Theatre of War (PC) recension

Allt som inte ryms inom ramen för de andra forumen hamnar här.

Theatre of War (PC) recension

Postby Anatoli » Feb 6th, '13, 12:25

Ett spel jag spelat rätt mycket på sistone är Theatre of War, ett taktiskt WW2 spel där man kontrollerar individuella tanks, infanterister, kanoner och har möjlighet att kalla in artilleri och flygunderstöd. Spelet sträcker sig från 1939-1945 och erbjuder 5 historiska kampanje (Polen, Frankrike, Tyskland, Västallierade och Sovjet), dessutom två bonuskampanjer där den ena utspelar sig kring slaget om Moskva och den andra slaget om Normandie.

Det är en brant inlärningskurva men ett otroligt välgjort spel som belönar taktik och nyttjande av terräng (framförallt så lär man sig att världen inte är platt utan består av olika förhöjningar och sänkor i marken som påverkar Line of Sight).

För en figurspelare som mig fanns det många moment som påminde och figurspel, sättet som reserver funkar på, poängbaserade listor, begränsat med ammunition av olika slag till alla enheter men innehöll även en del andra väldigt kul och intressanta aspekter såsom experience points som ens trupper tilldelas efter varje slag. Gamla veteraner utvecklas till rena elittrupper med hög träffsäkerhet och ledarskapsförmågor/Moral medan nya rekryter har det svårare. Främst så värnar man om sina stridsvagnsbesättningar som kan, om man är försiktig, följa en genom hela kriget och hoppa mellan olika stridsvagnsmodeller i ens armélista om man får ny utrustning eller vill sprida ut sina erfarna besättningsmedlemmar bland fler fordon.

Kolla bloggen för en mer detaljerad recension, spelet rekommenderas starkt för WW2 fans som föredrar mer realism än vad spel som Company of Heroes kan erbjuda.

http://anatolisgameroom.blogspot.se/201 ... .html#more

Image
Image
Image
Anatoli
Primus Pilus

Re: Theatre of War (PC) recension

Postby Led-unge » Feb 6th, '13, 21:02

Intressant, det här har gått mig förbi. Jag spelar gärna den här typen av dataspel i kampanjform där man får ta beslut och påverka utformningen av förbanden.

Har du testat WoT. Helt annan inriktning. Bara att ladda ned gratis och prova.
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Anatoli » Feb 7th, '13, 08:33

Ja jag hittade själv det här spelet alldeles nyligen själv, grafiken var inte jätteupphetsande och det verkade smådrygt i början - men när jag väl kom in i det så var det fantastiskt kul och bra.

WoT har jag spelat men tyckte det blev jobbig grinding mot dåliga odds efter Tier 2 , många stridsvagnar i senare stegen som var helt värdelösa mot det motstånd som slumpades fram i högre kategorierna tyvärr. Så det blev mest att jag spelade Tier 2 där alla kunde döda alla och skill avgjorde. Har hört att specialammunition nu går att köpa för XP utöver "guld" eller något sådant och att det ska ha påverkat balansen?

Har även spelat lite World of Warplanes betan, gillade det men betan var ganska ostabil så jag la ner det efter att ha provsmakat. Tror dock det kan bli ett kul spel med mindre "camping" och ostigheter. Däremot kräver det nästan en joystick för det kändes inte helt klockrent att styra med mus och tangentbord...
Anatoli
Primus Pilus

Postby tarkin1980 » Feb 7th, '13, 16:21

Sedan i somras har de ändrat match makingen i WoT så att medium och heavy tanks samt tank destroyers aldrig kan möta motståndare mer än två levels högre, vilket har löst många problem. Nuförtiden tycker jag inte att det finns några "ospelbara" levels längre som det gjorde förr, även om level 8 ibland kan vara tungt beroende på vad du har för vagn.

Viktigt att tänka på är att olika klasser av vagn har olika roller i WoT. Spelar du light tank ska du inte förvänta dig att kunna brawla med en medium eftersom din roll är scout. Lika lite som att en healer i ett vanligt MMO förväntas leverera DPS. Kan vara väldigt frustrerande om man försöker spela en light tank som en fighter.
tarkin1980
Hastati

Return to Offtopic