Page 1 of 1

Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 11th, '16, 15:44
by Pål
Hej på er!

Nu är det dags för mig att göra premiär som bloggare! Jag har nämligen börjat utveckla ett dataspel med wargaming-tema. Besök gärna bloggen och bidra med feedback och idéer. Jag kommer att behöva all uppmuntran, alla tips och råd som jag kan komma över :mrgreen:

http://www.wargamedev.com

Mvh Pål

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 11th, '16, 16:31
by Sebastian
Häftigt! Det projektet ska jag definitivt följa.

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 11th, '16, 19:44
by Led-unge
Spännande! Verkar svårt. :-)

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 12th, '16, 07:57
by JoakimS
Haha! Jag blev din första följare. Det kan jag skryta med när spelet blir en klassiker och säljer i miljoner exemplar :-)
Ser jäkligt intressant ut, det blir kul att följa utvecklingen.

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 12th, '16, 08:16
by Pål
JoakimS wrote:Haha! Jag blev din första följare. Det kan jag skryta med när spelet blir en klassiker och säljer i miljoner exemplar :-)
Ser jäkligt intressant ut, det blir kul att följa utvecklingen.

Härligt! Det värt någon slags belöning. Jag kanske ger dig en Joakim-exklusiv tank eller något 8-)

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 12th, '16, 09:08
by JoakimS
Det låter bra det :P
Har skrivit en liten blänkare på bloggen så med lite tur kommer fler följare i en strid ström

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 12th, '16, 18:45
by JonasM
Coolt! Lycka till, ska bli spännande att följa projektet.

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 13th, '16, 05:23
by Orm
Häftigt! Lycka till! :)

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 16th, '16, 18:58
by Pål
Tack, tack alla :)

Nu har jag uppdaterat bloggen med några tankar om regler i ett WWII-spel. Gå gärna in och tyck till i kommentarsfälten, eller gör det här i denna tråden.

Jag skulle också vilja ha tips på andra WWII-regler att förkovra mig i. Själv har jag Chain of Command, BKC2 och Bolt Action. Finns det fler jag borde titta på för att få inspiration?

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 17th, '16, 08:48
by JoakimS
Kikade bland regelböckerna i källaren och hittade några
- Nuts! av Two Hour Wargames
- Patrol: WWII
Du har ju läst Chain of Command av Too Fat Lardies. De har ju andra regler också - "I ain't been shot, Mum" är en av dem. En annan är "Troops, Weapons & Tactics"

Vill du låna dem och kika så kan jag lägga dem på din hylla.

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 17th, '16, 13:35
by Pål
Tack!

Nuts! ...har jag redan inser jag nu, bra, bra :D Men övrigt är av intresse så jag lånar gärna en kortis för att kika på hur olika regler ser på saken.

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 17th, '16, 14:01
by JoakimS
jag lägger dem på din hylla på onsdag

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 18th, '16, 11:03
by JoakimS
kikat på senaste inlägget på bloggen.
Några grejer som jag tror kan bli bättre
- låt de skjutna soldaterna ligga kvar där de föll så att man som spelare inte 'tappar bort' dem och inte vet vad som hände om man tittar bort när de föll.
- Nu skjuter gubbarna genom varandra. Har för mig att det har en förmåga att göra ont i verkliga livet :-). Då blir det viktigt hur man framrycker eller formerar sig i försvar eftersom en squad i gåsmarsch läng ett prång inte är speciellt effektiva mot en fiende framifrån
- De måste sikta hyggligt rätt. Nu skjuter de lite random, i en del fall långt vid sidan om sina mål.

Några funderingar
- hur är det med sårade soldater? Några tankar om det? En heroisk soldar som ligger ned men ändå fortsätter att försvara sig...
- Kompisearna kanske vill hjälpa den sårade in i skydd. Tänker lite scenen i Full Metal Jacket när krypskytt har skadat en ur gänget och effektivt stoppar alla.

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 18th, '16, 13:21
by Pål
Tack för feedback! :D

Japp, det är en väldigt rudimentär logik så här i första svängen. Följande ska fixas någon gång framöver:

- Line of sight och cover (att t ex inte kunna skjuta igenom sina polare)
- Lite mer kontroll över hur enheten formerar sig (nu ställer de sig alltid lite slumpmässigt i någon slags molnformation)
- Soldaterna ska naturligtvis vända upp mot dem de skjuter på
- De som är längst fram ska ha störst risk att bli träffade (nu slumpas träffarna i målenheten)

Tror dock att jag kommer att implementera en del annan grundlogik först innan jag återvänder till nästa iteration för skytte och dödsfall. Men det kommer!

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 18th, '16, 15:57
by JoakimS
Kuligt projekt. Jag följer med spänning

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 19th, '16, 20:26
by JoakimS
regelböckerna kommer till hyllan först nästa vecka eftersom jag inte kunde komma förbi lokalen idag

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 19th, '16, 23:45
by Pål
JoakimS wrote:regelböckerna kommer till hyllan först nästa vecka eftersom jag inte kunde komma förbi lokalen idag

Inga problem, jag är ändå på weekend-resa till Barcelona 8-)

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 28th, '16, 18:46
by JoakimS
sen igår ligger reglerna på din hylla. Du kan behålla Troops, Weapons and Tactics, eftersom jag har filen i datorn och knappast lär använde reglerna ändå.

Re: Jag har börjat utveckla ett dataspel

PostPosted: Oct 29th, '16, 07:30
by Pål
Supertack! :)