Warhammer: age of sigmar

Allmänna speldiskussioner

Re: Warhammer: age of sigmar

Postby Ogge » Jul 4th, '15, 08:05

Det jobbiga är väl att det är nog inte så långsökt att precis samma sak händer med 40k.

Då kommer nog bara Fredrik vara glad.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 4th, '15, 08:06

"Enthusiastic Young Assistant: Kraggi is an apprentice Runesmith who has barely been smithing a century, but his youthfulness makes him very eager. Kraggi can attempt to unbind one spell in the enemy hero phase as if he were a wizard. You can re-roll the unbinding attempt if you are younger than your opponent."

Skitkul ju!

Finns hur mycket såna här grejer som helst! Såna regler som är med i spelen jag spelar med mina förstaklassare på fritids. Den som är yngst börjar, längst slår först osv.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 4th, '15, 08:10

Ancalagon wrote:Man ska inte behöva sätta sig och göra om precis allt, hitta på egna regler, restriktioner och poängkostnader för att det ens ska fungera. Det roligaste är ju att det är tänkt som ett pickup game, där du bara tar med lite grejer på måfå som du vill spela, och din motståndare gör detsamma, men det skulle aldrig ens gå. Enda anledningen till att man skulle vilja göra det är för att rulla lite tärningar, och det finns det tusentals bättre sätt att göra på :)

Kan inte annat än att hålla med. Beer & pretzels är en sak, det här känns mest halvfärdigt. Trist.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Jul 4th, '15, 08:33

Slaanesh får också lite udda specialregler: https://mobile.twitter.com/Channel_4_Ne ... 68/photo/1
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Jul 4th, '15, 08:38

fredrik wrote:
Ancalagon wrote:Man ska inte behöva sätta sig och göra om precis allt, hitta på egna regler, restriktioner och poängkostnader för att det ens ska fungera. Det roligaste är ju att det är tänkt som ett pickup game, där du bara tar med lite grejer på måfå som du vill spela, och din motståndare gör detsamma, men det skulle aldrig ens gå. Enda anledningen till att man skulle vilja göra det är för att rulla lite tärningar, och det finns det tusentals bättre sätt att göra på :)

Kan inte annat än att hålla med. Beer & pretzels är en sak, det här känns mest halvfärdigt. Trist.

Ja, känns mer Banansmoothie och Majskrokar.
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Jul 4th, '15, 08:38

Alltså jag har generellt sett väldigt högt förtroende för gw men det här får mig att tänka på den här scenen:
http://youtu.be/AQMNSIKThVo
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 4th, '15, 08:40

Hahaha.

Så jävla bra film dock.
Ancalagon
Centurion

Postby Tilioch » Jul 4th, '15, 08:48

Ja, alltså jag vet nog knappt vad jag ska säga... Kan man verkligen kalla det här ett spel ens när det är så ostrukturerat?
Hade fasen mer struktur på saker när jag lekte med små gröna(eller ja tyskarna var grå) armésoldater när jag var 5 år.

Jag menar, vad fasen är dethär om att kunna slå om saker för att man är yngre, har större mustasch, pratar med sina figurer osv...
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 4th, '15, 08:52

Alltså jag brukar försöka se det positiva och potential med det mesta, och är det nåt jag inte gillar så är det nog av rent estetiska skäl.

Det här är verkligen förbluffande värdelöst, och ju mer skit som hittas desto värre blir det.
Ancalagon
Centurion

Postby Orm » Jul 4th, '15, 08:55

Det är LARPING ju! Alla lajvare kommer att älska det här. :lol:
Orm
Triari

Postby fredrik » Jul 4th, '15, 09:07

Undantaget larp-inslagen och buskisregler så gillar jag scrollsen för de arméer jag är intresserad av. De flesta enheter verkar ganska bra balanserade mot varandra, 30 gobbos sticker ju ner en bloodthirster på två-tre rundor om jag läser rätt. Jag tror det kan bli ett ganska kul spel om man kommer över nördragen och ger det en chans. Kolla reglerna för zombies till exempel, härlig dawn of the dead känsla! :)
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 4th, '15, 09:28

Gillar att du är entutiastisk in i det sista för GW. Balanserar du upp mina beastmen mot dina gobbos så drar jag på mig pälsfillingar, löshorn och vrålar på andra sidan bordet när vi ger det en chans.

Jag kan testa nästa vecka typ närsomhelst men du får nästan säga vad jag ska ta med för du är nog bättre på att balansera upp det här.

Jag väntar på listhetsmonologen!
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 4th, '15, 09:46

Vi får testa lite när jag går på semester om två veckor. :)

Jag tror det här kan vara ganska kul om man har rätt inställning till det. Försöker man minmaxa sin armé och fixa runt så vinner man säkert. Grattis liksom, så är det i vilket spel som helst. Tror det är den enklaste grejjen i världen att balansera AOS - man alternerar ju deployment av enheter så sluta deploya enheter när din motståndare slutar. Boom. Tillräckligt balanserat för en pilsnerkväll med polarna.
fredrik
Skutans kapten

Postby JoakimS » Jul 4th, '15, 14:59

hahaha!
Ni har gått på det. Det är ju första april! Obetalbart, ni gick på...

va, vad säger du. Det är juli....

Men.... men...
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
JoakimS
Centurion

Postby Ogge » Jul 4th, '15, 16:17

Det känns faktiskt som ett riktigt skämt.

Jag menar regler där du ska imitera att du rider på en låtsashäst?? Kom igen nu! Det här kan inte vara seriöst. Ju mer jag tänker på det så köper jag det inte. Det här är bara ett skämt det måste det vara!
Jag tror nog dom släpper nått ordentligt till hösten med regler som inte tvingar en att prata med sina figurer(ja den finns oxå)eller ställa baserna på varandra och iallafall nån tanke på en balans.

Jag köper det inte. Jag vet att Fredrik tror att det är nästa kioskvältare men jag tror fan du har fel. Det här håller inte, det är liksom inte ett spel utan mer nåt åt det hållet som jag å leia gör när vi leker med hennes star wars gubbar.

Gw är bättre och har mer koll. Dom skjuter inte fantasy i sank. Dom kommer styra upp det här.. Dom måste..
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jul 4th, '15, 16:36

Ogge wrote:Det känns faktiskt som ett riktigt skämt.

Jag menar regler där du ska imitera att du rider på en låtsashäst?? Kom igen nu! Det här kan inte vara seriöst. Ju mer jag tänker på det så köper jag det inte. Det här är bara ett skämt det måste det vara!
Jag tror nog dom släpper nått ordentligt till hösten med regler som inte tvingar en att prata med sina figurer(ja den finns oxå)eller ställa baserna på varandra och iallafall nån tanke på en balans.

Jag köper det inte. Jag vet att Fredrik tror att det är nästa kioskvältare men jag tror fan du har fel. Det här håller inte, det är liksom inte ett spel utan mer nåt åt det hållet som jag å leia gör när vi leker med hennes star wars gubbar.

Gw är bättre och har mer koll. Dom skjuter inte fantasy i sank. Dom kommer styra upp det här.. Dom måste..

Det är lite samma jag tänker, men alltså, fasen vet... ÄR det här verkligen på riktigt och det inte blir nått annat, kommer GW klara det? Jag menar, kommer folk som spelar 40k lägga ner på grund av sånthär också? Hittils har ju ändå de två spelsystemen om inte följt varandra åt i grundläggande regeltankar så har de iaf tagit inspiration av varandra och vad kan man då tänka sig hända med 40k om nått år eller tre?
Visst för att communityn kan hålla spel vid liv till viss del, det går tex med Epic, men det är ju inte direkt så att det är en växande skara, snarare tvärt om även om just Epic har en ganska stor mängd spelare världen över.

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 4th, '15, 17:33

Inte tror jag GW går under.
Fantasy har ju däremot inte burit sig själv dom senaste åren utan bara varit en utgift. Det är väl det sista försöket att rädda det innan dom squatar det och bara kör på 40k.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 4th, '15, 17:33

Ha ha ta ett djupt andetag och lugna ner er, det här kommer bli bra till slut. :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 4th, '15, 20:58

Nä det kommer inte det.

Men det är ju egentligen inga problem för mig.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jul 5th, '15, 10:00

Image

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Spel