Chain of Command första intrycket av reglerna

Allmänna speldiskussioner

Chain of Command första intrycket av reglerna

Postby Anatoli » Aug 26th, '13, 11:52

Spelade min första omgång utav Chain of Command nere på föreningen igår, det nya WW2 plutonbaserade spelet från Too Fat Lardies. Det var faktiskt grymt bra och är utan tvekan vad jag letat efter för spel på den här nivån. Det är också ett givet alternativ för den som vill ha mer detaljerade och realistiska strider med både infanteri och fordon jämfört med Bolt Action - utan att för den delen bli överväldigad av någon större komplexitet (då CoC reglerna är lättförståeliga).

Det finns väldigt mycket att gilla i det här spelet, många innovativa lösningar som gör att striderna känns mer realistiska. Command & control med tärningar och officerare på brädet är väl genomfört och skapar ett flyt och en turordningssekvens som inte liknar något annat på marknaden för tillfället. Att varje turn är indelad i ett obestämt antal faser som funkar som vanliga turns gör också att många effekter såsom rökgranater blir kvar på spelbrädet ganska långa perioder och faktiskt känns som att dem gör nytta.

Sättet på vilket fordon fungerar med fordonsbefälet som distribuerar initiativpoäng mellan besättningen för att uträtta olika saker är också väl genomfört, och likaså strider mellan fordon och anti tank vapen/andra fordon. Äntligen får jag efter många år återigen uppleva fordon som skadas och specifika besättningsmedlemmar kan bli sårade eller dödas - det finns många fler intressanta och kännbara effekter av att bli träffat med ett pansarbrytande skott än att fordonet sprängs eller bara blir bailed out.

Likaså är det första gången jag upplevt effekten av "pinned down" vara såpass kraftfull och långvarit som i Chain of Command. Jämfört med andra spel där du kan skaka av dig denna paralyserande effekt så är den mycket mer allvarlig och bestående i Chain of Command. Befälhavare kan gradvis mildra och slutligen ta bort denna negativa effekt, men det krävs verkligen tid och jobb för att lugna trupperna och få dem att fungera optimalt igen. Att bli fångad ute i det öppna är rena döden, mängden "shock" poäng man får av beskjutning övergår väldigt snabbt till att man blir pinned down och slutligen bryter. Det krävs cover och gärna smoke screens för att man ska kunna dra sig tillbaka. Under tiden som trupper drabbats av "shock" så blir enheten väldigt seg vad gäller förflyttning och dess eldkraft mycket begränsad.

För en längre sammanfattning av mina första intryck av Chain of Command ta en titt på dagens blogginlägg (det kommer en fullständig recension av reglerna senare i veckan):

http://anatolisgameroom.blogspot.se/201 ... ssion.html

Image
Image
Image
Image
Anatoli
Primus Pilus

Re: Chain of Command första intrycket av reglerna

Postby Dalauppror » Aug 26th, '13, 12:28

Tack för en bra överblick av reglerna.

Hur tycker du att det fungerade att köra med 15mm multibasat? ändrade ni avstånden ?

Har inte läst på din blog ännu , så jag kanske får svar där ;)
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Anatoli » Aug 26th, '13, 12:31

Vi körde i inches även på 15mm nivå som man ska göra och det funkade alldeles utmärkt. Det är korrekt ground scale när man spelar med 15mm också så det är en bonus. Jag tyckte multibasade modeller funkade förvånansvärt bra, såklart är individuell bortplockning av förluster att föredra framför att använda små tärningar - men jag tycket inte bidrog med något större störningsmoment eller skapade några direkta problem. Men jag sikta på att köpa en pluton i 15mm och singelbasa modellerna för framtida spel, men tills vidare kommer jag köra med FoW basning eftersom jag har en hel del andra målningsprojekt kvar som jag vill slutföra först.
Anatoli
Primus Pilus

Postby JonasM » Aug 26th, '13, 14:00

Tack för genomgången.

Jag fick hem pdf och boken i förra vecka och har börjat läsa. Jag är inte superinne på WW2 just nu, men gillar det mesta TFL gör och den här gången verkar de ha fått till en riktig fullträff.

Förhoppningsvis får vi till ett speltest nere på klubben inom kort. Eller vad säger du Micke? ;)
A Conflict of Interests – Projekt och prat
JonasM
Triari

Postby ULO » Aug 29th, '13, 12:13

Hej,
Det där verkar ju intressant. Och om man kan använda 15mm figs så blir det ju extra intressant. Dels har vi massor av sådana figs och fordon, dels så kan man ju få en mycket intressantare spelplan som tillåter mycket mer taktiska val (och figurer i Feldgrau/Khaki är egentligen inte särskilt mycket snyggare i större skalor).
Var får jag lämpligen tag på dessa regler? Direkt från TFL?

/ULO
ULO
Centurion

Postby Dalauppror » Aug 29th, '13, 12:54

du beställer från TFL´s hemsida: http://toofatlardies.co.uk/index.php?main_page=index&cPath=25&zenid=a9c6f018facdd6c77e878aefffbcaca2

Vad det gäller multibasat och borttag av förluster så körde vi med några få singel figurer löst och resten på multibasning när vi lirade "I aint been shoot mum" för en massa år sedan.
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby ULO » Aug 30th, '13, 09:52

OK,
Skulle det funka att översätta en enskild figur = en multi-fig-bas?
Då skulle man slippa muppa med casualy-tärningar och slikt.

Det skulle kunna se riktigt maffigt ut. Och så har vi ju många, många multi-fig-baser....

Men å andra sidan går det ju att fixa snygga casualty-markörer, som i SAGA t ex.

/ULO
ULO
Centurion

Postby JonasM » Aug 30th, '13, 10:28

Jag tror det kan funka med multibaser men det är så klart inte optimalt för ett skirmishspel. I Chain of Command är man inte heller så låst till den faktiska grupp-/plutonorganisationen utan man kan dela upp styrkan lite som man vill (även om det blir svårare att kontrollera en väldigt utspridd pluton), t.ex. skicka iväg ett par killar för att scouta eller flanka.

En figur=bas funkar dock inte så bra eftersom reglerna är skala en figur=en man.
A Conflict of Interests – Projekt och prat
JonasM
Triari

Postby Rickard » Aug 31st, '13, 07:53

Hej

Vid 15mm tror jag på Mickes modell. Multi-basade i kombination med single basade figs.
Ger både att det går snabbt att flytta och man slipper casualty markers i form av tex tärningar. Som både ser trista ut men även de ska flyttas runt.

Men som variant kan det vara värt att prova en uppskalning dvs en multi bas = en figur = en man.
Vi har provat det i Battlegroup som har samma koncept, en figur= en man. Funkar bra.
Har även testat att skala upp fordon där ett 1:1 fordon representeras av tre modeller. Även det funkar bra.
Regeltekniskt löser man det genom att-

1. Modellerna måste vara koherenta.
2. Modellerna blockar inte varandras LOS
3. Använder sig av regeln, "om fler än två...". dvs. om två av tre modeller kan se kan de skjuta, om två av tre modeller kan ses... och så vidare.
3. Man utgår alltid utifrån det mittersta fordonet för att mäta avstånd, kolla skjutvinklar etc.

Utryckt annorlunda. Två av tre fordon är enbart skådebröd.

Samma princip gäller för art pjäser etc etc.
Man behöver inte alltid använda sig av tex tre artpjäser. En av skådebröden kan vara en ammolastbil och så vidare.
Som sagt en variant då man vill köra mer storskaligt, och slippa ha ett stort antal enheter att ha koll på (regelmässigt dvs.)
Har för detta syfte tex målat upp 30st T-34.

Ska dock också säga att jag har basat mina multibasade figs på 30 ggr 30mm baser.

Provar gärna reglerna, hojta till när ni ska testa.

Mina 15mm US respektive late war tyskar täkte jag basa i combo. Multi och single

//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Return to Spel