Stort IABSM-event

Allmänna speldiskussioner

Stort IABSM-event

Postby JoakimS » Jul 6th, '15, 14:57

Tjena
En av mina spelkompisar utanför klubben kommer att bränna av ett jätte WWII-spel nästa augusti och om någon är intresserad av att spela finns det plats.
Om ni är intresserade eller har frågor så kommentera nedan. Det är inte på något sätt en bindande anmälan, utan mest ett sätt för oss att se om intresse finns och hur många bord vi kan få spelare till.
Själv kommer jag troligen vara med som domare.
/Joakim

Jag låter Daniel få ordet:

I plan to hold a big game event next year. The event will be a four day event, probably a Thursday to Sunday thing. It will be based on the 101. Airborne sector during Market Garden and the fighting around Hell's Highway. Rules will be IABSM (I Ain't Been Shot Mum) with some local "house rules". Knowing he rules is not necessary as all tables will have umpires. It will be for friends so it is not some commercial event or open to the public.

My thought is to do this some time in August (when most people have vacation) in the a place which is only ten minutes by car from Arlanda airport and about forty minutes from Stockholm central by train. The idea is to rent a community house. It has a pentry so it will be possible to make food. I am still inquiring with the people responsible and will visit the house in September. I will ask all participants for a modest entry fee to cover the rental expense for the house (which will be fairly low).

It will be played over several large tables with the Son bridge in the south and Uden in the north. Each player will command a force or battle group either consisting of elements of the 101. Airborne, XXX Corps or the German forces. Each force might be equalling a reinforced company or so. I also have plans of having people being commanders of the whole Airborne force, XXX Corps and so on, responsible for coordination, allocating resources, reserves and supplies and communication as well as some higher level support units (especially when it comes to the XXX Corps).

The idea is not to cover the whole Market Garden operation so the Nijmegen, Arnhem, Eelst/Driel sector will not be covered. Some tables will be connected to each other making it possible to send troops directly over to the next while others while require some "extra move points" or "deductions".

I plan to use my friends Koen, Jocke, Laffe and Thomas as umpires. Myself also being one bu more on a coordination level. Perhaps they will also have some force responsibility depending on how many will join. All of us will obviously do our best to bring forth the necessary terrain and so on.

I would like to ask you if you would be interested in joining this. Perhaps you also know some people who would be interested in joining as player participants?

Let us know what you think!
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
JoakimS
Centurion

Re: Stort IABSM-event

Postby berfrund » Jul 6th, '15, 17:00

Låter hur grymt som helst!
Vilken skala?
Egna figurer?
Hur måste man delta alla dagar eller kan man va med viss del?

Upplägget låter lite som det som en Dansk förening kört i ett par år fast med Flames of war.
Jag skulle va på och vet klart fler som skulle va på.
berfrund
Principes

Postby JoakimS » Jul 6th, '15, 18:49

Vi kör 1/72
Inget krav på egna figurer, men har man figgar, terräng och/eller fordon som kunde passa är det naturligtvis bra. Då får man prata med Daniel om vad som behövs.
Daniel har lista på grejer som behöver göras och kan och vill man hjälpa till med något som man tar med till spelet (och sedan hem till sig igen) är det super. Själv kommer jag koncentrera mig på byggnader har jag visst gått med på :lol:
Jag är säker på att vi är flexibla med vilka dagar man är med, vi lever ju trots allt ett annat liv också, så det är klart att alla inte kan vara med hela tiden.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby JoakimS » Jul 6th, '15, 19:01

/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby berfrund » Jul 7th, '15, 07:41

Aha enda skala vi inte har något i... :oops:

Men jag skulle tro att de finns folk hos oss som är på, vi har kört hyffsat mycket BA och håller nu på med CoC, så megaslag i samma still roar nog herrarna.
berfrund
Principes

Postby ULO » Jul 7th, '15, 09:19

Hej,
Det där ser ju jättekul ut. Just 1/72 har jag inte haft sedan Airfix-lådorna på 70-talet, men det går väl att ordna.
Då antar jag att det hela handlar om broarna vid Son och Veghel och omgivande terräng. Och då följer också vilka förband de båda sidorna har.....

/ULO
ULO
Centurion

Postby JoakimS » Jul 7th, '15, 11:28

Det där ser ju jättekul ut.

Det är tanken :-) Hittills har det varit jäkligt kul med storspelen som ofta har varit i min källare från tidig morgon till... mycket tidig morgon.
Just 1/72 har jag inte haft sedan Airfix-lådorna på 70-talet, men det går väl att ordna.

Airfix var 1/76 :-) Det har hänt mycket på 1/72 (20mm) fronten och det var en skala som vi alla lekte med så den håller vi kvar vid (men vi kör 28mm för CoC för det mesta)
Då antar jag att det hela handlar om broarna vid Son och Veghel och omgivande terräng. Och då följer också vilka förband de båda sidorna har.....

Jupp.

Den som är intresserad får gärna hjälpa till med bygge och målning. Mycket tid kvar iofs men jag misstänker att det är mycket som ska byggas också.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Jeppan » Jul 7th, '15, 14:44

Jag är klart intresserad. Med tanke på tidsaspekten finns det gott om tid för planering. Jag kan dock tänka mig bidra på något sätt.
Jeppan
Primus Pilus

Postby berfrund » Jul 7th, '15, 17:34

Vi har rätt stora mängder terräng för 15mm och en del av det torde gå att använda till detta!
berfrund
Principes

Postby JoakimS » Jul 7th, '15, 22:07

Lysande, mina herrar.
Jag ska höra med Daniel vad som behövs.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby ULO » Jul 8th, '15, 11:52

JoakimS wrote:Lysande, mina herrar.
Jag ska höra med Daniel vad som behövs.

Jag har en del terrängbitar (kullar, träd och "rough going", hus-ruiner, m m) gjorda för 15mm men som säkert kan stoppas in i 20mm utan problem alls.
Figurer är en annan sak. Får fundera på hur jag löser det. Hur mycket trupp är det varje spelare rattar?

/ULO
ULO
Centurion

Postby JoakimS » Jul 8th, '15, 19:26

Hur mycket trupp är det varje spelare rattar?

Jag har inte en susning än så länge. Jag ska ta kontakt med Daniel och återkommer
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Tilioch » Jul 8th, '15, 19:32

20mm skala alltså, tror fasen jag har iaf en pluton av wehrmacht tyskar uppmålade till det och en rätt redig hög med omålat också, samt en del tanks och fordon som jag skaffade mig för massa år sedan.
Så är det nått som är intressant så finns det iaf, oavsett om jag lyckas komma med eller inte. För det låter ju väldans intressant.
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby JoakimS » Jul 20th, '15, 15:11

jag har PM:at alla som kommenterat här med mailadress till Daniel
Kontakta honom så ger han mer info

Är någon mer intresserad av superstor WWII-krigsspelshelg om ett drygt år så PM:a mig eller svara i den här tråden.
Inga större förkunskaper behövs om reglerna eftersom vi kommer att ha domare som hjälper till. Förstås bra om man har lite hyggliga förkunskaper om WWII så man inte gör allt för ogenomtänkta beslut, men det finns medspelare som kan hjälpa en med sånt också :-)
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby berfrund » Jul 21st, '15, 17:25

Japp fick kontakt!
berfrund
Principes

Return to Spel