Diablo III open beta weekend intryck/recension

Allt som inte ryms inom ramen för de andra forumen hamnar här.

Diablo III open beta weekend intryck/recension

Postby Anatoli » Apr 23rd, '12, 11:16

Spelade igenom Diablo III "open beta" i helgen, när jag väl kom igenom alla förbannade error meddelanden, problem med servrar och annat trevligt skit som hör ihop med påtvingad konstant internetuppkoppling.
Diablo tokiga har väntat i 12 år på det här, och Blizzard ska ha arbetat i 8 år på ett spel som ser ut och känns som om det vore hopslängt på några månader.

Folk kommer säkert köpa det här spelet som allt annat, men jag är säker på att många Diablo fans kommer känna besvikelse. Själv slogs jag av hur lite jag sögs in i det vid första anblicken, spelkänslan är i gammal Diablo stil som aldrig var mer avancerad än att klicka/hålla nere vänster musknapp - ändå kände sig Blizzard tvungna att göra det ännu lättare genom att ta bort en del möjligheter kring karaktärsbygge vid level up tillfällen. Storyn vid det här laget börjar bli smått komisk, ondskans krafter är tillbaka igen efter att ha blivit förintade 2 gånger om, hade kunnat bli mer övertygad om dialog och röstskådespel var någorlunda övertygande men tyvärr (och i främsta fall "onda karaktärer") låter väldigt B. Deckard Cain är egentligen den ende i ensemblen som presenterats hittills som låter lite övertygande i sin roll - lyckligtvis verkar det vara samma röstskådespelare som i tidigare spelen.

I övrigt så är det ett spel som stilmässigt har mer gemensamt med Warcraft 3 och WoW än Diablo II. Tyvärr får väl sägas eftersom det helt fråntar mycket av den gotiska atmosfären. Det är helt enkelt en pastellfärgad upplevelse där powerups, fiender och detaljer skiner, blänker och gnistrar på ett så färgsprakande sätt att den grafiska inriktningen bitvis liknar ett plattformsspel till konsol där det enda som saknas är gnistrande mynt som studsar runt i Super Mario stil.

Precis som med Starcraft 2 har Blizzard misslyckats med att toppa sin föregående titel, det blir mindre episkt och mer ytligt spel av det hela. Troligen en bieffekt av att Blizzard inte längre har folk som var med och utvecklade förra Diablo spelet, men säkert också för att företaget harvat runt med WoW såpass länge att mycket av deras utvecklingspersonal helt enkelt inte kan något annat och just därför känns D3 som om det vore skapat av Diablo fans som använt sig av mapmakern i Warcraft 3.

Hela recensionen och ett 40tal bilder finns på bloggen:

http://anatolisgameroom.blogspot.se/201 ... ekend.html

Image
Image
Image
Image
Anatoli
Primus Pilus

Return to Offtopic