Kort presentation av mig!

Allt som inte ryms inom ramen för de andra forumen hamnar här.

Kort presentation av mig!

Postby Nils » Aug 24th, '09, 14:37

Eftersom vi inte alla känner varandra tänkte jag det kan vara bra med en kortare (eller längre) presentation.

Jag var med på mötet i tisdags i er lokal. Mest är jag intresserad av moderna perioden (dvs 1940 och framåt...) Gillar i synnerhet "what if" såsom tredje världskriget i västeuropa cirka 1985. Annars gillar jag lite konstiga och "galna" projekt. Oftast misslyckas jag att få någon annan intresserad så jag påtar lite själv med mina projekt.

Det jag spelat mest på sistone: Fransk-Tyska kriget 1870 i 28mm med "Volley and Bayonet" reglerna. Det är jag och Fanjunkaren som spelar.

Ambush Alley och Force on Force (inget FoF än men vill spela det) Det är i 20mm.

Jag kan tänka mig att spela BKC i 15mm om några andra också spelar det. Där har jag en rejäl early/mid war lista åt ryssarna. Den är vinterbasad.

Jag har en FoG armé, Italian Condotta, men FoG är inte riktigt min tidsepok eller regelfavorit.

Ett projekt jag håller på med är sjökrigsspel i "pre dreadnought eran" dvs ca 1880-1905. Skalan blir i 1:3000. Det skall bli intressant.

Dessutom gillar jag att spela lite brädspel, Jag spelar gärna World at War från Lock ´load i USA. Det är just WWIII 1985 så det är verkligen min favoritepok. Vidare spelar jag lite Memoir ´44. Ett enkelt WWII spel om invasionen av Normandie. Inte det mest realistiska spelet men om man släpper det kritiska tänkandet ett tag så är det kul att slå ihjäl nån timme eller två med det spelet.

GW:s spel Great War spelar jag lite sporadiskt. Där har jag två arméer i 15mm, britter och tyskar. Britterna är late war och tyskarna Early war. Orsaken till detta är rent estetiskt. En WWI tysk för mig skall ha pickelhuva och en WWI britt platt stålhjälm. Så överlever man denna inkonsekvens så spelar jag gärna.

Överlag är jag ingen detaljfetischist eller kräver perfektion i allt eller att allt MÅSTE vara helt korrekt historiskt. Känslan är viktigare för mig. Ex därför jag använder latewar britter och early war tyskar till WWI, det känns mer WWI för mig helt enkelt. I ex WWII är en sherman en sherman för mig, om modellen råkar ha en 75mm men i spelet en 76mm kanon så gör det inte mig så mycket. WYSIWYG i all ära men jag är inte så petig... Huvudsaken att man har kul och spelar. Jag är heller ingen regelfanatiker, spela och ha kul är det viktigaste, om något blir fel så... sånt händer och vem bryr sig?
Nils
Primus Pilus

Re: Kort presentation av mig!

Postby Kreufeldt » Aug 24th, '09, 16:28

Efter Nisses storslagna presentation så känns det som att allt annat kommer att vara futtigt, men jag försöker ändå...

Jag var också med på mötet i tisdags (killen med den gröna kepsen, Tomas är mitt riktiga namn). När det gäller spel så är jag väl intresserad av allt före 1721, och efter 1935. Fråga mig inte vad som gör det där emellan ointressant, det bara är det...

På sistone har det blivit mycket Field of Glory. Tillhör den förhatliga skaran som spelar horse archer-listor, på sistone Litauer. Har även en polsk lista, samt Seleukider. Håller för närvarande på med Early Successors och Parthians. Allt så klart i 15mm (varför spela något annat undrar vän av ordning...)

Mitt andra stora projekt för närvarande är Australiensare till öknen under andra världskriget. 15mm så klart. Tanken är att vi ska använda BKC-reglerna, så snart den nya versionen kommer, och så snart Fredrik målat klart sin DAK-armé. När mina Aussies är klara tänkte jag nog ge mig på lite italienare också.

Spelar även, precis som Nisse, en hel del brädspel. Dels den tyska varianten, men även den lite mer krigiska typen. Flyttar gärna runt brickor och träklossar på kartor, och om någon skulle vara intresserad spelar jag gärna både OCS, Eurofront eller vad annars man kan hitta. I alla fall om det inte är på taktisk nivå. Operationell nivår, eller teater-nivå är mina klara favoriter.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Stewe » Aug 24th, '09, 17:19

Snygg första post Nisse.

Okej Here I go!

Stewe Lundin, missade dessvärre första mötet men tänker dyka ner i morgonom inget oförutsett inträffar.

38 år
3 Kids 15, 7 och 7
Gift
Villa

Spelar det mesta av det mesta, jag är inte så där jätte bokstavstrogen vad gäller regelsystem och eror, jag spelar det massan spelar.

Gillar dock främst att måla men som familjefar så saknas tiden framför allt.

På gång just nu.
FOG
*Ordonance French i stort sett klara, lite alternativa trupper kvar att måla
*Later Selucides, nyss på börjad
*Samurai i väntan på Empire of the Dragon boken

WWI
* Britter Early war

Pirater
*Båt
*Terräng
*3 st warbands

SiFi
* Islamic Fedaeration
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby fredrik » Aug 24th, '09, 18:22

Jag var förbi på mötet i tisdags och hälsade på de flesta. Jag har genom tiderna varit intresserad av i stort sett varje period och skala under solen, men sysslar numera uteslutande med 15mm antikt/medeltid - FOG (huvudsakligen), DBMM (mycket sporadiskt) och DBA/BBDBA (mitt tidigare huvudintresse). Ämnar påbörja WW2 och Scifi, även detta i 15mm.

Är i övrigt 31 år och arbetsnarkoman i dataträsket. Gillar mysiga hemmakvällar och romantiska promenader i parken.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Aug 24th, '09, 18:33

Oskar. 29 år ung.

Jobbar med överjävliga tonåringar i akalla och har tillgång till 16v. semester om året.

Har väl varit inne på det mesta i figurväg och är numera principfast på att endast 3 projekt får vara igång samtidigt.

Spelade mycket DBM för 5-10 år sedan men nu spelar jag FOG om det ska spelas medeltid. 1400-talets balkan är det som är intresset där och jag har svårt att se att det kommer att målas mer antik/medeltid förutom samurajer inom en längre framtid.
Annars är det WW2 och moderna obskyra konflikter som intresserar mig. Är oxå en sucker för "Hard Sci-fi" så det är huvud projekten nu.

Annars har jag inget liv utanför figurspel förutom sport, TV-spel och en extremt förlåtande/förstående/tolerant fru.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Björn » Aug 24th, '09, 18:59

Det jag tycker är roligast med hobbyn är målandet. Först se dem, planera in vad man ska ha figurerna till och hur man ska måla dem, köpa dem, få hem dem, öppna paketen och sen titta på dem. Titta . Dagdrömma om hur de kommer att vara när de är klara. Ta fram målarburkarna, se dem växa fram; från svarta klumpar till färdiga figurer. Jag köper aldrig figurer osedda, det ger inte mig samma kick. I’m a lead junkie.

Att målandet och drömmandet är så viktigt för mig gör att figurernas kvalitet är viktig. Visst har jag sett skit figurer bli skitsnyggt målade, men så bra är inte jag, så jag målar hellre snygga figurer. När det gäller figurer är jag lite religiös, säg namnet på mina husgudar och jag lyssnar. Jag gillar främst Steve, Paul, Mark x 2, ‘those crazy twins’ och det senaste tillskottet till Pantheon, Adam. När jag hör att någon av dem har kommit ut med en ny range blir jag lite upphetsad, och vill se den. Om det är nåt jag faller för så börjar mina ögon att lysa och jag tar fram det heliga kortet. En äkta religiös upphetsning uppstår.

Jag är också intresserad av historia. Jag delar in världshistorien i tre epoker; Biblisk, Antiken och Modern. Biblisk börjar där Bibeln börjar, dvs vid världens början, och slutar när Antiken börjar. Roms grundläggande 21 april 753 är, enligt mig, starten på Antiken. Epoken slutar med Romerska rikets fall 29maj 1453. Allt efter det är den Moderna tidsåldern. Men jag är inte så intresserad av Romarna, istället gillar jag bäst Hellenismen. Jag läser mycket, om någon behöver en obskyr artikel om grekerna i Baktria så har jag den förmodligen.

Men jag är inte så trångsint som det låter. Jag gillar stridsvagnar i Biblisk period. Och framför allt snygga uniformsjackor med ridstövlar och skärmmössor, sexigt! Och glöm inte för allt i världen inte kineser i tysk ww1 uniform med tvåhandssvärd! 30-talet verkar ha varit bra.

När det gäller brädspel älskar jag Settlers of Catan!
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Postby Mr Walker » Aug 24th, '09, 20:30

Bra initiativ med presentationer Nils! Jag hakar på.

Jag var med i tisdags. Det var jag som hade hästsvans och hår på hakan. (Och en djupsinnig t-shirt :? )

Förmodligen äldst i gänget men också förmodligen yngst... Har inte sysslat med figurspel så många år. Ett par-tre ungefär, beroende på hur man räknar.

Kan nog erkänna mej till att vara lite av en anglofil, både när det gäller figurer och annat. Började banan med Dungeons&Dragons miniatures - dyra färdigmålade som man köpte i låda. Då hittade jag några märkliga filurer som satt och spelade historiska saker med riddare och sånt med pyttesmå, hemmamålade metallbitar. Jag högg. Då var det DBA som var den stora grejen och jag har fem, sex arméer för detta.

Sen dök FOG upp och alla blev som tokiga över detta, inklusive jag själv, och har två bågskyttebaserade arméer för detta: Wars of the Roses (Lancastrian) i 6mm (Baccus) och 100 Year´s War English Continental 15mm.

Har börjat lira lite Pulp i sommar med Jeppe (.45 adventure) där vi jagat dinosauriefossiler i Gobiöknen. Hans figurer och terräng -har dock några på gång...

Stora sommarprojektet är "Walker´s Wild West" där jag har ett trettiotal figurer målade och minst lika många grundade (28mm) och sex stycken byggnader som är wip. Fler byggnader ska till. Vet dock inte än vilket regelsystem jag vill köra.

Målandet och byggandet kommer i första hand för mej. Det är det roligaste. Spelandet kommer i andra hand och att vinna detta spelande i tredje hand... :roll:

Annat "på gång" är ECW eller möjligtvis 30YW, där jag har köpt på mej en hel del figurer från Warlord, dvs 28mm även här.

När det gäller intresse för olika perioder måste jag säga att det enda som inte lockar mej är WWII - känner inte för att måla figurer i olika nyanser av grönt och brunt, skulle jag tro.

Är rätt intresserad av att börja nåt Sci-Fi-projekt också och Ogge verkar på väg att lyckas... Detta i väntan på att Eve-Online ska komma med en figurspelsvariant som det har ryktats om i över ett år...

På brädspelsfronten spelas nu Carcassonne ganska flitigt med sambon, som i övrigt är mycket förstående, för att inte säga uppmuntrande, när det gäller figurspelandet.

Lasse, var namnet, förresten. 8-)
Mr Walker
Triari

Postby Dalauppror » Aug 24th, '09, 21:03

Bra Initiativ !!!

Jag har ju spelat en del med Alviksgänget sedan tidigare och tycker det är mycket lyckat att alla spel kamrater samlas i samma förening:)

Hur som helst...

Michael
37 år...oj vad tiden går...
Sambo och 2 barn 6år och 3,5 månader
Lägenhet i Solberga och Hus i Dalarna
Jobbar för en obskyr statlig organisation.

Har hållt på med hobbyn sedan jag var 13 år, då var det rollspels som gällde...Drakar och Demoner och Mutant... Åkte på Äventyrspels Spelkongress när jag var 14 och fick för första gången uppleva figurspel, sedan var man fast...

Började med ww2 i 6mm med extremt knöliga och 80 tals aktiga regler, gjöt även en del fantasy figurer för att ha när vi spelade rollspel.

Genom åren har man väll spelat en del olika spel, warzone, warhammer fantasy, 40K, DBA, massor av olika ww2 regler och massor av annat.

Nu för tiden är det väll nästan bara FoG och Ambuch Alley/Force on Force som jag har tid/möjlighet att spela. Men jag är väldigt lättpåverkad (vilket ogge kan intyga...) så jag hoppas det blir en del annat också. Gillar spel mekaniken i Lothr/Warhammer Old West och även deras pirat vriant.

Mina projekt för tillfället är:
*Vietnamn i 20mm för Ambush Alley /Force on Force
*Måla upp några 15mm DBA armeer för försäljning för att kunna underhålla mitt figur missbruk.
*Några olika 15mm FoG projekt som inte är helt klara...Anchient British, Ottomaner och Vikings/Early Medieval Scandinavian
*Har börjat med en Svenska 30 åriga kriget arme till FoGR.
*Har även en del 28mm figurer liggande som borde målas, bland annat några Late Romans för BigBases (som rickard lurad in mig på), Vikingar för skirmish spel och några pirater...

Jag hoppas även att ni alla frekvent besöker min blog på http://www.metrobloggen.se/dalauppror
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Jeppan » Aug 25th, '09, 09:32

Ålder 37(och ett halvt)
Yrke: undervisar tonårsyngel i historia, samhällskunskap m.m

Civil status: sammanboende, trolovad och utan yngel, numera hemmahörande i världens mest centrala utkant(Huddinge).

Började likt vissa andra min bana på Äventyrsspels konvent i slutet av 80-talet. Kom av misstag över en tidningen Miniature Wargamer hos lokale tidningshökaren under samma period. Efter detta fast i träsket.

Spelar: Allt historiskt som någon lurar på mig(Jag är relativt lättlurad). Fokus har tidigare legat på DBA/DBM, men har på senare tid glidit över på FOG. Dessutom har fokus breddats mot andra projekt som just nu håller på att ta över mitt arbetsbord. Länge har 15mm andra världskriget varit det som varit huvudspåret utöver Antik/medeltidsspelen.

Just arbetar jag mest med 20mm projekt. Prio ett är Ambush Alley/ Force on Force. Här är det Bush War och Finska vinterkriget som är på tapeten. Vidarehar jag som ständigt pågående målning/spelprojekt 28mm Pulp – speläventyr i 20-30-talsmiljö
Jeppan
Primus Pilus

Postby Rickard » Aug 25th, '09, 21:17

Hej

Det är trevligt att läsa om alla dessa projekt... och det är en bra tråd

Hur som helst;
Rickard, ... betydligt äldre än Ogge
Jobbar med TV, inte på TV, stor skillnad :D
Fru och bor söder om söder i lägenhet, men har lyckats se till att vi hur en källarlokal i huset som funkar som hobbyrum, det blir en del saker…

Tror egentligen att mitt intresse rotade sig den där gången då jag och farsan var inne i den cykelbutik som även extraknäckte som hobbybutik och jag inte fick en samling Airfix boxar ala Nappe med tillhörande farm som låg så där och lockade i butikshyllan. För att kompensera ovan har jag sedan vuxen ålder... gjort mitt bästa för att fylla lådor med just figurer.

Spelandet tog fart med 40K, och så många andra gånger började med figurerna, i det här fallet Chaos terminators, får erkänna att jag fortfarande har en soft spot för dessa.

Genom butiken Tennsoldaten fick jag kontakt med Keith, Matts, Ulf och övriga ute i Alvik och upptäckte att det fanns ett alternativ till GW världen. En berusande upplevelse som har lett till att det spelats det mesta perioder. Skall dock säga att jag gillar flera av deras historiska varianter som publicerats, som ex Trafalgar, eller Warmaster (dock med lite fixande och trixande)

Gillar att måla, bygga terräng, plöja litteratur och spela lagom komplexa spel, hellre ett kul spel än en simulering… och att starta upp och driva projekt

Är svag för det sistnämnda men har det senaste två åren försökt ha i alla fall lite självkontroll. Har lyckats (nästan) hålla mig till enbart två; 28mm Dark Age ala Arthur och Sjuårskriget. Att måla färgglada uniformer var en ny och kul erfarenhet.

Får dock se hur det går med kontrollen när klubbarna går tillsammans…
Ryska revolutionen, och den allmänna röran som följde, kan kanske funka i FF ... :D

//Rickard

Ps.
Om du kommer förbi och tittar runt ibland hyllorna i hobbyrummet så står där en oöppnad box av just den där farmen som jag inte fick för si sådär 35 år sedan.
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Pelle » Sep 8th, '09, 21:41

Denna tråd kanske är för er som redan är medlemmar men jag gör en presentation här då jag har fått upp suget för hobbyn igen och hoppas kunna gå med i er gentlemanaklubb.

Då är det väl dags för mig att presentera mig också. Vissa av er vet vem jag är då jag en gammal RT:are som brände ut mig men som blev tipsad om detta av Fredrik och känner att det är dags att ta upp verksamheten igen.

Är intresserad av det mesta som det går att kriga om i historisk väg och är ganska så lättlurad när det gäller nya projekt. Vågar inte lova att alla blir klara dock. Även om intresset går i vågor så är det WW2, 1800-tal och antiken som lockar mest. Det jag nog tycker är roligast med hela hobbyn är målandet, det är en riktigt fin terapi.

Jag upptäckte hobbyn, så som många andra misstänker jag, genom GW sedan har det rullat på med alla möjliga projekt, skalor och regler.

När jag inte leker med tennsoldater så arbetar jag med pantmaskiner (någon ska göra det med), umgås med min förstående sambo, ser Djurgården förlora ytterligare en gång den här säsongen och drar dåliga ordvitsar.
Pelle
Velite

Postby fredrik » Sep 8th, '09, 21:44

Så du har äntligen vittjat dina SMS och hittat länken... ;) :lol: Varmt välkommen skall du vara i alla fall, jag ringer dig imorgon så du får komma ner och spela lite och kolla in lokalen!
fredrik
Skutans kapten

Return to Offtopic