Pulp Alley - Tomb of the Serpent

Allmänna speldiskussioner

Pulp Alley - Tomb of the Serpent

Postby JoakimS » Oct 6th, '16, 10:37

Idag kom kampanjböckerna till Tomb of the Serpent.
Jag har fysisk häfte + alla kort
Jeppan fick också ett häfte, och den lämnar jag på din hylla ikväll.

Nu blir det till att läsa och sedan är det väl dags att starta upp nästa kampanj
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
JoakimS
Centurion

Re: Pulp Alley - Tomb of the Serpent

Postby Orm » Oct 7th, '16, 14:59

Trevligt!
Orm
Triari

Postby ULO » Oct 7th, '16, 16:07

Coolt.
Det ser vi fram mot att köra.
Är det månne läge att skapa nya Leagues?

/ULO
ULO
Centurion

Postby JoakimS » Oct 7th, '16, 16:17

Jag kör gärna vidare med CSSS, jag börjar bli ganska fäst vid de religiösa tokarna. Är du trött på dina skall-mätare kan du väl byta om du vill.

Jag har iofs tänkt greja några nya ligor, men de ska jag använda när jag prövar solo-reglerna.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Orm » Oct 7th, '16, 16:28

Jag är lite inne på att byta liga, det är alltid kul med variation. Men man får ju räkna med pisk i början om andra behåller sina veteraner.
Orm
Triari

Postby JoakimS » Oct 7th, '16, 17:10

du får skaffa ett masochist-league :-)
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Jeppan » Oct 7th, '16, 18:44

Toppen! :D

Jag är med oavsett! Jag överväger ett lagbyte för omväxlings skull, men det är inte gjutet i sten.
@Joakim Vi får göra upp det ekonomiska på lämpligast sätt. Vill du ha överfört till konto eller kontanter?
Jeppan
Primus Pilus

Postby JoakimS » Oct 7th, '16, 22:47

Jeppan
Boken kostade 188 kr. Du kan lägga pengarna i kuvertet i min säljalåda eller direkt till mig när vi möts
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby JoakimS » Oct 12th, '16, 09:17

Jag har också börjat fila på ett nytt warband, lett av Anders Einstein. Kul att planera och måla nytt.

Har nästan läst igenom hela Tomb of the Serpent och jag vete tusan om den verkligen är lämplig för flera leagues. Många av matcherna är solomatcher och de som inte är det känns betydligt mer anpassade för bara två leagues. Kanske ska vi skippa denna scenariobok för vår stora kampanj och kanske låta folk leka med den solo eller en mot en. Jag vet inte.
Får höra vad Jeppan tycker.

Dave på Pulp Alley håller håller hur som helst på med en fristående fortsättning på Perilous Island, där lagen kommer att få städa upp efter den något oväntade efterbörden från Perilous Islands förstörelse.

Oavsett är det väl läge för lite spel. Bilar. Dakka-dakka...
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Sebastian » Oct 12th, '16, 10:46

Väntar fortfarande på leveransen från Sally 4th men jag har börjat fila på en liga ändock.

Special Agent Dalton och hans kompanjon Colonel Ögul, de tillhör ICPO (international criminal police comission, föregångaren till Interpol) och då specifikt deras "Bureau for Occult and Metaphysical Defence" eller BOMD. För som jag har förstått från era AAR så pågår det en del paranormala aktiviteter som helt klart måste undersökas och beivras.
Sebastian
Hastati

Postby Jeppan » Oct 12th, '16, 11:15

Jag håller delvis med Joakim.. Kampanjen är lite klurig för flera ligor. Detta gör att det finns två alternativ

1. Vi skapar en helt egen kampanj med egen storyline. Man kan utnyttja scenariogenratorn i grundboken för att skapa scenariots regler. Vi ger någon eller några ett uppdrag att skapa ramberättelse.

2. Vi skapar ett par varianter av tomb of serpent som sen leder fram till multispelarscenariona i den samma kampanjen.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Orm » Oct 12th, '16, 18:00

Vi kör på en egen kampanj tycker jag! Pulp Alley är ju rätt förlåtande vad gäller setup och balans, så länge upplägget är tillräckligt galet och kul så lär det funka. Är gärna med och skriver ihop nåt om det behövs.

Är lite sugen på att dra igång en hillbilly-liga, men med tanke på hur lite tid jag har att måla f.n. kanske det bara blir att jag dammar av mina kolonialbritter i stället...
Orm
Triari

Postby JoakimS » Oct 13th, '16, 08:37

Jag är nog inne på helt egen kampanj. Vi kan ju börja med att bara spelat något, vad som helst, och sedan bygga vidare på det.

Jag är lite inne på att köra TOmb of the Serpent solo och/eller kanske med sonen. Får se hur det blir, för kampanjen i sig är ganska intressant.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Orm » Oct 13th, '16, 15:20

Ska vi försöka få ihop ett första scenario hyfsat fort då?

För att sammanfatta grundpremisserna:

* 5 nya ligor
* Fordon inblandade
* Helst ingen djungel utan ganska urbant

Alltså kan det väl vara en tanke att köra på ett större bräde än vanligt för PA, så att vi både får plats med stora ytor för fordon och ett gäng byggnader också. Kanske kan den utbyggda hamnen dammas av?

När vi nu äntligen får lite fordon på bordet tycker jag också att vi går "all in" och ställer fram så mycket som möjligt i den vägen. Bilar, båtar, pansarvagnar... Ju mer kaos desto bättre.

Sen en tanke ang. plot points: låt oss komma på ett mer dynamiskt system än det gängse där alla placerar varsin plot point så nära sin egen liga som möjligt och sen ägnar första draget åt att springa dit. Har för mig att vi har slumpat fram plot points-positioner nån gång och det blev genast mer intressant.
Orm
Triari

Postby ULO » Oct 13th, '16, 15:28

Låter bra.
Sitter just och knåpar på ny liga. Och fordon finns också....
ULO
Centurion

Postby JoakimS » Oct 13th, '16, 15:38

Jag behöver lite tid för att måla upp min liga, men den första gubben är klar och flera har nått målarbordet.

Ska se om jag inte kan lura fram lite fordon också, har några sovjetiska pansarbilar som kan funka bra :-) och den dan vi kör ett scenario på snö eller is kan jag greja en eller två aerosan
Image

Plot-points-förslaget låter utmärkt, ju mer kaos och ju mer man tvingas interagera med andra, desto bättre.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Jeppan » Oct 13th, '16, 17:59

Jag tycker vi sätter ett startdatum nu. Vi kan köra på Gunnars premisser. Ett system för slumpade plotpoints borde inte vara för svårt.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Orm » Oct 14th, '16, 06:47

För mig är nästa vecka lite besvärlig men veckan efter det torde inte vara några problem att få till ett första spel.

Ang. plot points tycker iaf jag att det är kul med ett lite mer "narrativa" upplägg där det inte bara handlar om att plocka X antal plot points utan även att t ex ta sig från ena sidan av brädet till det andra, att överleva ett visst antal rundor, att slå ihjäl en namngiven spelarkaraktär, etc, stjäla en bil/pansarvagn/båt, etc. Nu när vi är såpass många vore det också skoj att köra "lag" eller temporära (med betoning på temporära) allianser.

Eftersom fem spelarligor är ganska mycket skulle man också kunna tänka sig att någon tar rollen som "GM" eller liknande och styr lite mer övergripande händelser, NPCs, etc.
Orm
Triari

Postby Jeppan » Oct 14th, '16, 08:00

Jag har nu konstruerat ett scenario som vi kan spela. :ugeek: Tycker vi att det funkar som en start för en kampanj så kan vi spinna vidare på det, annars testar vi något annat.

Komponenter i scenariot så här långt är

- Galen professor
- Levantisk/Kananeisk mytologi
- Icke-euklidisk geometri
- Bisarra vetenskapliga artiklar
- Mystiska ljussken
- Ödsligt hemman i New England
- Kidnappning
-Mystiska kulter
Jeppan
Primus Pilus

Postby ULO » Oct 14th, '16, 09:16

Jag ser fram mot kombinationen icke-euklidisk geometri och mystiska kulter!

/ULO
ULO
Centurion

Next

Return to Spel