Jag har börjat utveckla ett dataspel

Allt som inte ryms inom ramen för de andra forumen hamnar här.

Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby Pål » Oct 11th, '16, 15:44

Hej på er!

Nu är det dags för mig att göra premiär som bloggare! Jag har nämligen börjat utveckla ett dataspel med wargaming-tema. Besök gärna bloggen och bidra med feedback och idéer. Jag kommer att behöva all uppmuntran, alla tips och råd som jag kan komma över :mrgreen:

http://www.wargamedev.com

Mvh Pål
User avatar
Pål
Centurion
 
Posts: 734
Joined: Sep 8th, '11, 19:21

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby Sebastian » Oct 11th, '16, 16:31

Häftigt! Det projektet ska jag definitivt följa.
Sebastian
Hastati
 
Posts: 131
Joined: Sep 25th, '16, 11:10

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby Led-unge » Oct 11th, '16, 19:44

Spännande! Verkar svårt. :-)
Cry havoc.
User avatar
Led-unge
Centurion
 
Posts: 628
Joined: Aug 10th, '10, 14:21
Location: Jakan

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby JoakimS » Oct 12th, '16, 07:57

Haha! Jag blev din första följare. Det kan jag skryta med när spelet blir en klassiker och säljer i miljoner exemplar :-)
Ser jäkligt intressant ut, det blir kul att följa utvecklingen.
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
User avatar
JoakimS
Centurion
 
Posts: 652
Joined: Feb 18th, '15, 09:21
Location: Pulp Alley

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby Pål » Oct 12th, '16, 08:16

JoakimS wrote:Haha! Jag blev din första följare. Det kan jag skryta med när spelet blir en klassiker och säljer i miljoner exemplar :-)
Ser jäkligt intressant ut, det blir kul att följa utvecklingen.

Härligt! Det värt någon slags belöning. Jag kanske ger dig en Joakim-exklusiv tank eller något 8-)
User avatar
Pål
Centurion
 
Posts: 734
Joined: Sep 8th, '11, 19:21

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby JoakimS » Oct 12th, '16, 09:08

Det låter bra det :P
Har skrivit en liten blänkare på bloggen så med lite tur kommer fler följare i en strid ström
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
User avatar
JoakimS
Centurion
 
Posts: 652
Joined: Feb 18th, '15, 09:21
Location: Pulp Alley

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby JonasM » Oct 12th, '16, 18:45

Coolt! Lycka till, ska bli spännande att följa projektet.
A Conflict of Interests – Projekt och prat
User avatar
JonasM
Triari
 
Posts: 324
Joined: Jan 17th, '11, 11:50
Location: Stockholm

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby Orm » Oct 13th, '16, 05:23

Häftigt! Lycka till! :)
User avatar
Orm
Triari
 
Posts: 340
Joined: Jan 10th, '15, 15:38
Location: Arkipelagen

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby Pål » Oct 16th, '16, 18:58

Tack, tack alla :)

Nu har jag uppdaterat bloggen med några tankar om regler i ett WWII-spel. Gå gärna in och tyck till i kommentarsfälten, eller gör det här i denna tråden.

Jag skulle också vilja ha tips på andra WWII-regler att förkovra mig i. Själv har jag Chain of Command, BKC2 och Bolt Action. Finns det fler jag borde titta på för att få inspiration?
User avatar
Pål
Centurion
 
Posts: 734
Joined: Sep 8th, '11, 19:21

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby JoakimS » Oct 17th, '16, 08:48

Kikade bland regelböckerna i källaren och hittade några
- Nuts! av Two Hour Wargames
- Patrol: WWII
Du har ju läst Chain of Command av Too Fat Lardies. De har ju andra regler också - "I ain't been shot, Mum" är en av dem. En annan är "Troops, Weapons & Tactics"

Vill du låna dem och kika så kan jag lägga dem på din hylla.
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
User avatar
JoakimS
Centurion
 
Posts: 652
Joined: Feb 18th, '15, 09:21
Location: Pulp Alley

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby Pål » Oct 17th, '16, 13:35

Tack!

Nuts! ...har jag redan inser jag nu, bra, bra :D Men övrigt är av intresse så jag lånar gärna en kortis för att kika på hur olika regler ser på saken.
User avatar
Pål
Centurion
 
Posts: 734
Joined: Sep 8th, '11, 19:21

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby JoakimS » Oct 17th, '16, 14:01

jag lägger dem på din hylla på onsdag
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
User avatar
JoakimS
Centurion
 
Posts: 652
Joined: Feb 18th, '15, 09:21
Location: Pulp Alley

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby JoakimS » Oct 18th, '16, 11:03

kikat på senaste inlägget på bloggen.
Några grejer som jag tror kan bli bättre
- låt de skjutna soldaterna ligga kvar där de föll så att man som spelare inte 'tappar bort' dem och inte vet vad som hände om man tittar bort när de föll.
- Nu skjuter gubbarna genom varandra. Har för mig att det har en förmåga att göra ont i verkliga livet :-). Då blir det viktigt hur man framrycker eller formerar sig i försvar eftersom en squad i gåsmarsch läng ett prång inte är speciellt effektiva mot en fiende framifrån
- De måste sikta hyggligt rätt. Nu skjuter de lite random, i en del fall långt vid sidan om sina mål.

Några funderingar
- hur är det med sårade soldater? Några tankar om det? En heroisk soldar som ligger ned men ändå fortsätter att försvara sig...
- Kompisearna kanske vill hjälpa den sårade in i skydd. Tänker lite scenen i Full Metal Jacket när krypskytt har skadat en ur gänget och effektivt stoppar alla.
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
User avatar
JoakimS
Centurion
 
Posts: 652
Joined: Feb 18th, '15, 09:21
Location: Pulp Alley

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby Pål » Oct 18th, '16, 13:21

Tack för feedback! :D

Japp, det är en väldigt rudimentär logik så här i första svängen. Följande ska fixas någon gång framöver:

- Line of sight och cover (att t ex inte kunna skjuta igenom sina polare)
- Lite mer kontroll över hur enheten formerar sig (nu ställer de sig alltid lite slumpmässigt i någon slags molnformation)
- Soldaterna ska naturligtvis vända upp mot dem de skjuter på
- De som är längst fram ska ha störst risk att bli träffade (nu slumpas träffarna i målenheten)

Tror dock att jag kommer att implementera en del annan grundlogik först innan jag återvänder till nästa iteration för skytte och dödsfall. Men det kommer!
User avatar
Pål
Centurion
 
Posts: 734
Joined: Sep 8th, '11, 19:21

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby JoakimS » Oct 18th, '16, 15:57

Kuligt projekt. Jag följer med spänning
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
User avatar
JoakimS
Centurion
 
Posts: 652
Joined: Feb 18th, '15, 09:21
Location: Pulp Alley

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby JoakimS » Oct 19th, '16, 20:26

regelböckerna kommer till hyllan först nästa vecka eftersom jag inte kunde komma förbi lokalen idag
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
User avatar
JoakimS
Centurion
 
Posts: 652
Joined: Feb 18th, '15, 09:21
Location: Pulp Alley

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby Pål » Oct 19th, '16, 23:45

JoakimS wrote:regelböckerna kommer till hyllan först nästa vecka eftersom jag inte kunde komma förbi lokalen idag

Inga problem, jag är ändå på weekend-resa till Barcelona 8-)
User avatar
Pål
Centurion
 
Posts: 734
Joined: Sep 8th, '11, 19:21

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby JoakimS » Oct 28th, '16, 18:46

sen igår ligger reglerna på din hylla. Du kan behålla Troops, Weapons and Tactics, eftersom jag har filen i datorn och knappast lär använde reglerna ändå.
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
User avatar
JoakimS
Centurion
 
Posts: 652
Joined: Feb 18th, '15, 09:21
Location: Pulp Alley

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

Postby Pål » Oct 29th, '16, 07:30

Supertack! :)
User avatar
Pål
Centurion
 
Posts: 734
Joined: Sep 8th, '11, 19:21


Return to Offtopic

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 0 guests

cron