ACW?

Allmänna speldiskussioner

ACW?

Postby bemajonas » Nov 26th, '13, 19:03

Jag och polaren tänkte köra lite ACW och letar trevliga regler. BP var tidigt på tapeten men mer förslag behövs. Jag måste ju måla något annat än rombritter och saxare någon gång ;)
Vadmal...du vet att du vill.
bemajonas
Centurion

Re: ACW?

Postby Jeppan » Nov 26th, '13, 20:48

Det finns många lämpliga regelsystem. Jag och Sören på föreningen testade Command Combat Civil war. Ett trevligt regelsätt som har bra Command and control system. Passar dock bäst för 15mm. Finns att köpa online på wargamers vault.
Sen har vi "Mr Lincolns War". Detta system har inte testats, men känns stabilt och intressant när man läser det.
Jeppan
Primus Pilus

Postby bemajonas » Nov 26th, '13, 21:43

Japp, kikade på Mr Lincolns War och Volley and Bayonet och Regimental Fire and Fury. Det sistnämnda har lockat mest hitintills. Vill måla lite diorama-aktiva baser a la Impetus.
bemajonas
Centurion

Postby Jeppan » Nov 26th, '13, 21:54

Fire and Fury lär vara den mest populära av dessa. Jag har dock inte prövat spelet. Mr Lincoln har ett intressant aktiveringssystem. Oavsett vilket system man prövar bör man enligt min mening ha ett ganska begränsande ordergiviningssystem. Det ska inte vara för fritt att utföra handlingar i spelet. Det skall hela tiden finns en ganska hög grad av osäkerhet.
Jeppan
Primus Pilus

Postby bemajonas » Nov 26th, '13, 22:31

Kollat runt på forum och oj vad känsliga folk är vad det gäller sina favvissystem. Eftersom jag gillar TFL kollade jag upp deras varianter men nej.
Att inte vara gud över sina figurer gillar jag men en del har hatat när vi spelat Hail Caesar och en division fått stå still.
bemajonas
Centurion

Postby Jeppan » Nov 27th, '13, 06:44

Man har alltid sina favoritmekanismer. Det var därför jag och några andra av de på föreningen som gillar att spela Black Powder började fila på ett nytt Command and control-system för detta spel. Fördelen med BP är att det är relativt lätt att plocka bort och lägga till regler. Det är dessutom något som uppmuntras av författaren. I vårt fall lade vi ett kortdrivet system som kom från Command Combat.

Command Combat är ett kortdrivetsystem där ett befäl och hans trupp aktiveras varje gång befälets kort dras. Ju mer aggressiv befälet är ju fler kort har befälet. Hur många enskilda enheter befälet kan aktivera varje gång hans kort dras bestäms av hans ledarskap. Dessutom har man en huvudorder som man måste hålla sig till. Huvudorder är röd aggressiv, blå defensiv och vit mobil. Huvudorder begränsar typen av order befälen kan ge till enskilda enheter. Huvudorder kan bara ändras av CinC.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Nov 27th, '13, 15:36

Skickade PM till dig Jonas, men vi får numera inga "allerts" om det...
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby bemajonas » Nov 27th, '13, 21:40

Kul med alla förslag. Longstreet hade jag redan kollat upp men var det inte lite väl dyrt? BP vet jag att jag skulle gilla men polaren ville ha något annat. Tack för alla tips, de uppskattar jag :)
bemajonas
Centurion

Postby Dalauppror » Nov 27th, '13, 22:15

bemajonas wrote:Kul med alla förslag. Longstreet hade jag redan kollat upp men var det inte lite väl dyrt? BP vet jag att jag skulle gilla men polaren ville ha något annat. Tack för alla tips, de uppskattar jag :)

Longstreet kostade ju en del, men det är nog en fin produktion och så behövs väll korten... såg att det kostade saftiga £35 med kort... du får väll skriva till tomten...

för att bli säker så kan ni ju alltid testa Longstreet Light

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Postby bemajonas » Nov 28th, '13, 07:50

Ja, och egentligen blev det dyrare ändå då man behöver två uppsättningar kort...... £46 innan man ens tittat på en figge.
bemajonas
Centurion

Postby Oathman » Nov 28th, '13, 21:18

Regelsystem är ju alltid avhängigt av vad man vill ha. Vill du ha småpill med regementen mm så är ju Black Powder, Regimental Fire & Fury klart värda att titta på. Jag har spelat Fire & Fury originalet med brigader som lägsta nivå och det är ett intressant spel het klart men kräver mycket figurer och stora ytor. Longstreet har jag läst light versionen av men var inte så imponerad och kostnaden... ja vi behöver väl inte utveckla det mer... Sen har du ju mitt favoritsystem för tillfället, Volley & Bayonet. Et snabbt spel på brigad nivå. Där kan du ju köra hela grejen med baser som är 3x3" och mata på 15mm eller 10mm eller 6mm figurer i mängder. Tyvärr blir då bordet att spela på av samma gigantiska mått. Dock har systemet ett bra command control system enligt mig, det är simpelt med effektivt. Brigader utanför command range av befäl gör helt enkelt inte så mycket mer än står still och försvarar sig, typ. Sen behöver man inte hålla på med micro managment heller. Dock är faktiskt dessa regler rätt så dyra att köpa om man ser till kvalitén på produkten. Köpte även ett nytt system som heter Alter of Freedom som en pdf för 90kr. Iron Ivan Games säljer det. De verkar ha en del intressanta idéer tycker jag. De kör med brigadsystem där en brigad är 6x3cm med massa 6mm figurer på. Går säkert att skala upp om man vill det. Jag skall skala ner det när jag testar då jag skall använda mina Volley & Bayonet figurer som är basade på 3x3cm. Det som talar mycket för Alter of Freedom är att det finns mängder av färdiga scenarion att jobba mot, hela 40 stycken än så länge. Där kommer också Volley & Bayonets stora brist in där det inte finns något officiellt material att få tag på och du får då lite på att andra har gjort något eller göra det själv. Annars kan du ju alltid gå in på 28mm skirmish med gamla hederliga Bonnie Blue...

Lycka till med valet ;) ska bli kul att se vilken väg det tar.

/Conny
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
www.theforlornedice.blogspot.se
Oathman
Principes

Postby Dalauppror » Nov 29th, '13, 18:37

bemajonas wrote:Ja, och egentligen blev det dyrare ändå då man behöver två uppsättningar kort...... £46 innan man ens tittat på en figge.

Oj det blev saftigt, missade att man behövde två kortlekar...då är ju till och med Black Powder ett kap med sina £30.

Vad än det blir får du berätta, ser fram emot ditt val .

Dalauppror
Primus Pilus

Return to Spel