Svar Dalauppror heraldik

Allt som inte ryms inom ramen för de andra forumen hamnar här.

Svar Dalauppror heraldik

Postby Led-unge » Jul 29th, '11, 16:49

Hej!
PM funkar inte. Försöker besvara en fråga så här. Jag har inte böckerna Svenska medeltidsvapen och ÄSF hemma utan på bibblan. Kanske finns svaren där men det är inte säkert. Jag kan kolla upp om 10 dar när jag kommer hem från semestern. Det finns andra forum där man kan ställa frågan om du blir otålig. Kanske anbytarforum är lämpligt? Det finns en topic som heter "Medeltida släkter" och en som heter "Allmänt om medeltiden". Några skribenter är mycket kunniga.

//Matte
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Re: Svar Dalauppror heraldik

Postby Dalauppror » Jul 29th, '11, 18:31

Led-unge wrote:Hej!
PM funkar inte. Försöker besvara en fråga så här. Jag har inte böckerna Svenska medeltidsvapen och ÄSF hemma utan på bibblan. Kanske finns svaren där men det är inte säkert. Jag kan kolla upp om 10 dar när jag kommer hem från semestern. Det finns andra forum där man kan ställa frågan om du blir otålig. Kanske anbytarforum är lämpligt? Det finns en topic som heter "Medeltida släkter" och en som heter "Allmänt om medeltiden". Några skribenter är mycket kunniga.

//Matte

Tack Matte

Har du inte heraldik böckerna med dig på semester ;)

Får se om jag provar andra forumet, eller så får jag väll bege mig till biblan själv... skriver här om jag hittar svar på mina frågor, annars får du gärna kolla när du kommer hem.

Upprepar mina frågor ifall någon annan har koll...

Har sett en kyrkmålning på vapensköldarna från Östra Ryds kyrka för Ärkebiskop Jöns Bengtsson Oxenstierna och Linköpings Biskop Kettil Karlsson Vasa... tänkte måla upp dessa men färgerna på den lilla bild jag sett känns konstiga...

Ärkebiskop Jöns Bengtsson Oxenstierna:
4 delad sköld
övre högra och nedre vänsta kvadranten finns ovenstiernas vapen.
övre vänstra och nedre högra finns uppsala stifts vapen, och det är här färgerna verka anorlunda eller konstiga... på bilden verkar det vara ett rött kors på blå bakgrund men uppsala stift har ett gult kort på röd bakgrund... vad är rätt???

Ska även finnas en variant av Ärkebiskop Jöns Bengtsson Oxenstierna vapen sköld i Rasbo kyrka, jag har dock inte hittat någon bild...någon som är i närheten och kan fota?

Linköpings Biskop Kettil Karlsson:
4 delad sköld
övre högra och nedre vänsta kvadranten finns Vasa vapnet
övre vänstra och nedre högra finns Linköpings stifts vapen, och det är här färgerna verka anorlunda eller konstiga... på bilden verkar det vara korsade silvernycklar på blå bakgrund MEN... Linköpings stift har Korsade silvernycklar på röd bakgrund...vad är rätt???
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Return to Offtopic