Bolt Action recension

Allmänna speldiskussioner

Bolt Action recension

Postby Anatoli » Aug 6th, '13, 11:05

Inte lika strukturerat som vanligt men förhoppningsvis tillräckligt med information för att ge en inblick i spelets upplägg och spelmekanik. Inlägget är en uppföljare till förra veckans "första intryck" artikel. Recensionen baseras på ett spelerfarenhet från ett demo som Johan på vår förening visade upp för mig.

http://anatolisgameroom.blogspot.se/201 ... s-and.html

Image
Image
Image
Anatoli
Primus Pilus

Re: Bolt Action recension

Postby Rickard » Aug 6th, '13, 16:48

Mest som kuriosa-
Pinningsystemet är ett derivat av en mekanism som du hittar i GWs Epic version 3. Det så kallade blastmarker systemet.
I epic varianten, en enkel men jkl trevlig mekanism som binder samman förmåga att agera, "skyttevärde" och moral.

//rickard

.
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Anatoli » Aug 6th, '13, 17:17

Pinning systemet var det som stack ut som det mest genomarbetade och genomtänkta i hela regelboken - resten var alldels för mycket förenklingar för min smak. Har pratat lite med Richard Clarke på TooFatLardies idag över mail och kommer få hem hans senaste spel, Chain of Command så fort det kommer från tryckeriet. Blir intressant att se hur det är jämfört med andra figurspel på plutonnivå. Det som verkar intressant där, av det jag sett i videos, är hur man begränsar support options genom användande av en tabell - samt använder "blinds" för att markera deployment zones och objektiv på brädet innan spelet drar igång på riktigt.
Anatoli
Primus Pilus

Postby Pål » Aug 7th, '13, 12:35

Vi är några som har spelat Bolt Action här på klubben ett par tre månader nu och har väl hunnit med tiotalet matcher. Jag håller med om att pinningsystemet är det som sticker ut mest och det är också där som det strategiska/taktiska ligger. Jag håller också med om att det är ett spel som har väldigt mycket förenklingar men jag håller inte med om att det är för mycket, fast det är ju i högsta grad en smaksak! (Själv är jag av åsikten att ett spel är för komplicerat om man så mycket som en endaste gång under en match behöver slå upp i regelboken eller titta i en tabell. ) Bolt Action är ett spel med väldigt högt tempo och man får riktigt bra flyt i det bara efter en match eller två. Vi har jädrigt kul med det i alla fall :)
Pål
Centurion

Postby Nils » Aug 7th, '13, 14:43

Använder BA "true line of sight"? Dvs att man mäter från figuren för att se om den har LoS?
Nils
Primus Pilus

Postby Pål » Aug 7th, '13, 14:57

Japp. Vilket blir lite konstig genom skogar eftersom man normalt sett inte modellerar en skog så tät som "den borde vara" för att blockera sikten.

Så just när det gäller skogar så har vi husreglat och gjort ett undantag från true line of sight. Vi kör att man inte kan se igenom en skog men man kan se in och ut.
Pål
Centurion

Postby Kraften » Aug 7th, '13, 20:48

Pål vart spelar ni? Är ny till BA och letar folk att spela med i stockholm.
Kraften
Velite

Return to Spel