Open Combat

Allmänna speldiskussioner

Re: Open Combat

Postby Orm » Sep 22nd, '15, 09:35

JoakimS wrote:Jag tänkte ta med mig Battle Systems dungeon terräng https://www.kickstarter.com/projects/1621774283/battle-systemstm-fantasy-dungeon-terrain/description som vi kan spela över. Thomas ville kolla på kvalitén och och det passar ju bra tematiskt.
Jag har precis börjat leka med det och spelade ett parti Open Combat i en dungeon i onsdags. Fick ärkepisk...

Var det sonen som lärde pappa hur man slår tärningar eller? :D

Kul med terrängen, ju mer desto bättre ju. Jag kan f.ö. bli någon kvart sen i morgon, beroende på när jag kan hämta hund från veterinären. Annars dyker jag upp på E4.
Orm
Triari

Postby JoakimS » Sep 22nd, '15, 09:49

Orm wrote:Var det sonen som lärde pappa hur man slår tärningar eller? :D

Typ. Jag bara säger dubbel-ettor två rundor efter varandra... Jag var inte lycklig :(
Nåja, du får träffa honom imorgon. Prepare to be defeated... han börjar bli en fullblods-gamer.
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
JoakimS
Centurion

Postby Orm » Sep 24th, '15, 07:40

Det var ju en kul och väldigt köttig backstabbingmatch igår, men som sagt finns det en del frågetecken och reglerna känns inte rikigt 100%. Sammanfattningsvis:

+
Snabbt, blodigt, actionladdat.
Stridssystemet är smidigt och intuitivt.
Få tärningar.
Stor frihet i hur man bygger sitt warband och enorm öppenhet i förhållande till vilken "stil" man vill ha på det hela.

-
Ganska mycket IGOUGO, känns inte så frächt 2015.
Stridssystemet är lite märkligt iom att försvararen inte får slå tillbaka och potentiellt kan tryckas iväg över halva planen genom en rad "force backs" utan möjlighet att göra nånting åt det.
Ranged är rätt OP eftersom man får skjuta över hela planen utan penalties.
Mind attacks är väldigt OP.
Lite väl mycket record keeping.

Känns överlag som att man kan bygga en del sjukt gamey kombos utan att det balanseras upp alls - frihetens baksida antar jag. Ett spel som ska spelas mellan gentlemen, annars krävs det nog en del formella begränsningar om det inte ska bli helt galet. Sen tycker jag personligen att det är lite segt att behöva sitta med papper och penna och hålla reda på siffror spelet igenom, det saktar ner det hela.

Testar gärna lite mer för att se om oklarheterna kan redas ut, annars hägrar nog Frostgrave för framtida fantasy-fixar. :)
Orm
Triari

Postby JoakimS » Sep 24th, '15, 09:05

Jag får nog hålla med.
Jag tänkte läsa igenom reglerna igen för att se vad vi missade :-) och kör nog några partier till för att se hur det artar sig. Sedan väntar jag på reviderade regelboken som kommer om några månader.

Jag har Song of Blades & Heroes som jag spelat lite
http://www.ganeshagames.net/product_inf ... ducts_id=7
Har plockat fram regelboken och tänkte prova några spel igen. Någon som är intresserad av att prova?

Frostgrave har jag regelboken inköpt och ska läsas.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Orm » Sep 24th, '15, 09:21

Testar gärna Songs... vid tillfälle.

Och OC är klart värt att prova igen, är säker på att en del av frågetecknen beror på att ingen av oss kan reglerna riktigt... 8-)
Orm
Triari

Postby ThomasN » Sep 24th, '15, 14:22

Tack för god match och för att du tog stabbandet som en gentleman.
Jag håller med er båda i utvärderingen av reglerna så här långt. Ser fram emot att testa Blades och Frostgrave.
ThomasN
Velite

Postby JonasM » Sep 24th, '15, 18:20

Har spelat en hel del Songs och ett parti Frostgrave. De är roliga spel båda två även om jag tycker att Songs kan kännas lite för "generiskt" i längden. Har figurer till respektive spel uppmålade och hakar gärna på vid tillfälle!

Open Combat tittade jag på för ett tag sedan, efter tips från Micke, men det blev aldrig av att vi testade.
A Conflict of Interests – Projekt och prat
JonasM
Triari

Postby JoakimS » Sep 24th, '15, 21:14

Alla spelen lockar till spel. Vi får väl dra ihop något snart igen
Håller precis på och läsa igenom SoBH igen och ska försöka hinna med ett spel med sonen i helgen
/Joakim
JoakimS
Centurion

Previous

Return to Spel