Faan allergi!? :(

Allt som inte ryms inom ramen för de andra forumen hamnar här.

Faan allergi!? :(

Postby Pål » Jun 30th, '12, 08:47

På senaste tiden har jag börjat reagera på färg och lim. Så fort jag sätter mig vid målarbordet så börjar det sticka i näsan och jag kaskadnyser.Sedan snorar jag i timmar eller dygn efteråt :cry:

Värst blir det av plastlim men jag reagerar även på en enkel citadel färgburk verkar det som. Möjligtvis är det gamla torkade limrester på bordet som krånglar också.

Jag har prövat med riktigt munskydd och det hjälper bara lite.
Pål
Centurion

Re: Faan allergi!? :(

Postby Ogge » Jun 30th, '12, 09:17

Använder du något som inte är sanktionerat av GW? Har hört att det kan bli så då..

Men seriöst, WTF?

Låter mardrömslikt. Du har inte haft såna problem tidigare?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Nils » Jun 30th, '12, 09:24

Usch fy! Verkligen piss!

Kan en fläkt hjälpa till? Öppet fönster och en liten bordsfläkt som blåser bort ångorna. Det känns ju fånigt om du måste ha munskydd och fläkt men om det kan hjälpa så... Kanske ett läkarbesök också, få det utrett.
Nils
Primus Pilus

Postby Rickard » Jun 30th, '12, 09:40

Plastlimmet är starka grejjer,
försök att limma utomhus och byt ut det underlag som du brukar måla på,
annars risk att det esklalerar.
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Rickard » Jun 30th, '12, 09:44

ps

värt att tänka på- plastfigsen har en hinna (från gjutningen), som all kemikalisk skit kan man även reagera på denna, värt att tänka på om du söker 'en anledning'
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Pål » Jun 30th, '12, 09:49

Rickard wrote:Plastlimmet är starka grejjer,
försök att limma utomhus och byt ut det underlag som du brukar måla på,
annars risk att det esklalerar.
//Rickard

Jag har misstänkt att det är plastlimmet som är den verkliga boven. Det kan vara så att övriga reaktioner beror på redan ansträngda slemhinnor. Jag har ju börjat använda plastlim betydligt mer än tidigare så det är rätt logiskt.
Pål
Centurion

Postby Björn » Jun 30th, '12, 09:50

Kanske det är en orsak att gå över till tennfigurer och sluta med plasten?
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Postby Jeppan » Jun 30th, '12, 09:56

Det här är faktiskt något att ta på allvar. Jag har haft liknande problem tidigare. Det gamla gänget SShs förbud mot superlim på DBM tävlingar på grund av att en tävlande hade akut "hösnuva" när superlimtuber öppnades. Vi log lite åt det då, men han hade allt för rätt.

Troligen är limmet spöket. Det kan låta som självklarheter att stänga och lägga undan limtuber, men många av oss fuskar med det. Superlim är allra värst. Testa och lägg det en stund igenomskinlig plastpåse så i ser du att inte ens i stängt tillstånd så är den där ondskan instängd.

Steg ett är att skära ner på användningen av superlim och i viss mån plastlim. Jag seriöst menar det!!

Alternativ som kan användas är

A Karlssons klister eller annat universallim - för basning och i vissa fall limning av plast. Ingen perfekt lösning eftersom Karlssons klister trådar sig. Däremot finns det andra unversallimsmärken som inte gör det. Dessa kan du använda när du limmar plastgubbar.

B trälim/skollim - underskattat, och supperstarkt när det härdat. Problemet är att det inte fäster direkt. Men kan listorna vila mot varandra utan att faller ifrån varandra så är det perfekt.

Steg två Om man måste använda superlim så skall det göras i så små mängder som möjligt. Inga limreser skall finnas på arbetsytan. Gelbaserat superlim är ofta bättre eftersom du kan kontrollera mängden du använder bättre. Vidare skall du börja använda limkatalysator. Detta är ett ämne som snabbar upp härmningen av superlimmet. Det är främst när limmet härdar eller osar ut genom tuben som du får i de giftiga ämnena. Enklaste katalystorn är trälim. Lägg lite i förväg på ytan som skall limmas. Sen tar du och applicerar limmet. Superlim blir då verkligen sekundlim.

Steg tre ventilation - rekommenderas på alla limtuber. Det är inte på skoj de skriver detta i instruktionerna.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Björn » Jun 30th, '12, 10:02

Jättebra att vi tar upp detta. Jag fuskar själv ordentligt, vilket känns lite läskigt nu när man har skaffat barn. Nu ska det limsäkras.
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Postby Pål » Jun 30th, '12, 10:17

Fan det låter som om jag får nytta av dykutrustningen även i den här hobbyn. På med cyklop och tuber! :lol:

Skämt åsido, tack för ert engagemang. Det får bli limpaus tills jag är av med besvären och sedan blir det seriösa säkerhetsarrangemang i framtiden. Tur att jag köpte Nisses redan färdiglimmade romare :)
Pål
Centurion

Postby Nils » Jun 30th, '12, 11:26

Superlim används av tekniker för att få fram fingeravtryck då det "binder sig" mot fett. Dom jobbar alltid i dragskåp då superlim är cancerframkallande. Så god ventilation skall man ha.

Börja med öppet fönster, fläkt, och miniera användandet. Utvärdera efter det.

Cyklop och tuber inom hobbyn... Känns kinky :D
Nils
Primus Pilus

Postby Pål » Jun 30th, '12, 11:41

Fasen de säljs ju superlim till kids :shock: Kan tänka mig 12-åringar som sörplar i sig rätt mycket ångor när de kladdar loss. Borde vara en fet dödskalle på det och målsmans sällskap.
Pål
Centurion

Return to Offtopic