15mm TYW figurer - Svenska trupper

Allt som inte ryms inom ramen för de andra forumen hamnar här.

15mm TYW figurer - Svenska trupper

Postby Sebastian » Jan 22nd, '17, 09:42

Har så smått börjat kika på att börja måla upp en svensk styrka för trettioåriga kriget men har svårt att hitta passande figurer i 15mm. Det finns såklart en mängd tillverkare som gör fina figurer däremot har jag svårt att hitta figurer som är gjorda specifikt för att representera svenska soldater. Om någon har tips på figurer som funkar för just den svenska armén från dess intåg runt 1630 och framåt får ni gärna peka mig i rätt riktning.
Sebastian
Hastati

Re: 15mm TYW figurer - Svenska trupper

Postby Jeppan » Jan 22nd, '17, 18:44

De här servrikt9gt bra ut......
http://totentanz-miniatures.com
Jeppan
Primus Pilus

Postby Tomas » Jan 22nd, '17, 19:51

http://www.fireandsword.wargamer.pl

Dom här har ju svenskar, osäker på kvalitén dock eftersom jag inte äger några själv.

Varför inte 28mm? Större utbud, de flesta på föreningen har arméer och prismässigt inte så stor skillnad om man kör mycket warlord plast. Sistnämnda märket kommer framöver lansera några riktigt fina 30 åriga kriget figurer ;)

Mvh tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby Sebastian » Jan 22nd, '17, 20:44

Jeppan wrote:De här servrikt9gt bra ut......
http://totentanz-miniatures.com

Ja de ser onekligen trevliga ut, tack för tipset.

Tomas wrote:http://www.fireandsword.wargamer.pl

Dom här har ju svenskar, osäker på kvalitén dock eftersom jag inte äger några själv.

Varför inte 28mm? Större utbud, de flesta på föreningen har arméer och prismässigt inte så stor skillnad om man kör mycket warlord plast. Sistnämnda märket kommer framöver lansera några riktigt fina 30 åriga kriget figurer ;)

Mvh tomas

Har börjat måla en korstågsarmé i 15mm och blev lite förälskad i skalan. Vill gärna ha en större mängd figurer på bordet samtidigt och då blir det trångt med 28mm, detsamma gäller förvaringen här hemma :D Har inget emot att på sikt måla upp flera sidor av konflikten om det inte är någon annan som har motståndare. Sen så har jag flera andra ofärdiga projekt i 28mm, så det är lättare att intala mig själv att det är ok att starta ytterliggare ett projekt i 15mm då det ändå är en "heeelt annan sak" än 28mm :mrgreen:
Sebastian
Hastati

Postby Oathman » Jan 24th, '17, 13:48

Jag vill inte gärna förstöra stämningen här nu... MEN köp inte från fireandsword.wargamer.pl !
Jag har köpt ett antal figurer av dem och är inte nöjd alls och jag kan säga att jag inte är kräsen vad gäller figurer normalt sett. Första köpet var ett antal år sedan när de släppt sina regler By Fire and Sword. Fick hem ett packet med figurer där det kändes som att jag fick en blybit som jag sedan skulle tälja ut hästarna ifrån. Infanteriet var dugligt men tennet var så mjukt att det räckte att blåsa på dem så gick figuren av vid anklarna, typ... La ner allt och gick vidare i livet. För ca 6 månader sedan fick jag lust på lite 30 åriga kriget och tänkte att nu kanske de hade fått ordning på grejerna polackerna, hade läst att de hade gjort nya formar mm. Köpte lite tyska knektar från dem och nu var metallen så hård att när jag trimmade hästarna så gick både ben och svansar av. Fortfarande behövdes det trimmas så in i bomben!
Det som stör mig mest är hästarna som är riktigt illa, infanteriet kan jag gå med på. Men ska jag gå in i denna era som kommer jag att gå på 10mm istället. Kolla upp Khurazan miniatures och se om du kan få tag på Tetsudo miniatures.

Just my 2 cents...

/Conny
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
www.theforlornedice.blogspot.se
Oathman
Principes

Postby Sebastian » Jan 24th, '17, 14:13

Tack för tipset där om fire and sword. Har kikat en del på Khurasans egna serie samt gamla Testudo, det som gör att jag inte lagt någon beställning än är att det skickas från staterna. Med moms, tullavgift och administrativa avgifter från postnord eller liknande kan man (om man har otur) få hosta upp en större summa i avgifter. Men deras figurer ser onekligen väldigt fina ut.
Sebastian
Hastati

Return to Offtopic