Warhammer: age of sigmar

Allmänna speldiskussioner

Re: Warhammer: age of sigmar

Postby fredrik » Jul 5th, '15, 10:23

Alltså... killen som drar av en sensuell liten dans bara för att få rerolls to hit på sin Masque har nästan förtjänat det. :lol:

Jag har i alla fall börjat limma unde... förlåt, deathrattle. Ser snyggt ut med runda baser! :)
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 5th, '15, 10:30

Runda baser är alltid bättre.

Jag tror oxå det blir bra. Dom kommer naturligtvis släppa en ordentlig regelbok utan specialregler där du ska dansa och prata med figurerna. Jag är oxå helt övertygad om att det kommer ett poängsystem eller nåt liknande.

För så här kan vi naturligtvis inte ha det och det vet ju gw oxå naturligtvis.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 5th, '15, 10:43

Mustaschreglerna verkar ju inskränka sig till "Ravening hordes" PDF-erna, det jag sett av det som släppts till AoS-lådan verkar betydligt mörkare. Sen i vanlig ordning är det en massa kränkta vita män som blir vansinniga över att dom måste låtsas prata med sin vampyrgeneral för att han skall få nåt larvigt reroll. Jag känner väl lite att om man tycker det är så jobbigt får man väl strunta i sitt reroll då. Jeez liksom det kan ju inte vara hela världen. :roll:
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 5th, '15, 11:05

Ja.

Det här kommer inte spelas på det sättet och det fattar ju alla normalbegåvade. Jag väntar tills den ordentliga boken släpps och ser om det är något som kommer spelas på klubben. Fantasy blev ju ett totalfiasko på klubben men det här kanske kommer att spelas.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 5th, '15, 13:01

Ha ha nej jag tror tyvärr inte det här kommer spelas heller av reaktionerna här att döma. :) Vilket är lite synd för jag tror AoS kommer bli skithäftigt när GW drar igång produktkranen.

Jag gissar att det som ligger närmast till hands är nån sorts armébok för sigmariterna med tillhörande figurer, till och med GWs releasevideo visar ju sigmarines som inte finns med i lådan. Följt - gissningsvis - av en kaosbok och en expansion för realm of fire där hela den här historien sägs utspelas. Man undrar ju om dom kommer släppa böcker för hela "grand alliances" typ order/chaos, eller mer finkorningt. Tror småböckerna de släppt för 40k typ admech, harlequins, skitarii osv har sålt jäkligt bra så jag hoppas de kör ett liknande koncept här. Vi får se!

Däremot undrar jag om det kommer släppas något poängsystem när dom nu inte satte poäng på pdf-scrollsen.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 5th, '15, 13:21

Tror inte det kommer spelas någonstans om man ska titta på reaktionerna överlag.

Men men.. Du får spela solo! När man ändå ska ska dansa, prata med figurerna och rida käpphäst så är det nog oxå lika bra att ingen av ens polare är i närheten.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 5th, '15, 13:50

Jag skall limma ihop resten av mitt dödsrassel sen skall du och jag larpa lite warhammer ihop så skall du få se hur mycket roligare det här är än det där jävla starwarsmöget du kastar bort ditt liv på. :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 5th, '15, 15:29

Men jag vill ju ha dom där khornedudsen om jag ska engagera mig.. Kan vi inte bara splitta en låda så tar du sigmarinsen?
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 5th, '15, 15:49

Nä jag tycker sigmarinesen är ganska trista. Khornegubbarna är ju bland det snyggaste jag sett dom göra men dom andra... Dom är ju bra gjorda bara lite tråkiga liksom.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Jul 5th, '15, 15:53

Det mest underhållande jag läst om AoS hittills måste vara de där jävla powergamingtrollen som påstår att de "brutit" AoS genom att ta fateweaver och en screaming bell och insisterar på att fatey kan ge dom 13 på 2d6 så de autovinner med skrikklockan. Till och med killarna som rattar GWs officiella twitterkanal kunde inte hålla sig från att kalla dom idioter... Alltså vad är det för fel på folk? :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Jul 5th, '15, 16:38

Senaste från Faeit:

Just thought you guys would like this info.
I am currently at forge world open day in nottingham. And have been speaking to the reps about age of Sigmar. A lot of my fears have been laid to rest.

BIG NEWS: There is not going to be a big rule book. However, there is already in the worls a set of rules for competetive and tournament play.

Points dont matter so much, because everything will be based on scenarios. There will be - his words - literally hundreds. You will never need to play the same scenario twice.

Added to this there are dozens of campaigns in the works, all of which will expand on the rules and warscrolls available.

Additionally, the 'silly' special rules already seen in the warscroll releases have been done as a homage to older characters and units. These are not due to continue going forward.

So - no BRB, but there will be rules for competition. Oh, and list building is now avcomplished througj working out the sinergy between wars rolls. As you dont have to pay for equiptment anymore, and optimizing is therefore out the window, getting units to work more efficiently is all accomplished through which warscrolls you choose and how they can make the units around them better.

http://natfka.blogspot.se/2015/07/age-o ... (Faeit+212)

Det låter ju lovande.
fredrik
Skutans kapten

Postby berfrund » Jul 6th, '15, 14:24

Aplhaspel har ett bräde framme i butiken rätt coola gubbar men inget för mig!
berfrund
Principes

Postby fredrik » Jul 6th, '15, 14:38

fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Jul 7th, '15, 19:24

När jag ändå satt hemma förkyld passade jag på att testspela lite AoS. Plockade fram lite demoner och körde Khorne mot Tzeentch. Försökte matcha sidorna lite baserat på 40k-listan så det blev lika många troops, hq, elites osv.

Några funderingar efter detta:

- Som väntat gick det förstås jäkligt snabbt att lära sig reglerna, men mycket av kluret finns i warscrollsen. Det var ett jäkla flippande fram och tillbaka i pdferna så det är nog en bra idé att skriva ut allt aå man kan ha scrollsen framför sig medan man spelar.

- ganska kul "flavor" på listorna, var definitivt bra att köra temade mono-gud arméer då man får bonusar av att vara nära heros av samma alignment osv.

- enheterna är ganska balanserade, vissa har jäkligt hög damage output men det mesta dör ganska lätt av vanliga "core" enheter och det gillar jag. Man får tänka efter innan man comittar sina eliteneher för man kan inte lita på att dom överlever en charge in i chaffet, vilket jag tycker är skitbra för det ger alla enheter en plats och funktion.

- single model units (karaktärer och monster) är SUPERsårbara för skytte. Man vill nog definitivt ha lite bättre terräng i AoS än i WHFB för det är jäkligt lätt att skjuta bort tuffingarna. Gäller öven för små elitenheter, det gäller att ha LOS blockers!

- kul att man slår för vem som börjar varje runda, det är superstarkt att få två rundor back to back, så man vill definitivt sluta deploya först, ge första rundan till motståndaren och sen hoppas på att få första rundan i nästa turn så man kan smacka på motståndararmén två gånger innan han hinner svara. Jäkligt taktiskt att manövrera i början, plogar man bara in är man väldigt sårbar för motanfall.

- skytteeneheter är lite trasiga tycker jag. Enheter som både kan skjuta, slåss och kasta magi kan ju attackera tre gånger på en runda vilket är lite för bra tycker jag, eftersom man får skjuta och magiskjuta också i närstrid. Pink horrors tex är superbra pga detta. Det känns inte rätt alls att en enhet i närstrid får både magiskjuta, sen skjuta bågar, sen slåss i närstrid, mot potentiellt tre olika mål.

- allt går snabbt! Man är i håret på varandra på andra-tredje player turnen och eftersom typiskt alla figurer i en enhet får slåss går närstriderna fort, det gör också att du VERKLIGEN vill vara den som chargear så du får slå först så aggressivt spel belönas. Finns en hel del taktik runt detta dock där du kan screena med chaffet och counterchargea med de hårda enhetern osv. Riktigt kul!

- att slå mysterious terrain för varenda pinne på plan går fetbort, dels för det är omöjligt att komma ihåg, dels för de blir så jävla dumt när typ en sten eller lerpöl blir typ "inspiring" eller "sinister"... :lol:

Överlag tyckte jag det var skitkul. Känns väldigt olikt gamla WHFB men på ett bra sätt.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Jul 7th, '15, 20:31

Nu till frågan alla vi andra ställer oss - gjorde du alla "roliga" special moves för att få alla bonusar?

Jag tror största problemet folk har med AoS är att det är så olikt whfb. Men de har liksom inte ett skit med varandra att göra. Man kan helt enkelt inte jämföra dem på något sätt.

Det största problemet jag har med det är att det verkar sjukt dåligt konstruerat, speciellt med balansen. Det är inte ens så obalanserat så det liksom blir balanserat pga det heller. Om nu enheter kan skjuta-magiskjuta-slåss i närstrid, varför skulle man över huvud taget använda enheter som inte kan det?

Hade man skrivit vettiga komprimerade regler som ändå var genomarbetade för ett nytt skirmishspel i whfb miljö hade det kunnat vara intressant. Nu är ändå inte fördelarna (skoj, snabbt etc) inte ens i närheten att väga upp för alla brister. Jag har väldigt svårt att tro att något någonsin kommer släppas som justerar allt som är fel med spelet, eftersom det verkar vara själva grundtanken med spelet att ha det som det är nu.
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Jul 7th, '15, 22:00

Nu har jag tyvärr inga av specialkaraktärerna med mustaschregler, men jag skall definitivt beställa en Settra till mina undead. Settra does not kneel! :lol: Jag vet att alla får panik av de där buskisreglerna men jag tycker fan en del är ganska roliga. :)

Jag tyckte balansen var helt OK faktiskt. Väldigt få enheter i spelet kan både skjuta i magi och skyttefasen, och mina horrors som kan det är ganska sopiga i närstrid och magifasen så det är ingen jättegrej, bloodlettersen styckar dom ändå precis som det skall vara, det är mer att det känns lite kontraintuitivt att en enhet som skjuter bra skjuter lika bra i närstrid.

Jag tycker nog fan det är ett ganska bra konstruerat regelsystem, fyra sidor regler i AoS ger samma resultat på bordet som 200 sidor WHFB-regler på halva speltiden! :)

Nu har vi ju bara sett början på sigmarsläppen men jag tycker till och med med det lilla vi har nu så är det helt klart ett underhållande spel, och skall jag vara helt uppriktig spelar jag hellre detta än WHFB. Sen vet vi ju att det är en massa annat på väg - arméböcker, turneringsregler, regler för realms osv. Men jag antar att när dom kommer kommer folk vara förbannade för nånting annat. :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 7th, '15, 22:17

Mest positiva resultatet var väl att det funkade att spela själv?
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 7th, '15, 22:31

Ogge wrote:Mest positiva resultatet var väl att det funkade att spela själv?

Ha ha ja alla andra fantasyspelare verkar ju vara upptagna med gråt, tandagnisslan och självflagellation så det är väl tur det.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 7th, '15, 23:08

fredrik wrote:
Ogge wrote:Mest positiva resultatet var väl att det funkade att spela själv?

Ha ha ja alla andra fantasyspelare verkar ju vara upptagna med gråt, tandagnisslan och självflagellation så det är väl tur det.

Nä.. Dom skriver en egen ninth edition har jag hört.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 8th, '15, 16:20

Mm... Den som väntar på något gott, och så vidare.
fredrik
Skutans kapten

PreviousNext

Return to Spel