Composite bow bits

Kommers.

Composite bow bits

Postby Sebastian » Aug 29th, '17, 19:34

Tjena. Jag letar efter bits i form av pilbåge + koger som skulle kunna passa till ryska beridna Druzhina (1100tal-ish). Någon form av kompositbåge som skulle kunna passa, jag vet att wargames factory hade en sådan båge + koger till sina persians. Image

Om någon har något passande i gömmorna (letar efter 6-8st) så hör gärna av er.
Sebastian
Hastati

Re: Composite bow bits

Postby ULO » Aug 29th, '17, 21:17

Hej
Det är nog tveksamt om en tidig rysk Druzhina har ett persiskt kombinerat bågfodral och koger så som du har på bilden nedan. Det är mer perser och skyter från grekiska och romerska tiden sisådär 1000+ år tidigare som har sådana Gorytos, https://en.wikipedia.org/wiki/Gorytos.

Det är mer troligt att en rysk Druzhina har samma skytteutrustning som sina samtida turkiska stäpp-grannar (Khazarer, Pecheneger, Cumaner, Uzer, m fl). Det är nämligen därifrån ryssarna lär sig det här. Och där är bågfodral och koger separata.
Video på moderna re-enactors av turkiska bågskyttar här: https://www.youtube.com/watch?v=pTPOm9my5Hg och här https://www.youtube.com/watch?v=r_vOepAkE8s
Jag tror att själva bågen och övrig skytteutrustning (men inte kläderna) bör varit identisk för ryssarna.

Och några sådana uppsättningar i turkisk stil tror jag att jag kan skaka fram ut gömmorna.

/ULO
ULO
Centurion

Postby Sebastian » Aug 29th, '17, 23:19

Härligt Ulf! Nu har jag lärt mig något och kanske löst bits problemet på samma gång :) Nytta och nöje! Hojta till om du hittar något passande i gömmorna.
Sebastian
Hastati

Postby Sebastian » Aug 30th, '17, 07:21

Förresten Ulf, du kanske har något bra tips på referens material. Letar material kring ryska trupper (och deras utrustning/utseende) från slutet sv 900-talet och fram till 1200talets mitt (kring den tid Kiev blir kristet och framåt) letar på Osprey och hittar inte så mycket annat än "Armies of medieval Russia 750-1250".
Sebastian
Hastati

Postby ULO » Aug 30th, '17, 13:02

Hej
Jag har en del om Ryssland under Kiev-perioden (läste på lite när jag gjorde min Rusiska/slaviska armé till DBM).
Men det mesta handlar egentligen inte specifikt om militären eller dess utrustning. Utan det är mer politisk och kulturell historia och rätt akademiskt.
Jag tar med lite till klubben imorgon så får du se om det är något du är intresserad av.
Osprey-boken är rätt bra med en del bra bilder.

I övrigt så var nationalromantiska/nationalistiska målare i Ryssland på 1800-talet fascinerade av epoken och dess koppling till ryska legender och folktro.
Så googla fram bilder på sökbegreppet Bogatyr (kort artikel här: https://en.wikipedia.org/wiki/Bogatyr). En Bogatyr var nog idealet för en Druzhina-medlem.
Finns en hel del. Starkt romantiserade bilder oftast, ungefär som samtida svenska bilder på vikingar, men de baserades faktiskt på diverse arkeologiska fynd. Och en del av målningarna är riktigt bra (framförallt de som är målade av någon Peredvizjnik som Ilja Repin eller Vasnetsov). Där kan man få lite inspiration, om inte annat. Det var antagligen något i den stilen som hög-statuskrigarna så hemskt gärna ville se ut. 1800-talet tyckte i alla fall att de borde velat det......

För mer bilder av annan trupp kan du googla efter bilder på "Kievan Rus Military" eller liknande.

/ULO

PS. Vanliga krigare såg inte alls så ståtliga ut förstås. Fast medborgarmilisen "Polk"från städerna kunde vara hyfsat väl rustad med hjälm och t o m kroppspansar ibland. Bondeuppbåd från landet är däremot rätt kassa. De har sina vanliga bondekläder, spjut och sköld och det är allt. DS.

/ULO
ULO
Centurion

Postby Sebastian » Aug 30th, '17, 15:11

Klockrent Ulf. Tack för hjälpen!
Sebastian
Hastati

Postby ULO » Sep 1st, '17, 12:48

Hej
Jag var nere på klubben igår. Då passade jag på att lämna några Rus-relaterade böcker och lite bits som kan passa dina Druzhinas bågskytte-verksamhet.

/ULO
ULO
Centurion

Postby Sebastian » Sep 1st, '17, 17:36

Stort tack Ulf, tacksam för hjälpen. Säg bara till vad du vill ha för besväret.
Sebastian
Hastati

Return to Köp & Sälj