Warhammer: age of sigmar

Allmänna speldiskussioner

Re: Warhammer: age of sigmar

Postby Ogge » Jul 3rd, '15, 17:11

Fast jag tror inte fantasyspelarna kommer spela aos pga avsaknad av poängsystem, balans och what not.

Jag tror inte dom kommer spela det eftersom det inte är warhammer fantasy battles dvs episka slag med feta upprankade enheter.

Det här är ju ett helt nytt spel som är mer till för oss om inte är så intresserade av femtimmars epos med 300 figurer.

Sen tror jag att det är sjukt mycket lättare att få folk att börja med aos än vad det var med fantasy. GW må skita i allt vad deras kunder säger men dom skiter ju inte i pengarna.. Och dom rullar ju in trots vad alla haters och domedagsprofeter säger.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 3rd, '15, 19:31

WHFB spelarna kommer nog gå över till AOS vad det lider. Du kan ju spela med dina 300 figurer även där. Du kan till och med gå runt i blockformation på movement trays om du vill (tror till och med det är taktiskt vettigt att vara tight packad i vissa situationer). Du BEHÖVER inte göra det, men du har valet. Vad har du förlorat liksom? Rankbonuses? Är det verkligen en sån dealbreaker?

Tror säkert en del kommer testa andra fantasyspel i ren protest och det är väl i och för sig bra för dom, men jag skulle i alla fall tycka det var surt att sitta med sitt generiska budgetsystem när GW släpper nästa löjligt snyggt skulpterade range med massor av roliga regler och formationer och man måste börja gräva i armélistorna för Kings of War eller vad man nu spelar för att lista ut vad man kan counts-as-a grejjerna som.

Sen har du fragmenteringen som alla historiska spel lider av där tio olika spelsystem delar på en procent av spelarbasen, måste ju kännas tokvärdelöst för alla turneringsrävar.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Jul 3rd, '15, 20:15

fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 3rd, '15, 20:19

Ja det blir säkert bra. Dom kanske börjar med det eller så gör dom det inte.

Mest kul att gw avlivar fantasy utan ceremoni :lol:

Det enda jag vet säkert är att det inte kommer spelas på klubben mer än någon enstaka gång som det mesta men det skulle vara kul att pröva nån gång.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 3rd, '15, 23:07

fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 3rd, '15, 23:41

Mein gott!

Det är verkligen inga poäng eller andra balanserande faktorer.. Bara spela med vad man vill så länge man inte täcker sin deployment zone.

Jag trodde inte att det var sant innan jag själv fick se det!
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 3rd, '15, 23:50

Ja vi får väl se vad som kommer härnäst. Tror man kan styra upp det ganska bra genom att bara sätta ett tak på antalet enheter, dom känns ju spontant efter en första snabbscanning ganska likvärdiga.

Intressant att kategorierna i webshoppen är helt nya, gissar att de motsvarar kommande arméböcker eller liknande?

Hur som helst jag är sjukt taggad på en ny undeadarmé i riktigt buskistema - massa skramliga skelett och ylande spöken! :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 3rd, '15, 23:57

Jag tror nog att man får komma överens lite mer än så.. Mina 20 bestigors mot dina 20 goblins lär ju inte bli så spännande:?

Jag tror det här är kul som ett scenariodrivet kompislir typ som black powder.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 4th, '15, 00:07

Tror det räcker till en början i alla fall. Ett 20-block bestigors mot ett 30-block night goblins med lite netters och trams kan nog bli hyffsat jämn. Tillräckligt jämnt för att jag inte skall orka hitta ett bättre sätt att balansera för pickup games i alla fall. :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Jul 4th, '15, 05:53

Det roliga är att 30 night goblins mot 19 blood thirsters så får blood thirsters en bonus och kan ta sudden death.
Ancalagon
Centurion

Postby Orm » Jul 4th, '15, 05:56

På ett sätt är det bra att de skippar balansen helt och hållet. Nu blir det liksom tydligt att de inte är intresserade av att göra turneringsspel utan bara häftiga figurer som man kan leka lite med om man känner för det. Och på vänskaplig nivå kommer det helt klart att funka precis lika bra som många historiska spel. Gäller bara att hitta på ett kul scenario och köra så det ryker.

Men många WH-spelare spelar just pickup games och då blir lite svårt med såna överenskommelser. Kommer bli kul att läsa om reaktionerna när folk går till GW-butiken och blir överkörda av 15 Glottkins eller 100 skullcannons. :D
Orm
Triari

Postby Ancalagon » Jul 4th, '15, 06:02

Wulfrik the wanderer:

"At the start of
the combat phase, Wulfrik can issue an
indelicate challenge in his foe’s tongue
if there is an enemy Hero within 3".
Issue your opponent with a challenge
of your own – you can be as mocking,
rude or insulting as you dare; if your
opponent rises to the bait and they change
expression, even so much as crack a smile
or a glimmer of shock, Wulfrik’s challenge
is successful and you can re-roll failed hit
rolls for any attacks he makes this phase
against enemy Heroes."

En officiell regel. Herregud.
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Jul 4th, '15, 06:50

Ancalagon wrote:Wulfrik the wanderer:

"At the start of
the combat phase, Wulfrik can issue an
indelicate challenge in his foe’s tongue
if there is an enemy Hero within 3".
Issue your opponent with a challenge
of your own – you can be as mocking,
rude or insulting as you dare; if your
opponent rises to the bait and they change
expression, even so much as crack a smile
or a glimmer of shock, Wulfrik’s challenge
is successful and you can re-roll failed hit
rolls for any attacks he makes this phase
against enemy Heroes."

En officiell regel. Herregud.

Ha!!!

Och jag har fan wulfrik! Köpte honom för att konvertera till en beastman hjälte.

Nu jävlar ska jag måla upp han, dra på mig pälsfillingar och vikingahjälm när jag spelar så att vansinnet blir totalt!
Sen ska jag kalla alla mina motståndare för mammaknullande bajsätande horungar när jag spelar!

Kommer bli magiskt.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 4th, '15, 07:01

Warhammer Age of Sigmar Warscroll - Your Momma Insult Compendium™ incoming.
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Jul 4th, '15, 07:05

Det roliga är ju att cirkeln på nått sätt är sluten. Warhammer började ju liksom som ett skirmishspel utan poäng.

Vad skulle hända om dom gjorde samma sak med 40k?
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 4th, '15, 07:08

Ogge wrote:Vad skulle hända om dom gjorde samma sak med 40k?

copy-paste vad som händer med whfb spelarna nu och gångra det lite eftersom 40k är mycket populärare.

Ragequit utan dess like :D
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Jul 4th, '15, 07:10

Ja men skulle ni kränga av allt och börja med något annat eller skulle ni fortsätta spela nån gammal edition?
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 4th, '15, 07:40

Jag skulle nog helt gå över till 30k tror jag. Om de slutade med det också skulle jag nog eventuellt bara fortsätta spela det eller 7th.
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Jul 4th, '15, 07:52

Ska bli intressant och se hur det här landar liksom.. Jag menar vart går gränsen för att det är ett spel liksom? Ingen balanserande faktor, jävligt flummiga regler som wulfrik eller där du ska stirra motståndaren i ögonen eller erbjuda en muta.
Baserna är ju irrelevanta och det är bara att ställa dom på varandra om dom inte får plats eftersom du mäter från närmsta punkten på figuren.

Känns lite som när jag lekte krig när jag var liten och hittade på reglerna. Vilket iofs kan bli skitkul men för dom som spelar fantasy så måste det här vara en sån jävla pungspark så jag vet inte vad!
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 4th, '15, 07:58

Ja, det känns lite som det skulle kännas om din fina bil blir totalkvaddad och du får ut en trasig puch dakota på försäkringen.

Nu spelar ju inte jag fantasy, men jag känner mig konstigt kränkt ändå. Det finns absolut inget som helst sug att ens testa det här skiten. Man ska inte behöva sätta sig och göra om precis allt, hitta på egna regler, restriktioner och poängkostnader för att det ens ska fungera. Det roligaste är ju att det är tänkt som ett pickup game, där du bara tar med lite grejer på måfå som du vill spela, och din motståndare gör detsamma, men det skulle aldrig ens gå. Enda anledningen till att man skulle vilja göra det är för att rulla lite tärningar, och det finns det tusentals bättre sätt att göra på :)
Ancalagon
Centurion

PreviousNext

Return to Spel