Håtunaleken med Lion rampant

Allmänna speldiskussioner

Håtunaleken med Lion rampant

Postby Dalauppror » Oct 29th, '14, 13:51

Hej Kamrater

Då det redan börjat skrivas lite om detta här och var på forumet så är det väll lika bra att skapa en tråd för det...

Under min, Sören och Jespers köpenhamnsresa så pratade det ju en hel del om figurspel...och vi sa att det vore trevligt med ett klubbprojet som inte kräver att man målar flera hundra figurer och har enkla regler så alla som vill kan haka på...

Svaret blev Lion Rampant reglerna och att vi börjar på halva storlek på Hoasterna, dvs 12 poäng, det gör att det borde vara överkomligt att måla upp för de flesta, vi bestämde också att vi ville ha Svensk medeltid och att årtiondena runt Håtunaleken var ett bra avstamp, Algas gamla spelklassiker "Håtunaleken" nämndes som en bra kampanj karta...

för den oinvigde så utspelar sig Håtunaleken 1306 och var en del av inbördeskriget mellan Magnus Ladulås söner, Birger, Erik och Valdemar. I denna konflikt fanns det massor av adelsätter som försökte förbättra sina positioner och även såg sig som bättre kungar över Sverige än Ladulås söner så det är som uppgjort för småskaliga strider och backstabbing...

Figurmässigt finns det massor av lämpliga figurer, ett billigare alternativ är Fire Forges plast figurer som jag själv tänker använda, men även Curtey´s, Gripping Beast, Black Tree, Crusader, Foundry och säkert flera som jag glömt att länka till har lämpliga figurer och skulle ni undra om något passar så svarar jag gärna på frågor.

Så kort sagt:

Regler: Lion Rampant
Storlek 12 poäng med sikte för dem som vill ha en hel styrka 24 poäng
Tema: Svensk medeltid runt 1300

12 poäng i Lion Rampant motsvarar 2-4 enheter, 1 enhet består av 6 ryttare eller 12 fotsoldater (naturligtvis två undantag, skirmishers till fots är bara 6 figurer liksom avsuttna riddare är också bara 6 figurer) Några exempel på poäng, i reglerna finns flera options till enheterna som kan öka/minska poängen något:

Riddare till häst: 6 poäng
Beridna knektar: 4 poäng
Riddare till fots: 6 poäng
Fot soldater: 4 poäng
Skyttar: 4 poäng (båge eller armborst)
Skärmytslare: 2poäng (kastspjut, slunga, båge, armborst eller en mix, spelar spelmässigt ingen roll i detta fall)
Allmoge: 5 poäng (hälften med spjut etc resten med båge/armborst, en fin mixad bondehop)

Så en exempel styrka på 12 poäng skulle kunna vara

6 beridna riddare 6pts (inklusive ledaren)
12st Fot soldater med spjut och sköld 4pst
6st Skärmytslare med Båge och armborst 2pts
Totalt 12 pts, 6 beridna och 18 fotsoldater, vilket borde vara överkomligt målande för de flesta:)

Om man sedan tar Riddarna till fots kan man få ut hela styrkan från en Box med Fireforge infanteri...

Så bestäm eran ätt och haka på detta lilla klubbprojekt:)

Basning...den eviga frågan... Fotsoldater runda 25mm och för Kavalleri 25x50mm baser (4-kantiga, ovala eller med rundade hörn)

Så välj er favorit ätt och delta i kampen om den svenska kronan.
Last edited by Dalauppror on Oct 29th, '14, 14:08, edited 4 times in total.
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Re: Håtunaleken med Lion rampant

Postby Dalauppror » Oct 29th, '14, 13:52

Bara så ingen annan kommer på tanken så kommer jag att måla mina gubbar i Ulvåsaättens emblem :)

Image

Ni som bestämt ätt får gärna lägga upp en vapensköld här så att jag kan tillverka aktiverings kort för multispelande (behövs inte när man bara är 2 spelare men bra om man är flera vilket jag hoppas att vi blir)

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Postby Stewe » Oct 29th, '14, 14:48

Måste ju funkamed Warhammer Brettar eller hur :)
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby JonasM » Oct 29th, '14, 14:59

Jag kniper en av huvudpersonerna - Birger Magnusson från Bjälboätten.

Ska leta upp en vapensköld och posta här.
A Conflict of Interests – Projekt och prat
JonasM
Triari

Postby Dalauppror » Oct 29th, '14, 15:26

JonasM wrote:Jag kniper en av huvudpersonerna - Birger Magnusson från Bjälboätten.

Ska leta upp en vapensköld och posta här.

Birger Magnusson av Bjällboätten

Image

Bretonnians borde funka har ju bra baser också;)

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Pål » Oct 29th, '14, 17:41

@Jeppan, du har inte kvar det gamla sällskapsspelet "Håtunaleken"? Det kanske kunde användas som typ kampanjkarta eller till och med kampanjmotor.
(eller var det jag som hade det spelet?)
Pål
Centurion

Postby Jeppan » Oct 29th, '14, 17:48

Jag vill naturligtvis delta...

Mitt val faller på Hertig Valdemar Magnusson av Bjälboätten. Lite av en huvudfigur det också.

För er som inte har valt så finns åtminstone följande figurer med i leken.....

Erik Magnusson av Bjälboätten, hertig bror till Kung Birger och Valdemar, historiskt allierad med Valdemar
Knut Porse - dansk upprorsman, historiskt allierad med Erik Magnusson, gifter sig senare med dennes änka.
Torgils Knutsson - kungens marsk(överbefälhavare), herre till Aranäs
Johan Brunkow, kungens tyske drots
Birger Pettersson av Finsta, svärfar till Herren av Ulvåsa. Far till heliga Birgitta.
Peter Porse av Fivelstad, släkting till Knut. Fick delar av Östergötland i pant
Knut Folkesson, svenskt riksråd
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » Oct 29th, '14, 17:50

Pål wrote:@Jeppan, du har inte kvar det gamla sällskapsspelet "Håtunaleken"? Det kanske kunde användas som typ kampanjkarta eller till och med kampanjmotor.
(eller var det jag som hade det spelet?)

Jodå både du och jag hade spelet, jag har det hos föräldrarna och planen var att ta komponenter därifrån, främst kartan. Finns fler ätter att hämta där också.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Dansken » Oct 29th, '14, 18:11

Som gammal spelare av det legendariska "Defender of the Crown" tycker jag detta känns som ett mycket trevligt klubb projekt!

Mitt danska påbrå och det faktum att jag gått på internat skolan Herlufsholm lockar mig till dansk-svenska ätten Trolle (ägde Herlufsholm godset), vems vapensköld jag nu drar i kampen för äran, Gud och fruntimmer.

Micke: jag skickar PDF med aktiveringskortet för utskrift.
Prov ses nedan.

Image
"It is well that war is so terrible, or we should grow too fond of it".
Robert E. Lee
Dansken
Velite

Postby Dalauppror » Oct 29th, '14, 18:21

Valdemar Magnusson

Image

och en bild på hans sigill

Image

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Ogge » Oct 29th, '14, 19:07

Det var inga ryssar eller annat skoj inblandat?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Jeppan » Oct 29th, '14, 19:19

....beror på hur skoj definieras. Inga direkta Ryssar. Torgils Knutsson var dock den som grundade Viborg och vill man sträcka på det kanske han kan ha rekryterat karelare, pack från Novgorod etc. Troligen var de helt ute ur bilden vid den här tiden. Andra utlänningar var norrmän, tyskar, danskar samt danska upprorsmän som brutit loss Halland(ex Knut Porse).
Jeppan
Primus Pilus

Postby fredrik » Oct 29th, '14, 19:23

Kul projekt!
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Oct 29th, '14, 21:39

Låter ju rätt skoj detta, och skulle vara en god anledning till att skaffa några av Fire Forges lådor, har suttit och glott på dem mycket nu...

Men om jag skulle sno åt mig Torgils Knutsson, har lite färger som tilltalar mig.

Om jag nu inte har hittat helt fel så verkar detta vara skölden som gäller

Image
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Oct 30th, '14, 14:42

Kul att fler och fler verkar vakna till liv, till och med Ogge;)

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Ogge » Oct 30th, '14, 15:01

Mm.. Dessvärre är intressenivån för svensk medeltid nånstans i nivå med sagan om ådalen och indianhistorian.

Hade det varit lite balla österlänningar med hade jag kunnat måla lite.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tomas » Oct 30th, '14, 16:18

Jag är gärna med! Om det blir kampanjspel kanske man kan köra typ någon heldag?
Eftersom jag är västgöte, från bygderna kring forsvik så skulle jag vilja spela ätten som ägde forsvik. Dock inte någon påhittad karaktär av jan Guillou. En snabbtitt på Wikipedia visade Bengt Hafridssons ätt.
Ni som kan er medeltid bättre kan detta stämma?

Mvh Tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Oct 30th, '14, 19:39

tompa eken wrote:Jag är gärna med! Om det blir kampanjspel kanske man kan köra typ någon heldag?
Eftersom jag är västgöte, från bygderna kring forsvik så skulle jag vilja spela ätten som ägde forsvik. Dock inte någon påhittad karaktär av jan Guillou. En snabbtitt på Wikipedia visade Bengt Hafridssons ätt.
Ni som kan er medeltid bättre kan detta stämma?

Mvh Tomas

Hej Tomas

Verkar som Forsvik har varit i den Norska ätten Roos ägo in på 1400-talet då de donerade gården till Vadstena Kloster, Så kör på den Ätten.

Image

Havtore Jonsson,Raud Baron. Blev ca 45 år.
Född: omkring 1275 Norge,Akershus 1)
Död: 1320 Norge,Borregård 1)

http://www.forsviksbruk.se/sv/Vastarvet ... -Historia/

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Tomas » Oct 30th, '14, 20:19

Fint det kör vi på!

Läste något om Roos men kunde inte hitta den släkten bland svenska adelssläkter...
Norrbaggar.. Det förklarar ju saken.

Mvh Tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Oct 31st, '14, 10:11

tompa eken wrote:Fint det kör vi på!

Läste något om Roos men kunde inte hitta den släkten bland svenska adelssläkter...
Norrbaggar.. Det förklarar ju saken.

Mvh Tomas

De gifte sig fram och tillbaka över gränsen, fanns ju inga egentliga "länder" man värnade om ättens matpossitioner oavsett land genom giftemål och alianser.

Tex Havtore Jonsson som jag skrev som en lämplig karaktär hade en son som gifte sig med Torgils Knutssons brorsons dotter för att besegla en allians:)
Last edited by Dalauppror on Nov 1st, '14, 10:15, edited 1 time in total.

Dalauppror
Primus Pilus

Next

Return to Spel