Pulp Alley, Kampanjen Porten bortom Stjärnorna

Allmänna speldiskussioner

Re: Pulp Alley, Kampanjen Porten bortom Stjärnorna

Postby JoakimS » Nov 17th, '16, 11:31

Definitivt dags att boka in ett spel
Måndag, tisdag och torsdag funkar för mig också
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
JoakimS
Centurion

Postby Jeppan » Nov 18th, '16, 23:03

Här följer utkastet på kommande Pulp Alley- scenario. Tyck gärna till! Hittar ni något som behöver ändras så fixar jag det.

Stenen från bortom Stjärnorna

Detta är ett scenario för Pulp Alley och en fortsättning på Scenarion Porten bortom Stjärnorna.
Professor Arkley är kidnappad och borta -men varför hände detta? Frågorna är många. Några timmar senare fortsätter gåtorna att ramla in.....

Ett radio meddelande......

Knaster, sprak, knaster! Följt av en nasal radioröst..... "Vi avbryter för ett särskilt meddelande! Flammande ljus har synts falla ner från skyn i närheten av Arkham. Den har träffat Mellor's field stax utanför staden. De lokala myndigheterna ber allmänheten att inte närma sig nedslagsplatsen.Det ryker fortfarande ur kratern och röken som kommer från kratern är inte hälsosam. Vi ber alla i närheten att stanna hemma och stänga fönster. Gå inte ut i onödan! Stanna vid era radiomottagare! Vi återkommer inom kort, så snart vi har ytterliggare infomation om läget"

För de som faktiskt läst Professor Arkleys senaste artiklar är detta en nyhet som har en väldigt speciell betydelse. I artikeln "Gudarna Nyckel" står det skrivet att porten till den kosmiska porten kan enbart öppnas med hjälp av "Nyckelen som gudarna från bortom kommer sända genom den kosmiska portalen" Arkley förutsäger att en himlafenomen kommer att slå igenom porten vid ett exakt datum. Datumet råkar sammanfalla med det datum då meteoren slår ner utanför Arkham.

Spelarnas uppdrag blir nu att förklara deras tolkning av " Gudarnas Nyckel" och varför de nu skall ta sig till fältet för att undersöka nedslagsplatsen

Spelbräde

I mitten av spelplanen finns en öppet fält. Mitt i fältet finns kratern. Fältet är något vanskött, och av den anledningen skall det finnas en del bråte och enstaka träd på fältet. Dessa utgör perils. Runt fältet finns det ett halvt nedrivet staket. Att passera staktet där detta är intakt är en peril. Bortom fältet är det i huvudsak skog. Det finns en mindre lada vid östra kanten av fältet. En väg leder söderifrån genom skogen mot fältet.

I västra kanten av fältet står eken med Mellor's gömma. I norra kanten av fältet befinner sig Professor Garfield. Bonden Mellor står vid landar ingång.

Huvudplotpointen:

Kratern

Denna krater är själva nyckeln till det som hänt. Den har en förunderlig dragningskraft
För att ta denna plotpoint kravs att man klättrar ner i nedslagshålet. Det ryker fortfarande, men på något mystiskt sätt påverkas man inte omedelbart när man klättrar ner. På botten slås man plötsligt av en mystiskt kraft

Slå 1 t6
1 kunskap, plötsligt vet man mer om porten och dess syfte. Ligan vinner en pusselbit värd
+1 tärning cunning, slumpa fram vem i ligan som får denna bonus. Bonusen gäller enbart för nästa scenario. Den försvinner efter nästa spelsession

2 styrka, en slumpvis spelare i din liga blir starkare nästa scenario. Lägg till +1 tärning nästa scenario, egenskapen försvinner efter nästa spelsession

3 monster, karaktären förlorar sin shootfärdighet och får egenskapeerna animal och dreadgaze .Karaktären har nu ändrat utseende och blivit till någonting annat. Det är upp till spelaren att hitta på vad som hände. Karaktären är nu en shapeshifter. Inkommande scenarios kan karaktären frivilligt slå över till denna egenskap, enligt reglerna för just färdigheten "shapeshifter" I sin moster form har karaktären samma värden som förut men egenskaperna/färdigheterna byts ut mot dread gaze och animal.

4 Artefakt, en utomjordisk artefakt väntar på botten. Artefakten har egenskapen "Cursed presence", vilket spelaren kan använda 2 gånger. Egenskapen gör att spelaren kan spela ut en peril var som helst på plan

5 Galenskap, karaktären som kliver ner blir skogstokig och stormar upp. ( ge karaktären +1 tärning i brawl och egenskapen relenless). Denna attackerar närmaste figur, fiende eller vän. Galenskapen kan enbart brytas av karaktären slås ut. Använder inte shot. Detta tillstånd varar scenariot ut. När scenariot är slut åker karaktären in på mentalsjukhus och när denne skrivs ut är allt som vanligt( inklusive egenskaper)

6 En liten meteor, het som tusan, men inget mer än så.....Arkley hade nog inte alla hästar hemma. Inga speciella egenskaper.

Minor Plotpoints

Bonden John Mellor
(Ägare till Mellor's Field)

För att hitta vägen till kratern måste man prata med bonden. Bonden pekar då ut nedslagshålet. När någon har pratat med bonden Mellor placeras kratern ut på fältets exakta mitt. obs! Den första som når fram till bonden får plotpointen, men därefter kan alla dra fördel av att bonden pekat ut nedslagsplatsen. Bonden är en normal challenge.

Professor Henry L Garfield

Arkham geologiska insitution är också ute efter stenen. Rollins har beräknat nedlagsplatsen. Om man når fram till Professor Garfield så
Talar även han om vägen till kratern. Vägen dit blir då öppen för alla. Han kan dock vara lite lurig eftersom han själv vill ha tag på stenen. När man försöker sig på denna plotpoint måste dra två kort och välja den som är svårast( dvs kräver flest lyckade slag).

Eken

Innehåller bonden Mellors speciella gömma. I ett snår i närheten finns också en hembränningsapparat. Hittar man denna plotpoint så kan man hitta1d3 flaskor med sprattelvatten - gör karaktären speedy resten av scenariot.

State Troopers

Dessa kommer in första eller andra rundan, 1-3 första rundan, 3-4 andra rundan

Dessa har fått i uppdrag att skydda krater från obehöriga. Dessa poliser kommer köra in på plan med en rekvirerad bil. Därefter parkerar de inom 12 tumm från kratern. Det rör sig sen mot krater, ställer sig runt kratern och avfyrar burts mot alla som försöker närma sig kratern. Spelaren som har initiativet kontrollerar och flyttar dessa sist i rundan. Dock måste de följa följade regler:

A) lastbilen som de kommer med flyttar sig från en valfri kant till en position 12" från kratern.
B) När lastbilden är 12" från kratern hoppar poliserna av och flyttar sig snabbast möjligt mot kratern. Vid kratern öppnar de eld mot alla som flyttar sig mot kratern och befinner sig inom räckvidd(burst). Alla poliserna har 1d6 i alla karaktäristika. Poliserna är 4 till antalet. De är tungt beväpnade - därav egenskapen burst.

Placering

Först slår man initiativ. Den med högst iniativ ställer ut sin ledare. Denne måste befinna sig mist 12" från en plotpoint. Därefter ställer nästa liga ut sin ledare. Första rundan får varje spelare när det är dennes tur placera ut sina figurer. Figuren materialiseras fram inom 6" från ledaren. Därefter får göra sitt ordinarie drag. Tanken är att detta simulerar figurersom dyker upp ur mörkret. Man kan inte veta exakt var motståndaren befinner sig initialt. Ingen figur får starta inom 12" av en plotpoint. Man kan heller inte attackera en motståndare första rundan.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Sebastian » Nov 20th, '16, 20:38

Verkar som ett väldigt roligt scenario.

Den här veckan kan jag alla dagar.
Sebastian
Hastati

Postby Jeppan » Nov 20th, '16, 21:54

Sebastian wrote:Verkar som ett väldigt roligt scenario.

Den här veckan kan jag alla dagar.

Får vi ihop en spelare till är det bara att köra. Torsdag ser bäst ut just nu.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Orm » Nov 21st, '16, 07:38

Scenariot verkar grymt! Tyvärr är dock denna vecka helt körd för mig. :cry:
Orm
Triari

Postby JoakimS » Nov 21st, '16, 14:01

Min torsdag är fri och jag spelar gärna.
Riktigt trevligt scenario. Ser fram mot lite action!
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Jeppan » Nov 21st, '16, 14:05

Då föreslår jag att vi bokar torsdagen för Pulp Alley. Tiden blir 18:00.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Dec 3rd, '16, 20:37

Tjena.

Vet inte alls om ni håller koll på Games Workshop och deras släpp. Men de har precis släppt ett nytt scenery. Det är i plast, egentligen till the hobbit spelet, men det kanske kan vara något för er. Verkar väldigt modulärt och lätt att anpassa.

https://www.games-workshop.com/en-SE/Lake-Town-House
Ancalagon
Centurion

Postby JoakimS » Dec 3rd, '16, 21:18

Riktigt snygg, och konstigt nog verkar den prisvärd också :-)
Jag hoppar nog över inköp den här gången eftersom jag redan har alldeles för mycket obyggda hus från 4Ground och Perrys. Och bara jag får min 3D-printer lagad så kommer den att fortsätta spotta ut terrängbitar också
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby JoakimS » Jan 17th, '17, 15:38

Det är väl dags för mer Pulp Alley?
Jag blev så inspirerad av den här AAR:en
https://imgur.com/a/mO1ky
och tänkte att jag kan plocka ihop något liknande med otrevligt Cthulhu-monster och kultister istället.
Vad säger ni?

När kan vi boka nästa speltillfälle?
För mig ser nästa måndag och tisdag lediga ut (23 o 24/1)
veckan därpå är måndag och torsdag fria (30/1 o 2/2)
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Jeppan » Jan 17th, '17, 16:07

Klart det är dags! Jag ställer upp!
Jeppan
Primus Pilus

Postby Sebastian » Jan 17th, '17, 17:50

Jag är med också. Jag skulle kunna tisdag 24/1 och måndag 30/1
Sebastian
Hastati

Postby ULO » Jan 17th, '17, 18:04

Absolut
Tvättstugan är med! Både måndag & tisdag funkar för min del.

/ULO
ULO
Centurion

Postby JoakimS » Jan 17th, '17, 19:20

Ska vi boka tisdag 24:e i så fall. 18-tiden som vanligt.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Sebastian » Jan 17th, '17, 19:43

Tisdag kl 18 funkar för mig.
Sebastian
Hastati

Postby ULO » Jan 17th, '17, 19:50

Tisdag gäller.

Vi ses,

ULO
ULO
Centurion

Postby Orm » Jan 17th, '17, 20:57

Jag ska också försöka komma.
Orm
Triari

Postby Jeppan » Jan 17th, '17, 20:59

Ställer upp tisdag
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » Jan 19th, '17, 11:46

Vi behöver ett scenario till kommande speltillfälle - har vi någon frivillig?
Jeppan
Primus Pilus

Postby JoakimS » Jan 19th, '17, 16:06

Jag fixar ett. Har hela... eh, halva... en liten stund av helgen på mig :-)
/Joakim
JoakimS
Centurion

PreviousNext

Return to Spel