Kortspel

Allmänna speldiskussioner

Kortspel

Postby Ogge » Jul 18th, '15, 15:27

Är det någon på klubben som spelar kortspel, eller har funderat på att börja med kortspel?

Jag och Nisse har pratat lite löst om att kanske börja med något sådant. Finns ju en uppsjö av olika spel med olika teman fantasy, 40K, star wars, game of thrones osv som spelas flitigt på flera olika håll.

Tänker att det är mycket spel för lite möda liksom.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Re: Kortspel

Postby fredrik » Jul 18th, '15, 17:30

Det är säkert jättekul, verkar ju vara jättemånga som håller på med sånt där. Hur funkar spelen? Bygger man en deck som i magic eller?
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 18th, '15, 18:15

Ja typ.. Fast sen tror jag det är lite olika från spel till spel hur du gör och vilken typ av mekanik som används. Jag vet ju inte så jäkla mycket egentligen men det verkar som om du hår ganska mycket spel för pengarna plus att det inte kostar så mycket, tar så lång tid eller tar stor plats.

Är man några som börjar så skulle man ju isåfall kunna ha lite miniturneringar på klubben.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Simon Talltorp » Jul 18th, '15, 19:22

det verkar som om du hår ganska mycket spel för pengarna plus att det inte kostar så mycket, tar så lång tid eller tar stor plats.

Du menar allt som figurspel INTE är :-)
Simon Talltorp
Velite

Postby Ogge » Jul 18th, '15, 19:29

Simon Talltorp wrote:
det verkar som om du hår ganska mycket spel för pengarna plus att det inte kostar så mycket, tar så lång tid eller tar stor plats.

Du menar allt som figurspel INTE är :-)

Precis!

Inga jobbiga grejer med andra ord. Sen behöver det ena inte utesluta det andra men jag tänker att det kan vara ganska kul.
Ogge
Primus Pilus

Postby Simon Talltorp » Jul 18th, '15, 19:36

nä det ena ska aldrig utesluta det andra. Då blir det så enformigt....
Simon Talltorp
Velite

Postby ULO » Jul 18th, '15, 19:41

Hej,
Kortspel är som alla andra delar av den här hobbyn. Finns lysande skapelser och totala kalkoner (och allt där emellan).
Bra alternativ om man har kort om tid och plats.

/ULO
ULO
Centurion

Postby fredrik » Jul 18th, '15, 20:34

Nä det verkar vara en jättebra lösning för fattiga människor utan fritid. (Förlåt jag kunde inte hålla mig :D )
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 18th, '15, 20:39

fredrik wrote:Nä det verkar vara en jättebra lösning för fattiga människor utan fritid. (Förlåt jag kunde inte hålla mig :D )

Ja.. Plus att vår anrika historiska figurspels klubb antagligen skulle brinna ner om vi började leka med 40K spelkort. :lol:
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 18th, '15, 20:57

Ha ha ogge ditt jävla nättroll... :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 18th, '15, 21:17

Hehe.. Nä, Känns som att tiden då vuxna män blev kränkta över vad andra vuxna män blev kränkta över vad andra vuxna män gör på sin fritid i en källare förhoppningsvis är förbi så jag förutsätter att ingen blir provocerad av att jag frågar om kortspelsintresset.

Men vi har pratat om det och jag tycker det verkar vara ett kul sätt att fördriva tiden.

Men är ingen intresserad så är ju ingen intresserad.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 19th, '15, 07:42

Jag är inte speciellt sugen på kortspel faktiskt. Det är främst för att jag tycker det är roligast när man faktiskt kan spela ofta-men-kanske-inte-så-länge-varje-gång.

Som det är nu kan jag inte spela särskilt ofta, men när jag väl gör det vill jag gärna spela "nåt mer rejält" ;)
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Jul 19th, '15, 08:57

Jag vet inte om jag egentligen är så sugen heller men jag tycker det verkar vara ganska kul.

Spelar star wars minst en gång i veckan och det vore kul att kombinera med något annat som inte tog så lång tid.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jul 19th, '15, 18:41

Sådär i sort spelar jag gärna kortspel, har spelat en hel del olika genom åren och har fortfarande några av dem kvar.
Men jag har ingen koll på vad som finns och är skoj nu för tiden. Men jag är iaf inte omöjlig att få med på lite sånt
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 19th, '15, 22:46

Spontant så tänker jag lite på 40K kortspelet.. 40K är ju ballt liksom.

Sen är väl aldrig star wars fel. Kommer tydligen nån 2nd edition på game of thrones och enligt hörsägen så ska game of thrones vara väldigt, väldigt bra.
Ogge
Primus Pilus

Postby Stewe » Jul 20th, '15, 14:21

Enligt ett antal av mina kortspelande vänner så har MLP (My Little Ponny) spelet tydligen en av de absolut bästa kortspelsmotorerna.

Själv har jag inte prövat och spelar av hävd inte kortspel...

Närmaste jag kommer det är typ Illuminati eller något annat i samma genre.
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 20th, '15, 14:39

Alltså.. Att börja med My little pony kortspelet vore ju så vrickat att det vore helt magiskt.. Nått säger mig dock att folk i allmänhet kan var lite svårövertalade i det fallet.
Ogge
Primus Pilus

Postby JoakimS » Jul 20th, '15, 15:01

Ogge wrote:Alltså.. Att börja med My little pony kortspelet vore ju så vrickat att det vore helt magiskt.. Nått säger mig dock att folk i allmänhet kan var lite svårövertalade i det fallet.

Hmm, kan inte det vara grund för avstängning....
Vår klubb-cred kommer att falla som en sten... en klump med bly snarare...
:P
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
JoakimS
Centurion

Postby Tilioch » Jul 20th, '15, 17:46

Ogge wrote:Alltså.. Att börja med My little pony kortspelet vore ju så vrickat att det vore helt magiskt.. Nått säger mig dock att folk i allmänhet kan var lite svårövertalade i det fallet.

Fasen, det är ju inte lite coolt, kan nog tom få med min fru på att spela nått sånt =)

Jag ser inget problem i att håriga män leker med My Little Pony =)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 20th, '15, 17:47

Känns som det är läge för turnering i my little pony. Finns det några bra bloggar man kan kolla in för taktik och deckbyggande? Vad är det senaste metat inom den kompetitiva win-at-all-costs my little pony hobbyn?
fredrik
Skutans kapten

Next

Return to Spel