40k hur började det?

Allt som inte ryms inom ramen för de andra forumen hamnar här.

40k hur började det?

Postby Nils » Jun 21st, '12, 07:22

Hur började egentligen 40k hysterin på föreningen? Här kommer en tillbakablick.

Det hela började i augusti 2011 och det gjordes reklam för Dreadfleet, GW:s nya brädspel. Enligt nätet så skulle det vara det nya Spacehulk och snabbt bli ett samlarobjekt. Jag tänkte "det skall jag ha! Jag ska köpa billigt och sälja dyrt! Jag ska bli rik!!!"

Sagt och gjort spelet beställdes och det kom via kurir några veckor senare. Eftersom speditören bara levererade på kontorstid då alla vanliga människor jobbar så levererades spelet till min granne...

Det märkte jag då grannens dotter kom över med paketet på kvällen, tyvärr var kartongen rejält skadad. Jag blev sur, där försvann ju allt samlarvärde. Så jag begav mig till GW:s butik för att få en ny kartong.

Inne i butiken spelades det WHFB. Jag stod och tittade och fick en nostalgiattack från tiden på RT och att, trots alla brister, var GW:s spelmotor helt ok. Det var ju kul med figurer, listor och framförallt det var bra paketerat. Det var enkelt och lättillgängligt. Jag hade inte något projekt på gång och var lite uttråkad på figuthobbyn faktiskt. Det liksom var bara köpa måla, köpa måla men inget spela. Dessutom var jag trött på att leta figurer här och där, gå till en annan tillverkare för att köpa baser, en tredje för regler osv osv.

Så jag ringde Ogge och sa att vi skulle börja med fantasy. Ogge sa att det inte var så roligt men framförallt att det krävdes rätt många figurer enligt den senaste utgåvan. Jag var måttligt road av att behöva måla 250 28mm figurer, "varför inte 40k istället" säger Ogge. Jag säger ok om jag får spela orks, "absolut" sa Ogge och fortsatte "jag ska ha Tau".

Resten är historia...
Nils
Primus Pilus

Re: 40k hur började det?

Postby Anatoli » Jun 22nd, '12, 11:58

Frågan är om Dreadfleet någonsin kommer upp i samma värde som Space Hulk. Space Hulk sålde slut innan det ens nådde butikerna. Har sett mängder av Dreadfleet boxar i olika figurspelbutiker här nere i skåne för 400kr/st så jag vet inte om det någonsin blev en hit. Folk hade väl förväntat sig ett mer Man O War spel och inte det upplägg med individuella skepp som finns i Dreadfleet.
Anatoli
Primus Pilus

Postby fredrik » Jun 22nd, '12, 12:04

Nils wrote: "varför inte 40k istället" säger Ogge.

Ständigt denne Ogge. På nått sätt börjar alltid vansinnet där.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jun 22nd, '12, 12:46

Fast det riktiga vansinnet på föreningen började med Freddie.. Jag och Nisse satt snällt hemma hos mig och lekte 40K utan att inkräkta med såna styggelser på våran historiska spelföerning.

När Fredrik hittade tillbaka till 40K så började det riktiga vansinnet på föreningen.

Det är alltså Fredrik vi ska skylla på att 40K har exploderat nere på klubben.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Return to Offtopic