Håtunaleken med Lion rampant

Allmänna speldiskussioner

Re: Håtunaleken med Lion rampant

Postby Dalauppror » Oct 31st, '14, 10:12

tompa eken wrote:Fint det kör vi på!

Läste något om Roos men kunde inte hitta den släkten bland svenska adelssläkter...
Norrbaggar.. Det förklarar ju saken.

Mvh Tomas

De gifte sig fram och tillbaka över gränsen, fanns ju inga egentliga "länder" man värnade om ättens maktpositioner oavsett land genom giftermål och allianser.

Tex Havtore Jonsson som jag skrev som en lämplig karaktär hade en son som gifte sig med Torgils Knutssons brorsons dotter för att besegla en allians:)
Last edited by Dalauppror on Nov 9th, '14, 14:07, edited 1 time in total.
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Tilioch » Nov 2nd, '14, 14:19

Skaffade mig en låda Fire forge modeller och byggde ihop mig en styrka.
Till en börja med har inte mina riddare hittat sina hästar, men de kanske dyker upp om de letar lite mer bakom nått skjul eller så =)

Skaffade mig iaf en låda med Teutonic infantry, vilket iofs kanske resulterade i lite väl bepansrade armborstskyttar, men va fasen, är man kungens man så borde man väl ha råd med lite ringbrynja åt sin kanonmat också

Image
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Nov 2nd, '14, 14:53

Lysande !!!

om jag ser rätt så har du 6 riddare till fots, 12 spjut killar och 6 armborstskyttar? i så fall 12 poäng, coolt. Nu fattas bara lite färg:)

Du sätter verkligen press på alla andra.

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 2nd, '14, 15:10

Då har du sett helt rätt faktiskt.
Hoppas på att kunna börja lägga lite färg på dem ikväll eller imorgon. Har några nappe figgar som bara ska bli klara först

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby JonasM » Nov 4th, '14, 08:46

Tjong! Här går det undan ser jag. Riktigt bra start – ser fram emot att se dem målade.
A Conflict of Interests – Projekt och prat
JonasM
Triari

Postby Dalauppror » Nov 4th, '14, 18:18

Bild på min första enhet med Allmoge:) som kommer att Strida för Riddaren, lagmannen och Riksrådet Gudmar Magnusson av Ulvåsaätten

Byggda av Fire Forge Foot Sergeants, Gripping Beast Dark Age Warriors och Någon Viking samt lite Bills and Bow armar från Perrys WotR plastisar.

Image

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Nov 7th, '14, 06:58

För den som ännu inte skaffat figurer för detta lilla projekt så har Crusader miniatures en Hoast deal för Lion Rampant, kommer säkert fler från dem. Crusader har väldigt trevliga figurer.

LRDeal - Lion Rampant The Army Deal 1 at £50 (use to be £65)

1 Mounted Knight Unit (6 Figures)
1 Mounted Knight Unit (6 figures)
1 Foot Knight Unit (6 figures)
1 Crossbow Unit (12 figures)
1 Bidower Unit (6 figures)

Image

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 9th, '14, 00:50

Woho!
En enhet

Image

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Pål » Nov 9th, '14, 09:05

Oj! Vackert!
Pål
Centurion

Postby Dalauppror » Nov 9th, '14, 14:09

Snyggt !!! Snabbt marcherat och ett föredöme för oss alla, nu blev jag lite stressad...kanske första spelning på Måndag 17/11 ???

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 9th, '14, 16:18

Dalauppror wrote:Snyggt !!! Snabbt marcherat och ett föredöme för oss alla, nu blev jag lite stressad...kanske första spelning på Måndag 17/11 ???

Skulle det inte vara för att jag är på vägen upp från Skövde mer eller mindre hela dagen så hade det kunnat vara nått, men kanske den 24e kan funka, då borde de resterande figurerna vara klara också.

Sen behöver du väl inte vara så stressad, du har väl redan femtioelva figurer att använda =)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Nov 10th, '14, 06:59

Tilioch wrote:
Dalauppror wrote:Snyggt !!! Snabbt marcherat och ett föredöme för oss alla, nu blev jag lite stressad...kanske första spelning på Måndag 17/11 ???

Skulle det inte vara för att jag är på vägen upp från Skövde mer eller mindre hela dagen så hade det kunnat vara nått, men kanske den 24e kan funka, då borde de resterande figurerna vara klara också.

Sen behöver du väl inte vara så stressad, du har väl redan femtioelva figurer att använda =)

Rent tekniskt har jag inga figurer från 1300-talet;) Jodå lite 1400-tals-allmoge kan man ju alltid uppbåda:) Vilket också är planen med en riddare som leder dem, till att börja med i alla fall...

24:e är kört för mig, frun på kurs, men då blir det väll kanske 1/12 som gäller och då kanske även fler hunnit måla lite... jag fixar aktiverings kort till alla ätter som jag nu vet att visat intresse.

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Ogge » Nov 10th, '14, 09:17

Kan man hitta på en egen ätt?

Får lite game of thrones vibbar och det är ju kul. Tänker mig dom bindgalna Berggrenarna men det kanske är strikt historiskt som gäller?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 10th, '14, 09:35

Klart farbror ska vara med och leka, jag har då inte några problem med att det hittas på ätter och sånt

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Pål » Nov 10th, '14, 18:30

Härmed bokar jag Mats Kettilmundsson.
Pål
Centurion

Postby Dalauppror » Nov 11th, '14, 09:24

Ogge wrote:Kan man hitta på en egen ätt?

Får lite game of thrones vibbar och det är ju kul. Tänker mig dom bindgalna Berggrenarna men det kanske är strikt historiskt som gäller?

Något hitte på blir det inte tal om, det här är ju på riktigt;) Det finns ju väldigt många ätter att välja mellan så varför hitta på eget? Behöver du hjälp att hitta lämplig ätt så kolla på denna sida med sköldar någon borde passa: http://www.adelsvapen.com/genealogi/Kat ... ltidsvapen massor av sköld bilder, bara att välja någon som är ledig. Tänk på att vissa går bort för de är utländska eller för sena i tiden, men jag guidar dig med fast hand:)

Du kan du väll ta någon ätt som var mer Finland lokaliserad och inblandade i korstågen mot Ryssana i slutet på 1300 talet, då skulle du ju kunna köra med lite inhyrda ryska/baltiska/mongoliska legoknektar som du skeppat över Östersjön för att bistå dig i din kamp om den svenska kronan. Ha en Svensk adelsman som ledare för en grupp Baltiska barbare med support av lite lätt bågskytte kavalleri. Barbarena kan ju ledas av din adelsman i moderna rustning och ätten märke medan resten är games of thrones inspirerade busar.

Behöver du kvartssamtal om detta så kan vi höras, jag kan hjälpa dig att sätta ihop en lista.

typ något nedan...

1x12 Fierce Foot (Riddare och 11 stycken råbarkade barbarer) som du kan göra om till 1x12 Serjants eller 2x6 Men-at-Arms on foot beroende på hur du vill spela dem. 4pts
1x6 Mounted Yeomen, Experts? (Beridna bågskyttar) 4pts eller 6 pts om Experts vilket gör att de kan Skirmisha utan skytte minus.
1x6 eller 2x6 Bidowers (Baltiska Skirmishers med spjut, båge, armborst etc beväpningen har mindre betydelse då alla fungerar lika) 2 eller 4 pts beroende på hur bra de beridna skyttarna är.

Eller så kör du på 2 grupper lätta hästar som inte är Expersts och fot enheten till chefen...

Kul att du vill måla vadmal Ogge:)

FireForge har ju precis släppt sina stäppryttare: http://alphaspel.se/shop/ovriga-figurer ... ry-12.html

sedan kan du ju köra deras stäpp infanteri så får du massor österländska barbarer, både med spjut och bågar. http://alphaspel.se/shop/ovriga-figurer ... rs-24.html även om jag tycker du ska använda vikinga figurer till Baltiska barbarer...

Mitt enda krav är att din ledare ser ut som en Riddare...dvs Tunnhjälm och sköld med ättens vapen på:) Sätt tunnhjälm och riddar sköld på command figuren från infanteri lådan så är du hemma

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Nov 11th, '14, 09:44

Pål wrote:Härmed bokar jag Mats Kettilmundsson.

Tre Rosor verkar det som om hjälpten Mats Kettilmundsson hörde till. Hittade denna sköld för Tre Rosor. Snyggt att du verkar gå all-in på detta Pål och bytt din profilbild till Mats Kettilmundsson´s sigill :)

Image

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Nov 11th, '14, 10:07

Håtunaleken

Första speltillfälle planerat till måndag 1/12.... så måla på och även om man inte hunnit måla 12pts så ta med det ni har fått klart så löser vi det då.

Året är 1301 vid midsommar tid... Landets frälse är av marsk Torgils Knutsson kallat till Mora stenar i Lagga socken söder om Uppsala i Uppland för att välja unge Junker Birger till Svensk kung...eller inte...

Kung Magnus Birgersson "Ladulås" av Bjälboätten avled vid juletid 1290. Sedan dess har Kungens marsk Torgils Knutsson har styrt riket och varit självpåtagen förmyndare till Kungens söner, Birger, Erik och Valdemar... Sönerna börjar nu bli stora och vilja styra över sina egna liv...

Under de senaste 10 åren har landets adelsätter planerat för den stundande striden om den svenska kronan, är verkligen tronarvingen Birger rätt yngling att styra landet...har inte hans yngre bröder lika stor rätt till kronan... och vad är egentligen anledningen till att just Bjälboätten ska får fortsätta att vara den styrande ätten i landet...

Hotet från Novgorod är för tillfället litet efter Torgils Knutsson och Mats Kettilmundsson segerrika korståg i öster så nu finns tid över för lite interna makktamper och stridigheter om den Svenska kungakronan...

Vi får väll se vilka som dyker upp vid mora stenar...

Tänkte att första spelningen skulle vara ganska enkel för att de som inte provat Lion Rampant reglerna tidigare ska få känna på dem samt att vi ska komma igång med spelandet och förhoppningsvis inspirera fler klubbmedlemmar att delta i kampen om den Svenska Kungakronan...

Jag tänkte att vi ska använda det enkla Glory system som finns i reglerna för att få något mätevärde för hur det går för olika ätter i denna "kampanj" dels kör vi en total, men även ett snitt så att de som inte spelar lika mycket ska ha en chans att hänga med.

Väl mött 1/12
Last edited by Dalauppror on Nov 12th, '14, 07:35, edited 1 time in total.

Dalauppror
Primus Pilus

Postby ULO » Nov 11th, '14, 13:50

Hej,
Jag skall hänga på Håtuna-leken nu 1/12. Skall bara hitta en lämplig ätt som är antingen från/verksam i Västergötland eller med kopplingar till Karelen. I det senare fallet kan jag hänga in vissa av mina befintliga byzantinska figurer som ryska/novgorodiska knektar i tjänst hos en svensk adelsman.

Funderar på figurer (har inte köpt några ännu). Jag tänker i termer av en enhet avsuttna riddare med stöd av knektar till fots (stångvapen och armborst/bågar).
Ser ut som Alphaspel har slut på Teutonic Infantry. Vad tror ni om "Templar Infantry"? Har någon sett dem och sett om de funkar för tidigt 1300-tal?
Annars får jag väl beställa några Teutonic Inf och vegetera tills de kommer...

/ULO
ULO
Centurion

Postby Pål » Nov 11th, '14, 14:44

Efteraom många medeltida figurer är generiska (inga uniformer) så kan vi ju låna av varandra ganska friskt till en början. Visst är det kul om alla målar upp sina egna kompletta arméer men vi skulle ju kunna ha en slags pool av figurer att låna.
Pål
Centurion

PreviousNext

Return to Spel