Star Wars: Edge of the Empire core rulebook recension

Allmänna speldiskussioner

Star Wars: Edge of the Empire core rulebook recension

Postby Anatoli » Jul 25th, '13, 11:10

Tog steget in i papper&penna rollspelsvärlden iom Fantasy Flight Games släpp utav "Edge of the Empire". Har tidigare bara spelat RPG på dator och är väl bekant med alla klassiker såsom Fallout, Planescape Torment, Baldurs Gate, Temple of Elemental Evil osv.

Det som slutligen fick mig att köpa ett P&P RPG var temat på boken i Edge of the Empire. Jag tycker Star Wars är en väldigt intressant värld, men tycker att det är töntigt med extrem fokus på Jedi ordern och Sith lords - Edge of the Empire å andra sidan fokuserar på smugglare, pirater och allmänt ljusskygga typer i galaxens utkanter som hankar sig fram på ströjobb och olagligheter. Inbördeskriget mellan rebellerna och imperiet finns i bakgrunden, och spelet utspelar sig efter att första Death Star blivit förstörd. Jag kommer gå igenom mycket mer av spelet i min recension av grundregelboken (däribland spelmekaniken), men innan dess så tänkte jag att det kunde vara intressant att ta en titt på hur "Beginners game" boxen ser ut och vad den har att erbjuda då jag köpte både den och grundreglerna vid release.

Fullständig recension finns på in blogg:

http://anatolisgameroom.blogspot.se/201 ... -game.html

Image
Last edited by Anatoli on Jul 27th, '13, 10:47, edited 1 time in total.
Anatoli
Primus Pilus

Re: Star Wars: Edge of the Empire (produktrecensioner)

Postby Anatoli » Jul 26th, '13, 11:35

Spelledarskärmen till Edge of the Empire kommer i något som kallas "Game masters kit", och består av skärmen plus ett 30 sidors häfte med ett komplett äventyr och en hel del bra tips åt spelledaren kring hur man skapar "storskurken" i en kampanj som utgör spelarnas huvudfiende. Kvalitén på skärmen är utmärkt, väldigt tjock och inbunden på ett sätt så den tål användning utan att slitas sönder. Den har också lite tyngd som gör att den inte blåser omkull av en lätt vindpust om man sitter och spelar vid ett öppet fönster.

Det mesta man behöver finns på skärmen, såklart fick inte allt plats och jag saknade direkt ett par saker såsom reparation av rymdskepp, summering av sociala interaktioner (vilka skills som agerar mot vilka) och "gambling" - allt detta finns såklart beskrivet med egna tabeller och information i huvudregelboken - men det hade varit trevligt om även detta fick plats på skärmen.

Äventyret tänker jag inte spoila, men det är ett isolerat äventyr och kommer med en karta i boken, NPC karaktärer och en storyline. Mer info och bilder finns på bloggen:

http://anatolisgameroom.blogspot.se/201 ... sters.html

Image
Anatoli
Primus Pilus

Re: Star Wars: Edge of the Empire (produktrecensioner)

Postby Anatoli » Jul 27th, '13, 10:46

Edge of the Empire är första delen av tre som Fantasy Flight Games planerat till sin rollspelstrilog. Den första delen handlar om smugglare och skurkaktiga karaktärer, andra om rebellupproret och tredje om the force. I mitt tycke är dock Edge of he Empire överlägset intressantast som tema då jag anser att jedi ordern och sith lordsär småtöntiga och grymt överanvända i SW universumet. Att spela som en smugglare i galaxens utkant med rebellupproret i bakgrunden erbjuder intressantare berättelser.

Tidsperioden i boken, och framtida releaser, är originaltrilogin - närmare bestämt efter att första dödsstjärnan sprängts av rebellerna. Boken i sig är en 440 sidor tjock produkt av högsta kvalité (bindningen är fantastisk) som innehåller tretton kapitel (listade nedan) och där samtliga kapitel innehåller förutom väl beskrivet innehåll även väldigt mycket tips till både spelarna och GM rörande olika aspekter av rollspelandet och hur man kan undvika eller jobba sig runt olika situationer som kan uppstå, hur man skapar en bra story och hur man bör spela sina givna karaktärsarketyper.

1: Playing the game
2: Character creation
3: Skills
4: Talents
5: Gear and Equipment
6: Conflict and combat
7: Starships and vehicles
8: The Force
9: The game master
10: The galaxy
11: Law and society
12: Adversaries
13: Trouble brewing (complete adventure)

Fullständig recension utav boken, grundreglerna och grundkoncepten i Edge of the Empire finns på min blogg:

http://anatolisgameroom.blogspot.se/201 ... ebook.html

Image
Anatoli
Primus Pilus

Return to Spel