Ny medlem - introduktion

Allt som inte ryms inom ramen för de andra forumen hamnar här.

Ny medlem - introduktion

Postby Sebastian » Sep 25th, '16, 12:25

Hej.

Jag tänkte passa på att presentera mig själv då jag snart är ny medlem hos er (just nu bara provmedlem).
Jag heter Sebastian och är 30år, bor i Örby med min sambo och våra två barn. Jag är helt grön när det kommer till figurspel. Jag har förvisso målat lite figurer de senaste åren (med betoning på lite) men spelade mitt första figurspel först för nån vecka sedan. Jag har lite blandade figurer (28mm), exempelvis en del "medeltida" en del franska napoleon och en del warhammer40k och warhammer fantasy. Hittills har jag inte lyckats måla upp några färdiga arméer. Eftersom jag i princip aldrig har spelat några figurspel så är jag relativt öppen för att testa det mesta, det jag är mest intresserad av att börja spela är Napoleon, SYW, "medeltida", "ancient" samt Mordheim eller Frostgrave.

Tänkte också passa på att höra mig för vad som spelas relativt frekvent i föreningen. Jag är som sagt sugen på att köpa och måla lite figurer till SYW och/eller "ancients" perioden men tänkte att jag avvaktar tills jag vet om det ens spelas i någon större utsträckning. Frågan blir då också utifall det spelas med 28mm eller 15mm figurer. Nästa fråga är om Mordheim eller Frostgrave spelas något hos er då det kräver ganska få figurer och då jag inte är någon "snabbmålare" så känns det som ett realistiskt mål att hinna måla upp 5-15 gubbar på en kortare tid.

/Sebastian
Last edited by Sebastian on Sep 25th, '16, 14:13, edited 1 time in total.
Sebastian
Hastati

Re: Ny medlem - introduktion

Postby Pål » Sep 25th, '16, 14:10

Välkommen Sebastian!

När det gäller figurer så tycker jag du ska måla det du brinner för. Nöje före nytta, typ :mrgreen:

När det gäller spel så tycker jag du ska börja med att hänga på och spela sådant som annonseras i spelbokningsdelen av forumet (vet inte om du hunnit få behörighet?). Man kan i princip haka på vilket speltilfälle som helst och figurer finns i överflöd så känn ingen stress att måla upp egna för att kunna spela.
Pål
Centurion

Postby Orm » Sep 25th, '16, 14:13

Välkommen!

28mm dominerar nog, men det spelas även i både 15mm och 6mm. Generellt är ju de mindre skalorna att föredra om man vill få stora styrkor på bordet utan alltför stora tids- och pengainvesteringar, plus att spelen faktiskt ser ut som fältslag och inte som rugbymatcher... ;)

Vill du testa ancients/medieval är det t ex bara att hänga på när jag och ULO kör To the Strongest (15mm). Jag är också alltid redo att ställa mina 6mm greker och perser på bordet, om du vågar dig på riktigt mikrokrig dvs :)

Frostgrave har vi testat som hastigast, finns flera som har målade warbands och Jocke sitter på finfin fantasyterräng. Riktigt kul spel i mitt tycke, vore kul om det blev lite mer aktivitet på den fronten.

Överlag är det rätt många olika saker som händer och ofast det är bara att haka på det man är sugen på. Välkommen återigen och vill du spela är det som sagt bara att säga till, eller dyka upp när det är öppna spel.

Mvh/Gunnar
Orm
Triari

Postby Sebastian » Sep 25th, '16, 16:05

Nej än har jag inte fått tillgång till den delen av forumet men jag berättade först igår för Jesper att jag gärna ville bli medlem så det är inte så konstigt.

Klart ja ska måla sånt jag brinner för, problemet är väl mest att jag vill måla allt som finns :lol: och då tänkte jag sondera vad som spelas i föreningen så jag inte sitter med ett par hundra 15mm gubbar när alla andra spelar med 28mm :D
Men det var ju roligt att höra att egna arméer inte alltid är ett krav, annars hade ja nog fått sjukskriva mig från jobbet för att hinna måla upp något.
------

Ja precis Gunnar det var lite så min tanke gick, jag är som sagt riktigt sugen på SYW men ibland är det ont om både tid och pengar så då hade det varit kul o spela lite 15mm i den perioden så man inte behöver ruinera sig själv eller försumma barnen :mrgreen: Om det är någon/några som lirar SYW med 15mm så hojta gärna till så vet jag om det är värt att köpa upp sig på lite Preussare.

Jag hänger mer än gärna på dig och ULO för lite To the Strongest samt testar 6mm perser vs greker.

Tack för informationen från er båda och vi syns säkert snart på klubben. Jag ska ner redan imorgon, måndag, och spela lite med Jesper och några till.

/Sebastian
Sebastian
Hastati

Postby Pål » Sep 25th, '16, 17:08

Sebastian wrote:... ska ner redan imorgon, måndag, och spela lite med Jesper och några till.
/Sebastian

Ja då ses vi imorgon, det är jag som är "några till" :lol:
Pål
Centurion

Postby Sebastian » Sep 25th, '16, 18:51

Jaha, se där. Då ses vi imorn :D
Sebastian
Hastati

Postby JoakimS » Sep 25th, '16, 19:32

Hejsan Sebastian, kul med nya ansikten (och tärningar)! (själv är jag ganska ny, med 1,5 år under bältet)
Frostgrave har spelats några gånger och jag spelar gärna mycket mer. Veckan som kommer är lite kärv för min del men vi kanske kunde få in ett spel om en dryg vecka, måndag 10/10 kanske?
Jag har ganska mycket fantasyfigurer så om du hojtar till var du vill bygga ett warband med så kan jag nog greja gubbarna tills dess att du själv har målat upp vad du vill ha.
Vill du kika på vad vi har spelat hittills kan du kika här:
http://miniatyrmannen.blogspot.se/search/label/Frostgrave

Ett annat kul spel i skirmish-format som vi spelar hyggligt frekvent är Pulp Alley, tänk Indiana Jones med en handfull figurer per sida - 30-tal med hjältar som gör vad hjältar brukar göra.
Mer om det här:
http://miniatyrmannen.blogspot.se/search/label/Pulp%20Alley
Finns även några andra medlemmar som har ljugit ihop en del om Pulp Alley på sina bloggar, men det som står på min är naturligtvis rena rama sanningen och allt annat är bara propaganda.
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
JoakimS
Centurion

Postby Orm » Sep 25th, '16, 19:55

JoakimS wrote:Finns även några andra medlemmar som har ljugit ihop en del om Pulp Alley på sina bloggar, men det som står på min är naturligtvis rena rama sanningen och allt annat är bara propaganda.

:lol:

Lyssna inte på honom Sebastian, och tro för allt i världen inte på vad som står på hans blogg! Pulp Alley är mycket mer än konstant uppätna präster och överviktiga nunnor.
Orm
Triari

Postby Sebastian » Sep 25th, '16, 21:22

Jag provar gärna frostgrave snart, har beställt både regelboken och figurer men dessa har inte kommit än så jag lånar gladeligen ett warband. Den 10/10 skulle nog kunna funka. Har vad jag kan se i kalendern inget planerat då, men det är nog bäst att jag hör med sambon först så jag inte lovar för mycket.

Ska kolla in din blogg också gällande Pulp Alley, lovar att vara källkritisk :lol: men överviktiga nunnor och uppätna präster låter i mina öron som en positiv spelupplevelse.
Sebastian
Hastati

Postby JoakimS » Sep 26th, '16, 07:41

En mycket positiv spelupplevelse, utom för sagda nunnor (som för övrigt är atletiska (tänk bulgarisk diskus-kastare av kvinnligt kön)) och präster förstås.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Orm » Sep 26th, '16, 15:10

Jag hakar på om det blir Frostgrave, måste ge min nekromantiker lite motion.

Edit: måndag verkar det bli Pikeman's Lament. Får köra Frostgrave nån annan dag.
Orm
Triari

Postby fredrik » Sep 26th, '16, 21:23

Hej å välkommen!
fredrik
Skutans kapten

Postby JoakimS » Sep 27th, '16, 11:06

Nu föll måndagen för mig också eftersom det är någon skolinfo den dan som jag måste gå på

Torsdag 6 oktober istället?
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Sebastian » Sep 27th, '16, 16:31

Torsdag 6 oktober borde funka. Kan jag så är jag gärna med. Har jag tur har regelboken landat i posten tills dess så har jag iaf lite koll på hur det funkar.
Sebastian
Hastati

Postby Ancalagon » Sep 28th, '16, 06:43

Hej och välkommen :)
Ancalagon
Centurion

Postby JonasM » Sep 28th, '16, 08:31

Välkommen! Kul att vi blir fler. :D
A Conflict of Interests – Projekt och prat
JonasM
Triari

Postby JoakimS » Sep 28th, '16, 15:31

Då bokar jag torsdag för Frostgrave, och som vanligt får de som vill frysa vara med. Vi startar vid 18-tiden.
Hör av dig om det blir förhinder, Sebastian.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Tomas » Sep 29th, '16, 07:13

Välkommen!
Tomas
Primus Pilus

Return to Offtopic