Alan Wake PC recension

Allt som inte ryms inom ramen för de andra forumen hamnar här.

Alan Wake PC recension

Postby Anatoli » May 17th, '12, 10:30

Medan jag samlar in material och skriver recension på "DeathSpank" (underbart spel än så länge) så spelade jag även igenom Alan Wake förra veckan. Alan Wake visade sig vara det tråkigaste spelet jag spelat i mitt liv, inte det sämsta för den platsen är för all framtid reserverad åt Dead Island, utan det tråkigaste.

Det var första gången jag slutade spela efter nån timme med lust att avinstallera ett spel, hade inte pallat spela klart om jag inte kollat upp på nätet hur långt det var. 10 timmar senare hade jag tvingat mig igenom spelet med förhoppning om att det skulle bli bättre eller finnas någon ljusglimt i detta totalhavererade "wannabe TV -serie" spel. Höjdpunkterna i spelet kan summeras med att grafiken är hyfsat bra, det finns ett Max Payne easter egg, även en del av musiken görs av Poets of the Fall som gjorde musiken till Max Payne 2. Och spelet påminde mig om ett gammalt plattformsspel som heter "Heart of Darkness" där en liten unge med mikrovågsvapen tampades med skuggmonster.

Finns inte många förlåtande drag i övrigt, striderna är förutsägbara och det finns ingen AI att tala om. Du varnas dessutom för strid först genom att det alltid finns en mängd vapen och ammunition strax innan platsen där du kommer bli överfallen, och sen genom att spelet visar en liten slow motion sekvens där "bad guys" dyker upp och omringar dig. Striderna i övrigt är extremt repetitiva och efter 5 minuters spel så har du sett och gjort allt man kan göra.

Storyn är också sjukt tillkrånglad och efterbliven samtidigt som den är skrattretande förutsägbar och enkel. I grunden är det ett mysterium där karaktären finner sig leva i sin egna novell som han inte minns att han har skrivit. Men spelet klipper upp denna enkla handling och slänger om det rejält för att försöka vara mer oförutsägbar och spännande. Går dock inte att komma ifrån att det är ett mentalt lavemang när man spelat färdigt och summerar storyn i sitt huvud.

Hela recensionen och en mängd bilder finns på bloggen:
http://anatolisgameroom.blogspot.se/201 ... eview.html

Image
Image
Image
Anatoli
Primus Pilus

Return to Offtopic