Warhammer: age of sigmar

Allmänna speldiskussioner

Warhammer: age of sigmar

Postby Ogge » Jun 30th, '15, 06:56

Har inte riktigt hängt med men.. Buttfuckade GW just warhammer med sin egen huvudlösa mamma?

https://pbs.twimg.com/media/CIqnQjDW8AAf6ic.jpg

http://imgur.com/a/Pu4gR

http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/po ... 43158.page

Inge rankade enheter, inge poängsystem, figurer som ser ut som world of Warcraft.

Vad tror ni om detta?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Re: Warhammer: age of sigmar

Postby Kreufeldt » Jun 30th, '15, 07:10

Ogge wrote:Har inte riktigt hängt med men.. Buttfuckade GW just warhammer med sin egen huvudlösa mamma?

https://pbs.twimg.com/media/CIqnQjDW8AAf6ic.jpg

http://imgur.com/a/Pu4gR

http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/po ... 43158.page

Inge rankade enheter, inge poängsystem, figurer som ser ut som world of Warcraft.

Vad tror ni om detta?

Fredrik är frälst!
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Jun 30th, '15, 07:20

Vadå?

Räcker det med att det är gw nu? Behöver det inte ens vara 40k?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ogge » Jun 30th, '15, 07:22

4 sidor regler och runda baser tilltalar mig. Plus att kaosgubbarna var balla så dom skulle jag kunna ta.

Freddie, sommarprojekt?
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jun 30th, '15, 07:25

Tycker det ser helt horribelt ut, reglerna verkar ju vara mer eller mindre knas och figurerna är vad jag skulle vilja kalla skitfula. Men visst, det kanske ser bättre ut när det väl kommer ut i sin helhet.
Jag tycker på riktigt synd om dem som spelar och tycker om Fantasy battles...
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Jun 30th, '15, 07:31

Haha ja det måste vara kul och sitta med sina feta fantasyarmeer nu!

Tur att man sålde i tid!
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jun 30th, '15, 07:53

Jag hoppas verkligen det kommer någon "fullversion" också, annars kommer GW har ganska många upprörda fantasyspelare framöver

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Jun 30th, '15, 08:13

Har läst och forskat lite nu.

Det är 4 sidor regler och det kommer inte mer regler. Spela med så mycket ni vill och hur stora enheter ni vill beroende på hur stort spel ni vill ha. Bassningen spelar ingen roll utan man mäter gubbe till gubbe inte bas till bas. Inga enheter rankar upp.

Dom har med andra ord avlivat fantasy i dess nuvarande form och ersatt det med ett nytt spel.

Tycker iofs det här ser rätt ballt ut men sen gillar jag ju tv-spel/Comic book looken överlag.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jun 30th, '15, 08:46

Aj fasen, det var ju synd, jag som hade lite hoppats på en ny version som faktiskt gjorde att man skulle vilja skaffa sig den där Brettonia arméen jag har funderat på i 2-3 år

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Jun 30th, '15, 08:58

Det verkar inte heller komma armeböcker utan reglerna kommer med gubbarna.
Man väljer en sida och om jag förstått allt rätt så är det onda, goda och alver att välja på och vissa enheter går bara att ha till en sida och vissa till båda.

Figurerna ska tydligen vara större oxå. Inte det att vissa blir större utan att sculptsen blir större liksom och kommer inte riktigt vara kompatibla med den fantasyrangen som finns nu förutom dom senaste som kom till end Times.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jun 30th, '15, 09:46

Jag har hört att AoS är lite av ett one-off för att introducera nya settingen. 9th ed kommer till hösten. Inga raser är "squattade" men du har nu factions efter gudar snarare än raser. Fokus är skirmish. Du kan ranka för defensiva bonusar men då kan du typiskt inte gå (tänk typ napoleonic square).

Tror det kan bli bra det här, jag har alltid tyckt det kännts sjukt nedbrytande att måla jätteblock vilket väl är anledningen till att mina fantasyprojekt alltid dör ut. Gillar kaosgubbarna skarpt, inte helt säker på sigmariterna men man får väl avvakta tills vi fått se riktiga bilder.

Kommer naturligtvis att köpa spelet när det kommer. Hittills har GW aldrig misslyckats med en major release.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Jun 30th, '15, 09:48

Tilioch wrote:Jag hoppas verkligen det kommer någon "fullversion" också, annars kommer GW har ganska många upprörda fantasyspelare framöver

De upprörda fantasyspelarna skulle ha tänkt sig för innan de började köpa sina arméer från Mantic och Chinaforge :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Jun 30th, '15, 09:59

fredrik wrote:
Tilioch wrote:Jag hoppas verkligen det kommer någon "fullversion" också, annars kommer GW har ganska många upprörda fantasyspelare framöver

De upprörda fantasyspelarna skulle ha tänkt sig för innan de började köpa sina arméer från Mantic och Chinaforge :lol:

Ehm, gå in och läs på swfbr ska ni se. De ska göra en egen version av de gamla reglerna nu. Innan de ens vet hur det nya systemet ser ut...
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Jun 30th, '15, 10:21

Kreufeldt wrote:
fredrik wrote:

Ehm, gå in och läs på swfbr ska ni se. De ska göra en egen version av de gamla reglerna nu. Innan de ens vet hur det nya systemet ser ut...

Ha ha alla som är förvånade kan ju räcka upp handen. :)
fredrik
Skutans kapten

Postby Orm » Jun 30th, '15, 13:31

Förstår att GW vill revampa WHFB. Spelet har stagnerat på marknaden, kostar onödigt mycket pengar att producera i sin nuvarande form och är svårsålt till nya spelare. Reglerna är jobbiga, osmidiga och föråldrade. Det behövdes helt klart en stor förändring.

Men detta känns lite platt och fantasilöst. De har uppenbarligen sneglat på Warmhahordes och tagit efter, förenklat och slängt sin egen logga på det hela, komplett med SM-kloner i centrum. :roll: Warhammervärlden hade ju en helt egen stil, med sina fantasyklichéer kombinerade med historiska parodier och brittisk 80-talshumor. Detta liknar som sagt mer WoW eller LoL, väldigt opersonligt och strömlinjeformat (typ som alla End Times-släppen).

Sen är det ju också trist att det blir ett rankat fantasyspel mindre på marknaden nu - Kings of War kommer nog få en del nya spelare inom kort...
Orm
Triari

Postby Ogge » Jun 30th, '15, 13:43

Ja alla som spelar fantasy kommer nog bli svårt kränkta och det kan jag väl iofs förstå

Sen är det väl så att fantasy inte drar in lika mycket pengar som det måste göra för att gå runt även om dom få som spelar det köper stora arméer.
Kidsen har ju mer referenser till world of Warcraft än till annan fantasy så det här kommer ju vara mer tilltalande till dom yngre vilket naturligtvis är genialiskt.
Sen tror jag oxå GW skiter fullständigt i om folk lämnar dom för mantic. Hade dom brytt sig om det så hade dom inte slopat fantasy-sviten nuvarande form.

Jag tycker dom nya figurerna är sjukt balla, även sigmariterna även om kaosgubbarna var bäst. Det här med 4 sidor regler är är oxå sjukt tilltalande!
Jag är fan lite pepp!
Ogge
Primus Pilus

Postby berfrund » Jun 30th, '15, 16:52

Har inte riktigt hängt med men.. Buttfuckade GW just warhammer med sin egen huvudlösa mamma?

De här måste va månadens bästa citat :D :lol:
berfrund
Principes

Postby Orm » Jun 30th, '15, 16:59

Ja de har uppenbarligen prioriterat nya spelare framför det gamla gardet, vilket är helt begripligt ur ett rent businessperspektiv. De flesta aktiva WHFB-spelarna idag sitter ju på gamla arméer och köper inte så mycket nytt - gör man det är det oftast i andra hand eller kopior av olika slag (något som GW iofs uppmuntrar med sina vansinniga priser).

Dessutom envisas ju folk med att behandla WHFB som någon sorts turneringsspel, med resultatet att spelarbasen är rätt gnällig och aldrig nöjd med det som produceras i regelväg. GW verkar mer intresserade av att göra dyra figurer och påkostade fluffiga böcker än att skriva balanserade regler och det syns nu - fyra sidor regler och 96 sidor fluff är rätt svårt att misstolka om man säger så... :D
Orm
Triari

Postby fredrik » Jun 30th, '15, 17:49

berfrund wrote:

De här måste va månadens bästa citat :D :lol:

Ogge har kollat på True Detective... ;)
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Jun 30th, '15, 18:09

Läste det här på BOLS, tycker det är helt spot on:

GW is actually trying to compete in the current 2015 wargaming marketplace. This is a watershed moment for them.

They are competing on the merits for the first time in a very long time.

– The pricepoint is competitive.
– The rules are free.
– The minis are top of industry quality.
They are not invalidating any existing minis.
– They are certainly picking and choosing rules mechanics from their competitors for this product reboot.
– They are being fairly transparent to retailers.

This all points to a GW realization that THIS is the make or break moment for WFB, so they are trying to do it right.

Color this gamer impressed.

Sen skall vi nog inte tro att AoS är allt som blev kvar av Warhammer, tror detta bara är början - ett enkelt startset med fokus på att etablera nytt IP. Det kommer garanterat mer under veckorna och månaderna som kommer.
fredrik
Skutans kapten

Next

Return to Spel