, '16, 12:43

Har varit sugen på att bygga en 15mm armé till ancient/medieval perioderna ett tag och nu har jag bestämt mig för en crusader armé.

Sitter och väljer mellan figurer från Essex miniatures, Old glory, Mirliton eller Legio Heroica. Är det någon som har koll på skillnader dem emellan. Har svårt att hitta bra bilder på figurerna bortsett från de från Legio Heroica som verkar ha riktigt trevliga figurer.
Sebastian
Hastati

Re: 15mm figurer - crusaders

Postby Jeppan » Dec 28th, '16, 13:04

Essex är möjligen lite daterade, dock ej dåliga. Legio heroica kan vara bra. Skulptören brukar göra figurer med tjocka drag.
Det är en smaksak om man gillar det eller ej. Objektivt sätt är nog Mirilton bäst sett till kvalité och skulpturering.
Personligen är det 50/50 mellan Legio Heroica och Mirilton.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Sebastian » Dec 28th, '16, 17:04

Ok, tack för infon. Då står valet mellan Legio Heroica och Mirliton då.

Är det någon som har motståndare till en korstågsarme alt en europeisk feudal 11-1300 tals armé i 15mm? Kommer satsa på att bygga motståndarna också men det får bli ett senare projekt.

Eller är det någon/några som är sugna på att göra ett projekt av det och bygga ihop lite grejer för 11-1300 tal feudala europa alt sena korstågen tillsammans?
Sebastian
Hastati

Postby berfrund » Dec 28th, '16, 18:37

Vilka regler bygger ni er armé för?
berfrund
Principes

Postby ULO » Dec 28th, '16, 18:54

Hej
Jag kan ställa upp Bysantiner och araber/turkar. Tror jag kan sätta in samtliga muslimska korsfarar-fiendet. Allt basat för DBM /fog
ULO
Centurion

Postby Sebastian » Dec 28th, '16, 20:48

berfrund wrote:Vilka regler bygger ni er armé för?

Jag har inga preferenser för ett visst regelsystem utan tänkte försöka basa figurerna så att de går att använda till det som spelas mest.

Blir väl en ny fråga då, hur ska jag basa dom för att maximera antalet system det går att spela dem med?

ULO wrote:Hej
Jag kan ställa upp Bysantiner och araber/turkar. Tror jag kan sätta in samtliga muslimska korsfarar-fiendet. Allt badat för DBM /fog

Härligt, då kan jag med gott samvete starta ytterligare en armé med vetskap om att det finns motståndare :D
Sebastian
Hastati

Postby Tomas » Dec 29th, '16, 02:47

Jag skulle vilja slå ett slag för old glory, har ganska mycket av dem och de är helt ok. Deras stora fördel är dock priset samt att de säljs i större förpackningar, har för mig att inf är 24st och cav 12.

Basning så är väl DBx rätt standard för 15mm, eftersom den åtminstonde var standard förr så har många wargamers har massa armeer DBx basade så de flesta nyare spelsystem har helt enkelt fått anpassa sig efter det.
Med vänlig hälsning Tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby Jeppan » Dec 29th, '16, 10:02

Sebastian wrote:Ok, tack för infon. Då står valet mellan Legio Heroica och Mirliton då.

Är det någon som har motståndare till en korstågsarme alt en europeisk feudal 11-1300 tals armé i 15mm? Kommer satsa på att bygga motståndarna också men det får bli ett senare projekt.

Eller är det någon/några som är sugna på att göra ett projekt av det och bygga ihop lite grejer för 11-1300 tal feudala europa alt sena korstågen tillsammans?

Jag har också Byzantiner för den här perioden. Pål köpte av mig araber från perioden för många år sedan. Allt är DBM-basat. Så figurer finns allt. Intresse för spel finns också. Det börja poppa upp en del nya intressanta spelsystem för perioden.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Orm » Dec 29th, '16, 15:22

Vad gäller regelsystem kan jag rekommendera både To the Strongest, L'art de la Guerre och Sword & Spear. De två förstnämnda har jag och Ulf kört en del och de är båda snabbspelade och kul system som funkar utmärkt för 15mm. Sword & Spear är också ett innovativt och tämligen snabbspelat system.

Är lite sugen på att måla upp lite 15mm själv men har nog dessvärre för ont om tid för att det ska vara ett realistiskt åtagande. Hakar dock gärna på och spelar lite korståg om det blir aktuellt. :)
Orm
Triari

Postby ULO » Dec 29th, '16, 16:39

Hej,
Till just den här epoken har vi nog gott om figurer. Det är bara att låna. Så vitt jag vet är allt basat för DBM/FOG. Och det är väl i praktiken "bransch-standard". Hur viktig basningen är varierar med reglerna. I vissa fall (DBM, FOG, l'art dela guerre) så är det viktigt, medan det spelar liten roll för To the Strongest.
Men om du kör med DBM/FOG-basningen så funkar det för det allra mesta.

/ULO
ULO
Centurion

Postby Sebastian » Dec 29th, '16, 19:22

Nu är en beställning från Legio Heroica lagd. Blir en relativt generisk korsriddar armé med lite turkopoler, tungt infanteri, beridna sergeanter, riddare och armborstskyttat. Får leta lite efter bönder som kan tänkas passa som pilgrimsresenärer också.

Det medföljer baser för FoG så då borde jag vara hemma på den fronten också. Hittade en länk som beskriver basningen för DBM, stämmer det som står där? http://home.intekom.com/assegai/Articles/dbmbase.htm

Hur basar man sina commanders, är de på enskilda baser eller tillsammans med andra enheter?

Om nån har tips på hur man gör snärtiga flaggor/baner så får ni gärna hojta till. Har aldrig fixat flaggor förut.
Likaså om någon har trevligt referensmaterial med bilder, heraldik från korstågen under de här tiderna så skulle jag gärna låna detta en liten stund när jag börjar måla figurerna :D
Sebastian
Hastati

Postby ULO » Dec 29th, '16, 20:45

Hej
Coolt. Ser fram mot att se det gänget på bordet :-)

Ja, det där med basningen ser ut att stämma. I DBM så är generalerna en del av en enhet. D v s för korsriddarna så bör några av riddar-enheterna inkludera generalerna. Det där är lite olika i olika regel-system. I l'Art de la Guerre så kan man välja att inkludera generalen i en enhet eller ha honom separat så att han kan flytta runt och hjälpa olika enheter. I ytterligare andra är det alltid separata generaler.
I verkligheten så var det olika också. Alexander den Store red alltid i spetsen för några hundra kavallerister. Julius Caesar däremot kunde röra sig längs linjen med bara några livvakter och ordonnanser i släptåg. Misstänker att de flesta riddar-generaler rider i spetsen för sina feodala undersåtar och närmaste hejdukar. Men t ex Rickard Lejonhjärta kan man nog argumentera för att vara separat. Han verkar ha haft rätt modern befälsföring.
Så det beror på vilka regler du kör med (och vilka generaler du har i åtanke).
Men ett förslag skulle ju kunna vara att förse några lämpliga enheter med flaggor eller liknande så kan de enheterna vara generaler om reglerna är sådana. Om du sedan fastnar för regler där ledarna är separata är det bara att måla upp några separata baser. Flaggorna i enheterna kan du i så fall ignorera (och snygga är de ju fortfarande).

Vad sägs om att testa några olika regler så får du se vad du tycker?
Jag har lite korstågsrelaterade titlar hemma. Ska kolla i bokhyllan. Heraldik finns egentligen inte under första korståget (för tidigt för det. Har knappt börjat utvecklas). Men lite senare (1200-1300) så finns det. Och en liten bit in på 100-talet finns Tempel- och Johanniter-riddare som i praktiken har uniformer.

/ULO
ULO
Centurion

Postby Sebastian » Dec 30th, '16, 11:28

ULO wrote:Hej
Coolt. Ser fram mot att se det gänget på bordet :-)

Ja, det där med basningen ser ut att stämma. I DBM så är generalerna en del av en enhet. D v s för korsriddarna så bör några av riddar-enheterna inkludera generalerna. Det där är lite olika i olika regel-system. I l'Art de la Guerre så kan man välja att inkludera generalen i en enhet eller ha honom separat så att han kan flytta runt och hjälpa olika enheter. I ytterligare andra är det alltid separata generaler.
I verkligheten så var det olika också. Alexander den Store red alltid i spetsen för några hundra kavallerister. Julius Caesar däremot kunde röra sig längs linjen med bara några livvakter och ordonnanser i släptåg. Misstänker att de flesta riddar-generaler rider i spetsen för sina feodala undersåtar och närmaste hejdukar. Men t ex Rickard Lejonhjärta kan man nog argumentera för att vara separat. Han verkar ha haft rätt modern befälsföring.
Så det beror på vilka regler du kör med (och vilka generaler du har i åtanke).
Men ett förslag skulle ju kunna vara att förse några lämpliga enheter med flaggor eller liknande så kan de enheterna vara generaler om reglerna är sådana. Om du sedan fastnar för regler där ledarna är separata är det bara att måla upp några separata baser. Flaggorna i enheterna kan du i så fall ignorera (och snygga är de ju fortfarande).

Vad sägs om att testa några olika regler så får du se vad du tycker?
Jag har lite korstågsrelaterade titlar hemma. Ska kolla i bokhyllan. Heraldik finns egentligen inte under första korståget (för tidigt för det. Har knappt börjat utvecklas). Men lite senare (1200-1300) så finns det. Och en liten bit in på 100-talet finns Tempel- och Johanniter-riddare som i praktiken har uniformer.

/ULO

Då kör jag på en "både-och" lösning med generaler integrerade samt några separata så funkar det för det mesta. Ja precis, tanken var att testa och se vilket/vilka system som "fastnade".

Planen är att försöka göra armén så generisk som möjligt så det passar in relativt bra från sent 1100-tal, runt tredje korståget, och framåt. Sen är jag lite lat gällande sköldarna så jag har planerat att använda transfers från http://www.littlebigmenstudios.com/cata ... 63_230_235 och då blir det onekligen lite "heraldik" på vissa sköldar. Men det är klart att en korsriddararmé inte kan vara utan sina monastiska krigare, så det kommer otvivelaktigt målas upp några sådana som hänger på och korstågar för guds ära :D

Sen verkade ni vara ett par stycken med byzantiner, då känns såklart fjärde korståget och plundringen av Konstantinopel aktuell.
Sebastian
Hastati

Return to Offtopic