Cthulhu

Allmänna speldiskussioner

Re: Cthulhu

Postby JonasM » Apr 29th, '14, 11:26

Coolt projekt! Hakar gärna på vid tillfälle.

Jag har ett gäng kultister att låna ut om det är av intresse, en blandning av Pulp Figures och Artizan, likaså diverse generiska/civila pulp/30-talsfigurer (även dessa från Artizan).

Har även en offerplats med "standing stones". Dock mer av skogsterräng än mellanöstern.
A Conflict of Interests – Projekt och prat
User avatar
JonasM
Triari
 
Posts: 324
Joined: Jan 17th, '11, 11:50
Location: Stockholm

Re: Cthulhu

Postby Ogge » Apr 29th, '14, 14:57

Reaper har ganska mycket cthulhu skit.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
User avatar
Ogge
Primus Pilus
 
Posts: 4170
Joined: Aug 20th, '09, 19:03

Re: Cthulhu

Postby Jeppan » Apr 29th, '14, 17:36

Jo, jag har genom åren köpt en hel del Reaper-prylar. De är dock relativt dyra per styck. Kultister är nog bäst att köpa ifrån Pulp Figures eller Artizan. Sen har vi ju Rafm.
User avatar
Jeppan
Primus Pilus
 
Posts: 1834
Joined: Aug 20th, '09, 16:07
Location: I omloppsbana någonstans

Re: Cthulhu

Postby Ogge » Apr 29th, '14, 20:31

Men har du kollat deras bones serie?

Dom figurerna är snuskigt billiga.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
User avatar
Ogge
Primus Pilus
 
Posts: 4170
Joined: Aug 20th, '09, 19:03

Re: Cthulhu

Postby Jeppan » Apr 29th, '14, 21:46

Jupp, reaper bones är känt. Skall se ifall det finns något användbart. Inga kultister i den serien dock.
User avatar
Jeppan
Primus Pilus
 
Posts: 1834
Joined: Aug 20th, '09, 16:07
Location: I omloppsbana någonstans

Re: Cthulhu

Postby Rickard » Apr 30th, '14, 00:10

Vad ingår i "paketet"?
Är saker som Ghouls, hittills okända primitiva stammar, kultister/strange henchmens och så vidare Cthulhu?
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
User avatar
Rickard
Primus Pilus
 
Posts: 1668
Joined: Aug 20th, '09, 15:43

Re: Cthulhu

Postby Rickard » Apr 30th, '14, 00:20

Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
User avatar
Rickard
Primus Pilus
 
Posts: 1668
Joined: Aug 20th, '09, 15:43

Re: Cthulhu

Postby Jeppan » Apr 30th, '14, 06:57

Rickard wrote:Vad ingår i "paketet"?
Är saker som Ghouls, hittills okända primitiva stammar, kultister/strange henchmens och så vidare Cthulhu?
//Rickard


Ja, det är Cthulhu-iskt. Det man bör ha i bakhuvudet om man skall vara renlärigt är att mijön skall vara 1920-tal. Det gäller för de civiliserade människorna från värsterladet(arkeologer, forskare, detektiver etc.)Däremot är fasorna tidlösa och degenererade varelser/halvmänniskor är försjunkna i djupt barbari... behöver jag nämna att den gode HPL var rätt inte på saker och ting som inte är helt kosher med nutida politiska mått.
User avatar
Jeppan
Primus Pilus
 
Posts: 1834
Joined: Aug 20th, '09, 16:07
Location: I omloppsbana någonstans

Re: Cthulhu

Postby Jeppan » May 1st, '14, 12:11

För att kunna konstruera ett eller flera scenarion behöver man bestämma sig för spelformen. I fall vi väljer Pulp Alley måste deltagande spelare först sätta ihop ett team. Det kan vara ett team med goda eller onda karaktärer. Det brukar röra sig omkring 5-6 figurer i varje team. Dessa team kommer sen tävla mota varandra i scenariot och mot själva scenariot. Ondskefulla mythosmonster kommer i så fall vara styrda av scenariot snarare än av en spelare.som deltagare har man så att säga två motståndare att ta hänsyn till. Goda karaktärer kommer naturligtvis vara akademiker från ett lämpligt universitet(typ Miskatonic) eller något liknade. Ondskefulle karaktärer kan vara ett gäng kultmedlemmar av något slag. Mythosmonster kommer som en en Grand finale i slutet av scenariot.

En annan variant är vi väljer ett spelsystem där ondskan styrs av en spelare och de som kämpar emot hanteras av en annan spelare. I så fall måste jag nog leta efter ett annat regelsystem. Det finns en risk för viss obalans i spelet. De som kämpar mot Cthulhu och hans anhang har en viss tendens att råka tämligen illa ut relativt snart.
User avatar
Jeppan
Primus Pilus
 
Posts: 1834
Joined: Aug 20th, '09, 16:07
Location: I omloppsbana någonstans

Re: Cthulhu

Postby Rickard » May 1st, '14, 17:00

För att hänga på Oskars tanke om att krydda spelandet med mysterier, saker som ska kluras ut och lösas och det samtidigt som man har några bokstavligen slemmiga typer hängandes i trasorna.
Att själva pangandet inte är det primära.

Går det att hitta i de regelsystem som du nämnde?

eller kan man tänka sig att låna moment från diverse boardgames?
Inser att det kommer bli umpire styrt och ha inslag av rollspel.

I det fallet kanske det är bra med en spelare som kör ondingarna, som en levande AI... så spelledaren kan vara "neutral".

Självfallet tycker jag att det är kul att spela the dark side ;)
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
User avatar
Rickard
Primus Pilus
 
Posts: 1668
Joined: Aug 20th, '09, 15:43

Re: Cthulhu

Postby ULO » May 2nd, '14, 13:10

I Chthulu mythos är våldet för det mesta ganska nedtonat. Det handlar om att lista ut sanningen om en tillvaro som strider mot förnuftet medelst gamla skrifter och artefakter av olika slag. Plus drömmar och andra mindre påtagliga saker.
Det är egentligen monstren/gudarna/makterna/stora C som står för våldet. Och då snackar vi apokalyps. Inte så mycket monster-knackning i D&D-stil, vilket är rätt skönt att slippa som bärande tema.

Att ha ett rent pang-pang-spel i den miljön strider mot själva idén (och skulle inte skilja sig från generiskt fantasy-tröskande. Inte fel i sig, men inte Mythos-relaterat).

I HPLs verk har du efter en viss punkt inget annat val än att försöka utöka ditt vetande med udda drömmar och mystiska inskriptioner som samtidigt bryter ned dig. Och huvudpersonerna är inte kommandosoldater eller lönnmördare, utan mera nyfikna bibliotekarie-typer. Lite för nyfikna....
I Spelet bör vi nog vara lite mer action-orienterade för att få rull på det. Men jag tycker inte det ensidigt skall handla om att ha ihjäl saker med olika vapen hela tiden.

Så problem-lösning och inte bara vapen-stats och skade-poäng är behövligt. I bästa fall kan vi hitta något där din kpist är irrelevant rätt ofta, men där det gör skillnad vilka manuskript du läst. Därmed inte sagt att din kpist inte kommer till användning, bara inte hela tiden.

Har ni förresten läst "Kungen i Gult" av Robert Chambers. Snubbe som dyker upp i the Mythos som stor-monster i klass med stora C själv.... Klassisk "weird fiction" som inspirerade HPL till hans egna verk.

/ULO

"Battle not with monsters, lest ye become a monster, and if you gaze into the abyss, the abyss gazes also into you."
- Friedrich Nietzsche
ULO
Centurion
 
Posts: 666
Joined: Aug 27th, '09, 22:03

Re: Cthulhu

Postby Jeppan » May 2nd, '14, 17:45

Håller nog med om detta Ulf....

Regelmässig har de flesta bra pulpregler specialregler för gåtor, specialartefakter, problemlösning etc. Det är det som skiljer dem från de mer generiska skirmishreglerna som hanterar 1900-talsstrider. Dock bör det finnas tydliga inslag av action och pang pang i ett figurspel - annars kan vi ju rakt av köra ett rollspel. Jag tror nog att vi ska kunna finna en balans där. Jag har just nu tre regelsystem som jag håller på att utvärdera

1 Pulp Alley
2. .45
3 Strange Aeons(har fixat en pdf)
User avatar
Jeppan
Primus Pilus
 
Posts: 1834
Joined: Aug 20th, '09, 16:07
Location: I omloppsbana någonstans

Re: Cthulhu

Postby Ogge » May 2nd, '14, 18:32

Verkar väl bäst att ha en "spelledare" som driver det hela framåt?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
User avatar
Ogge
Primus Pilus
 
Posts: 4170
Joined: Aug 20th, '09, 19:03

Re: Cthulhu

Postby Jeppan » May 2nd, '14, 19:53

Det fixar sig. Jag kan ställa upp som spelledare. Blir naturligt om jag skriver scenariot.
User avatar
Jeppan
Primus Pilus
 
Posts: 1834
Joined: Aug 20th, '09, 16:07
Location: I omloppsbana någonstans

Re: Cthulhu

Postby Ogge » May 10th, '14, 19:25

Verkar kört för hellboy.
Image
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
User avatar
Ogge
Primus Pilus
 
Posts: 4170
Joined: Aug 20th, '09, 19:03

Re: Cthulhu

Postby fredrik » May 10th, '14, 19:37

Hur stor är den där cthulhun egentligen? :shock:
User avatar
fredrik
Skutans kapten
 
Posts: 4336
Joined: Aug 20th, '09, 14:37

Re: Cthulhu

Postby Ogge » May 10th, '14, 19:42

Cycolpean!!
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
User avatar
Ogge
Primus Pilus
 
Posts: 4170
Joined: Aug 20th, '09, 19:03

Re: Cthulhu

Postby Nils » May 10th, '14, 20:44

I like big monsters, they make more noise when they fall.
Nils
Primus Pilus
 
Posts: 1855
Joined: Aug 24th, '09, 13:57
Location: överallt och ingenstans, samtidigt

Re: Cthulhu

Postby Jeppan » May 11th, '14, 18:21

Cthulhu i megastorlek! Större än vad jag trodde. häftigt!
User avatar
Jeppan
Primus Pilus
 
Posts: 1834
Joined: Aug 20th, '09, 16:07
Location: I omloppsbana någonstans

Previous

Return to Spel

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron