Fire and Sword vs Liber Militum Tercio

Allmänna speldiskussioner

Fire and Sword vs Liber Militum Tercio

Postby Leo Donkersley » Jan 21st, '17, 00:27

Hej!

Jag har en massa (till en nybörjare iallafall) av 28mm för Pikeman's Lament regler. Bra sortiment för olika scenarios med PL.

Men jag vill också ha nånting för det ''större slaget". Jag är intresserad av de två systemen i min rubrik, å hoppas att några av er har spelat dem. Jag bara undrade vilket spel anpassas till 28mm (med en 1-2-3 basera system), å har den bästa 'period feel' med reglerna. Eller är det faktiskt bättre att spela 'större slaget' med 15mm (Båda spelen har snygga miniatyrer - totentanz och Wargamer)? Bord storlek är inte så oerhört viktigt. Tercio är mera TYW, F&S har en svensk/polsk/cossack perspektiv.

På slutet, med PL och en annan till, borde jag omfattas för varje situation på 1600-talet. Det bero på mitt humör - Skirmish or big battle. Skööönt. :D

Nej, vänta... pirater! Fy tusan! Jag har inga pirater... :o

Trevlig helg på er!
Leo Donkersley
Velite

Re: Fire and Sword vs Liber Militum Tercio

Postby Leo Donkersley » Jan 21st, '17, 10:14

Lite till...jag har bestämt att använder 15mm för större slaget. Så den svårt fråga är - Fire and Sword eller Tercio?
Leo Donkersley
Velite

Postby berfrund » Jan 21st, '17, 15:35

By fire and Sword de figurerna ser hyffsade ut men svåra att måla och deras tenn blandning är hård dvs detaljer går lätt sönder på figurerna såsom hästsvansar och vapen.
Fördelen är att det finns butiker i Sverige som säljer de och att det finns en andra hands marknad för dom då spelet har blivit rätt stort.

Deras regler är där i mot inget att fundera över krångliga och det är hopplöst att hitta i böckerna finns inga sid hänvisningar och reglerna har ett dåligt flöde.

Tyvärr vet jag inte om den andra leverantören.
berfrund
Principes

Postby Leo Donkersley » Jan 21st, '17, 17:00

Tack!

Som en nybörjare, att ha svårt att hitta vissa regler är inte den bästa. Självklart en vacker bok - men är det räcker? Vet int.

Jag lutar mot Tercio reglerna, men synd att Tercios författarna stöder inte forumet (många obesvarade frågor om reglerna). Det är inge bra. Kan bara jämför med Dalauppror bloggen och Pikeman's Lament. Mycket skillnad.

Hmmm...
Leo Donkersley
Velite

Postby ULO » Jan 21st, '17, 20:47

Hej,
Fire & Sword har jag aldrig läst eller prövat, så det ska jag inte säga någotom.
Däremot har jag, Andy och Gunnar kört Tercio några gånger med våra TYW-figurer som vi målat till Pikeman's Lament. Vi tycker att Tercio funkar riktigt bratrots att vi kör med singelbasade figurer.
Tercio förutsätter multibasat, men det är inte svårt att kompensera för det.
Det finns en AAR på bloggen (http://the-miniature-mayhem.blogspot.se ... ercio.html).
Det är förmodligen mer lämpat för 15mm för att få känslan av stort fältslag.

/ULO
ULO
Centurion

Postby Leo Donkersley » Jan 21st, '17, 22:02

Hej,

Jag har sett dina Tercio AAR, och det se väldigt bra ut där. Egentligen är min magkänsla för Tercio (tycker om den 'Tercio lätt' som heter Brevis Editio) trots min djup kärlek för den Fire and Sword bok.

Ett svårt beslut!
Leo Donkersley
Velite

Return to Spel