Warhammer historical har gått i graven

Allt som inte ryms inom ramen för de andra forumen hamnar här.

Warhammer historical har gått i graven

Postby Rickard » May 25th, '12, 06:05

Kanske var bara jag som inte hade koll men warhammer historical är nu, historia.
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Re: Warhammer historical har gått i graven

Postby Dalauppror » May 25th, '12, 07:38

Rickard wrote:Kanske var bara jag som inte hade koll men warhammer historical är nu, historia.
//Rickard

Tråkigt, men det var väll ganska väntat med tanke på att de nyss tokreade ut allt de hade.
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Rickard » May 25th, '12, 16:28

Man kan tycka vad man vill om tex WH ancient men faktum är att regler som dessa främjade hobbyn, tänkte då framför allt på alla de ranger av figs som har gjorts som för att "passa" de armelistor som släpptes.
//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Ogge » May 25th, '12, 16:34

Köptes inte dom upp av black library som är ett dotterbolag till GW?

GW tycker nog inte att historiska spel främjar hobbyn..
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Rickard » May 25th, '12, 16:40

Erkänn, Du kunde inte låta bli... :D
//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Ogge » May 25th, '12, 16:47

Hehe ;)

Nä men missförstå mig rätt. Jag tycker det är synd har flera av böckerna.

Men gw lär ju inte bry sig.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Anatoli » May 26th, '12, 10:27

Det värsta här är väl att alla PDF filer med extra regler, errata och FAQ försvann åt helvete med GW's idioti.
Nedläggning var inte oväntad, värre blir det för de hemsidor som kommer försöka främja fortlevnaden av spelen/reglerna som WH skapat. GW's hjärntrust kommer skicka sina fascistoida advokater efter dessa sidor och tvinga dem att stänga ner i vanlig ordning vilket gör att spelarbaserad support till dessa spel får i närmaste bedrivas på ett sätt som kan liknas vid nån slags judisk smugglarverksamhet under nazitysk regim.

Att en sån "cancersvulst" inom GW koncernen tilläts vara kvar såpass länge är åndå förvånande. Dessa spel främjade ju trots allt bruk av modeller från "andra tillverkare :o !!" , å andra sidan var det GW som grundade WH lite mer öppensinnat en den regelrätta leksaksfabrik som GW blivit idag.

WH hade säkerligen överlevt om produkterna hade gått att köpa genom andra återförsäljare, men att tvinga in WH produkterna i ett mörkt hörn var ännu en lysande idé av dessa ryggdunkande imbeciller.
Anatoli
Primus Pilus

Postby fredrik » May 26th, '12, 12:25

Lite överraskande, WAB har väl i princip varit defacto standard inom 28mm ancients?

Ser man på hur många kopior av Warmaster som GW låtit hållas tror jag att det inte kommer vara något större problem med fan supporten, så länge man inte kallar slutprodukten för Warhammer-nånting.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » May 26th, '12, 23:41

Vem bryr sig?

Finns ingen anledning att utkämpa strider som man aldrig kan vinna.
Ogge
Primus Pilus

Postby AndreasJ » May 27th, '12, 07:30

Ogge wrote:GW tycker nog inte att historiska spel främjar hobbyn..

I en mening har de ju rätt. Som WD var noga med att skriva på den tiden jag läste den (10+ år sedan) så sysslar de ju inte med "figurspelshobbyn" eller ngt sådant, utan med "the Games Workshop hobby". Spel där de inte kan insistera på att man använder rätt (dvs deras) figurer främjar inte den.
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

Postby Ogge » May 27th, '12, 07:33

precis.

Figurspelshobby är en sak och GW är en annan.
Ogge
Primus Pilus

Postby Björn » May 27th, '12, 09:16

Vad många glömmer bort är att GW är ett börsnoterat företag. De ska generera vinst till aktieägare, VD (han tjänar grymt bra) och anställda på ett sätt som inga andra inom "hobbyn" behöver. De har en mycket framgångsrik affärsmodell som bygger på vertikal integrering (dvs de har alla leden från idé till försäljning) där inte Historiska spel egentligen passar in. Klart att de då dumpar historiska regler, hade jag också gjort om jag vore VD.
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 27th, '12, 10:52

Björn wrote:Vad många glömmer bort är att GW är ett börsnoterat företag. De ska generera vinst till aktieägare, VD (han tjänar grymt bra) och anställda på ett sätt som inga andra inom "hobbyn" behöver. De har en mycket framgångsrik affärsmodell som bygger på vertikal integrering (dvs de har alla leden från idé till försäljning) där inte Historiska spel egentligen passar in. Klart att de då dumpar historiska regler, hade jag också gjort om jag vore VD.

Du är ämne för en mycket ond VD Björn! Få har haft så snygg produktion som warhammer historical. Sen kan man kanske fråga sig varför man la ner så mycket jobb på något man hade planer på att dumpa det ehla. De gav ut megaproduktioner in i det sista. Kampgruppe normandy verkar till exempel inte vara en särskild sund produkt ur ett rent komersiellt perspektiv. Tjock som en telefonkatalog och späckad med färgbilder. För att en sådan produkt skall löna sig måste den sälja tonvis och till ett extremt högt pris. Låter inte som ett rationellt affärsbeslut att trycka en sådan regelbok. Det är dock trevliga regler, men det är en annan femma.
Jeppan
Primus Pilus

Postby AndreasJ » May 27th, '12, 11:15

Kan väl vara värt att minnas att GW inte är en monolit utan ett företag bestående av olika människor med diverse mer eller mindre ekonomiskt rationella agendor. De som designade KGN var gissningsvis inte samma som de som bestämde sig för att lägga ned det (även om sättet de förra gjorde det förra på naturligtvis kan ha påverkat de senares beslut att göra det senare).
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

Postby tarkin1980 » May 27th, '12, 16:18

Tycker att ni tillskriver GW lite för mycket när ni förutsätter att företaget drivs med reson och sunt förnuft. Min erfarenhet av GW pekar snarare mot att alla deras beslut tas medelst ett tärningsslag och en hög med knark.
tarkin1980
Hastati

Postby Jeppan » May 27th, '12, 16:20

Låter ohälsosamt...
Jeppan
Primus Pilus

Postby Björn » May 27th, '12, 16:34

Jeppan wrote:Du är ämne för en mycket ond VD Björn!

Får jag bara Mark Wells eller Tom Kirbys lön så gärna för mig. :-)
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Ogge » May 27th, '12, 16:41

Vem orkar bry sig om hur GW drivs?
Ogge
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 27th, '12, 18:47

Tja, Vi berörs nog alla på ett eller annat sätt. Det är säkert ett av deras genomtänkta affärsbeslut som ledde till förändringen av färgerna. Det är deras affärsbeslut som ledde till att WHB är historia. Det är deras affärsbeslut som leder till hot om stämningar av alternativa websidor som berör deras produkter. Kort sagt man behöver alltid en plan B om man på ett eller annat sätt har med detta företag att göra, och det har nog de flesta av oss i hobbyn på ett eller annat sätt.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Björn » May 27th, '12, 20:50

Bloggen Iron Mitten sammanfattar kanske det hela bäst:
http://iron-mitten.blogspot.se/2012/05/ ... -more.html
Why not!
Björn
Primus Pilus

Next

Return to Offtopic