Pulp Alley, Kampanjen Porten bortom Stjärnorna

Allmänna speldiskussioner

Pulp Alley, Kampanjen Porten bortom Stjärnorna

Postby Jeppan » Oct 29th, '16, 10:03

Jag har nu postat första scenariot för denna kampanj. Jag tog mig också friheten att döpa kampanjen. Det är dock fråga om ett klubbgemensamt projekt. Tanken är att alla som vill vara med kan bidra med scenarios eller andra idéer kring utformningen av kampanjen. Jag ville dock sätta ihop något som vi kunde ta avstamp i. Granska gärna scenariot och kommentera ifall något behöver förändras eller fixas.
Jeppan
Primus Pilus

Re: Pulp Alley, Kampanjen Porten bortom Stjärnorna

Postby JoakimS » Nov 3rd, '16, 09:30

Några tankar om scenariot i måndags (som var verkligt kul! Tack Jeppan!). Mest som kom ihåg när vi fixar vidare scenarios.

1. permanenta plot-points (alltså sådana som kan tas av fler än en league) fungerade bra och behövs om man kör med fler än kanske tre leagues samtidigt. För att öka på kaoset kan det vara läge att låta plot-point-personer vandra omkring randomly eller inte-randomly.
2. Monster är kul även om min leader alltid verkar råka ut för dem
2,5. Horror gav en ytterligare dimension till spelet. Mer sånt och mer icke-euklidiskt!
3. Ska man in i hus ska vi nog även mäta movement inne i huset.
4. Väldigt bra med plot-points som ger begränsade fördelar i framtida spel. Fyrverkerierna och mystiska stenen med 3 användningar var lysande (och ännu bättre att jag knep en av dem)
5. Jag tycker att spelet fungerade väldigt bra även om vi var fem på banan. Blodigt, kaosartat och kul - som det ska vara.

Fler tankar?

AAR kommer upp på bloggen imorgon eller på måndag, kör en blänkare om det under After Action Reports här. Jag har antagligen missuppfattat era leagues namn och vem som är vem, så kommentera gärna så kan jag ändra så att allt blir rätt eller tills jag är nöjd med att ha förnedrat era leagues ;)
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
JoakimS
Centurion

Postby JoakimS » Nov 3rd, '16, 09:40

just det:
6. Om man får upp Red Herring när man plockar upp en plot point så måste vi bestämma vad som händer. T.ex. är man helt fel ute och har plockat upp fel grej - riktiga plot-pointen finns 6" bort i randomiserad riktning.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby JoakimS » Nov 3rd, '16, 10:42

Hmm, jag har börjat skriva på en AAR. Lite otydligheter som det vore bra om ni kan förtydliga och gärna berätta vem som är vem i era respektive ligor.
De olika ligorna:
Joakim - svenska Albert Einstein's Non-Relativistic League - naturligtvis hjältarna. Anders och två sidekicks, Hans och Greta de Laval. Därtill tre allies som kommer att variera lite mellan matcherna.
Ulf - svenska Kryptosektion IV, Grupp T (som i Tvättstuga)
Sebastian - Special Agent Dick Dalton och hans turkiska kompanjon Colonel Kazim Ögul, tillhör ICPO (international criminal police comission, föregångaren till Interpol) och då specifikt deras "Bureau for Occult and Metaphysical Defence" eller BOMD.
Gunnar - The Royal Society's Legendary League of Explorers
Jeppan - Mesomic League of Enigmatic Purpose leds av herr/doktor/prof? xxx Kastrullencraft, en dubiös wannabe-författare.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby ULO » Nov 3rd, '16, 13:30

Hej,
Mina hjältar tillhör den hemliga signalspaningen Kryptosektion IVs ännu hemligare underavdelning Grupp T (som i Tvättstugan)
Hemligt högkvarter i en tvättinrättning i Stockholm. Ingång i tvätteriets torkskåp, därifrån hemlig hiss till högkvarteret på geometriskt svårförklarlig plats...

Ledare: Professor Axiom (märkligt icke-åldrande kryptoanalytiker och matematiker, tillika ockult expert)
Sidekick: Löjtnant Andersson (Armé-officer från signalspaningen. Skjuter hårt)
Ally: Korpral Pettersson
Follower: Menige Lundström

Därutöver kan Professorn tillkalla vanliga soldater från Livgardet (Backup) och även frambesvärja andar och oknytt (Minions i speltermer).
ULO
Centurion

Postby Sebastian » Nov 3rd, '16, 17:36

Precis som du har skrivit så består BOMD av Special agent Dick Dalton och överste Kazim. Till sin hjälp att bekämpa diverse metafysiska hot har de: Konstapel Dimir från den turkiska polisen, handplockad för sin tjocka skalle, sina hårda nävar och sin oförmåga att prata i fullständiga meningar. Polisassistent James McLean från New York polisen, en utmärkt skarpskytt. Samt Sergant Ed O'Hare även han från New York polisen. Ed O'Hare är känd i sitt distrikt för sin korta stubin samt sin förkärlek för syltmunkar.
Sebastian
Hastati

Postby Jeppan » Nov 3rd, '16, 18:03

Min liga består i detalj av följande figurer...

League: The Masonic Legue of Enigmatic Purpose

HP Castrullecraft, författare och privatspanare( ska nog vara Mr på denne herre)
Leader

Maggie Mayhem, skjuter först och frågar sen, aviatrisen från helvetet
Sidekick

Reverend Hadar "Hauling" Hellstrom, domedagspredikare
Ally

Rocky Earp, brorson till Wyatt Earp, andrepilot till Maggie Mayhem
Ally

Eviline Dark, ondast i stan, ockult wannabe
Ally
Last edited by Jeppan on Nov 3rd, '16, 20:56, edited 1 time in total.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Orm » Nov 3rd, '16, 19:40

The Royal Society's Legendary League of Extraordinary Explorers om jag får be.

Leader: Col. G.T. Soggybottom (Sir) - storviltsjägare och cricketfantast
Sidekick: Mr. Singh - överstens sikhiske betjänt och livvakt

Resten av gänget kommer att skifta men under den senaste expeditionen till våra västra kolonier såg laguppställningen ut som följer:

Ally: Professor Bumstead - självutnämnd expert på försvunna civilisationer
Ally: Cpt. Quentin Cameltoe - närsynt skarpskjutare
Ally: Chiang Kai Shrek - veteran från opiumkriget
Follower: Hunk O'Really - snygg, vältränad och snabb, men inte mycket mer
Orm
Triari

Postby JoakimS » Nov 3rd, '16, 21:01

Lysande, nu ska det till och med bli rätt i min AAR.
Bra jobbat med bakgrundshistorier till leagues. Man kan ju tro att vi tar det här på allvar.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby JoakimS » Nov 4th, '16, 09:44

Leagues är presenterade på bloggen. Hann inte med AAR till idag, så den kommer på måndag
Kolla gärna att allt stämmer och kommentera här om så inte är fallet så uppdaterar jag bloggen.
http://miniatyrmannen.blogspot.se/2016/11/pulp-alley-gate-beyond-stars-campaign.html
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Sebastian » Nov 4th, '16, 10:02

Snyggt. Tänkte bara påpeka att det verkar ha blivit lite syftningsfel i beskrivningen av BOMD. Tyckte det stod något om skjutglada busar och det kan omöjligt ha varit din avsikt. Du måste väl ändå ha menat något i stil med "mankinds last hope and true paragons of virtue" eller "A collection of heroes and an incarnation of all that is just and good"?
Sebastian
Hastati

Postby JoakimS » Nov 4th, '16, 11:04

Jaja, nu är det Anders Einstein som är min spökskrivare, så det är möjligt att hans åsikter färgar berättandet något lite.
Kom ihåg att segraren skriver historia (och som vanligt när vi spelar Pulp Alley brukar jag med det mena den moraliska segraren)
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby JoakimS » Nov 7th, '16, 15:31

Du var första spelet spelat och AAR skriven.
Det gav naturligtvis blodad tand (blodad league snarare) och jag tar gärna ett spel nästa vecka om någon annan är sugen på det. Verkar kunna alla dagar utom onsdag.

Nu håller jag på att bygga lite terräng till ett scenario jag slipar på. Skulle någon annan vilja skriva ihop något lämpligt.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Sebastian » Nov 7th, '16, 15:57

Jag kan tänka mig att klämma in ett spel nästa vecka. Kan dock inte måndag och tisdag.
Sebastian
Hastati

Postby Orm » Nov 7th, '16, 19:57

Nästa vecka blir nog lite knepig för mig, men kör gärna t ex veckan efter.

Ang. scenario föreslår jag en rejäl biljakt där t ex förra gångens vinnare (dvs jag) försöker ta sig till Boston med den surt förvärvade boken och blir genskjuten av övriga ligor på vägen. Behöver ju inte vara så krångligt egentligen; 6x4 spelplan med en väg och en massa kul hinder, den som tar sig till "östra" kanten med boken och ett helt fordon vinner - bonus får man om man kraschar andras fordon eller liknande. Lite av ett snabbt mellanscenario där själva fordonsreglerna står i fokus.
Orm
Triari

Postby JoakimS » Nov 7th, '16, 20:11

Låter kul och jag är absolut med. Kan alla dar men helst inte på onsdag.
Jag vill dock vara kvar i New England ett slag (har ett eller två scenarios på gång som passar där) så vi kan väl ta biljakten från Arkley Mansion till närmaste stad.
Sedan vill jag ju bli klar med hamnen också, för äventyr bland degenererade hamnarbetare och hybrid deep-ones. USA har mycket att ge än (även om Father Dagon kanske tar över presidentposten inom några dagar)
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Orm » Nov 7th, '16, 20:32

Absolut, vart jakten går är ju inte så viktigt, vore bara kul att köra lite fordonsmassakrer igen.
Orm
Triari

Postby Jeppan » Nov 14th, '16, 08:08

Jag håller på att knåpa på ett nytt scenario. Återigen I New England-miljö. Det är i första hand inte ett fordonsscenario eftersom jag har vissa svårigheter att få ihop
spelmekanismerna för ett fungerande scenario. Jag tänkte då att man måste få ihop ett scenario för att få flyt på kampanjen. Den här gången är en rymdsten och nedslagskrater i fokus.
Jeppan
Primus Pilus

Postby JoakimS » Nov 14th, '16, 15:50

Låter väldigt spännande
Ska vi månna försöka spika ett speldatum?

Själv grejar jag med terräng och tankar till ett scenario. Kampanjen handlar ju om Portalen bortom Stjärnorna och det blir definitivt portal-tema. Ett och annat läbbigt Lovecraftianskt monster kan nog eventuellt smita med.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Jeppan » Nov 17th, '16, 07:55

Jag kan ha något färdigt redan till nästa vecka. Måndag, tisdag eller torsdag fungerar för min del. Dags och boka in nästaspelmöte?
Jeppan
Primus Pilus

Next

Return to Spel