Star Wars X-wing expansion pack recensioner

Allmänna speldiskussioner

Star Wars X-wing expansion pack recensioner

Postby Anatoli » Jun 8th, '13, 11:20

Kommer samla alla mina recensioner av expansion packen så att jag slipper spamma forumet med separata trådar om i princip samma ämne.

Utöver två grund set till X-wing köpte jag även ett par expansion packs för att få variation och möjlighet att spela 100 poängs listor. Något som man kanske inte omedelbart uppfattar när man ser blistrarna hänga i butiken är att man får mer än bara skeppet. Det ingår även piloter, skills, och lite annat som går att uppgradera skeppet med samt en uppsättning markörer som behövs till skeppets alla förmågor. Så det är kanske lite mer prisvärt än vad det ser ut som.

En grej som är värd att notera dock är att skeppen i sig är ganska bräckliga och man får vara försiktig med dessa vid montering, transport och speltillfällen. Något att tänka på om man vill spela spelet med sina barn eller andra unga spelare. Lådan säger 14+ vilket jag tycker är överdrivet, men det är värt att instruera såväl barn som andra vuxna som inte är insatta i spelet att man får hantera modellerna varsamt - och kanske även sköta all montering av flygbaser själv.

http://anatolisgameroom.blogspot.se/201 ... -pack.html

Image
Anatoli
Primus Pilus

Re: Star Wars X-wing expansion pack recensioner

Postby Anatoli » Jun 9th, '13, 09:47

Millennium Falcon är nästa expansion pack värd att ta en titt på - skeppet är väldigt stort i förhållande till vanliga fighters (som sig bör) men det är också en väldigt välgjord och välmålad modell. Av hela sortimentet som finns till X-wing så är detta nog det skepp som skulle vara värt att köpa endast för modellens skull och det skulle fortfarande vara värt pengarna.

Man får dock precis som med övriga releaser fler komponenter i blistern än bara skeppet, en mängd kort och markörer samt ett nytt medföljande scenario som utnyttjar Falcon och som faktiskt var väldigt kul att spela. Skeppet i sig är lite väl ostigt om det spelas med Han Solo bakom spakarna och Luke som medföljande skytt, det blir helt enkelt för bra och kräver väldigt lite skicklighet från spelarens sida för att lyckas väl på brädet medan övriga fighters kräver konstant tänkande och manövrerande för att användas fullt ut.

http://anatolisgameroom.blogspot.se/201 ... alcon.html
Image
Anatoli
Primus Pilus

Postby Anatoli » Jun 12th, '13, 11:37

En närmre titt på A-wing fightern till Star Wars X-wing är nu uppe på bloggen. Mitt favoritskepp både i gamla PC spelen och i X-wing figurspelet sen jag fick testspela den under ett demospel.

Den har likheter med Tie Fighters och Tie Interceptors, och är det snabbaste skeppet i Rebellernas arsenal. Det är dock väldigt kassa möjligheter på pilotsidan i blistern. Av de 4 piloter som medföljer är endast en riktigt, en pilot är helt OK, men två är helt usla vad gäller pilot skill. Och värre är att de två piloterna som faktiskt är nåt att ha är så kallade "named characters" av vilka man bara får ha 1 i varje lista. Detta innebär att om man vill satsa på lite mer prisvärda A-wings så får man dras med dålig pilot skill.

Pilot skill går att åtgärda med en billig uppgradering callad "Veteran instinct", problemet är att detta kortet inte medföljer A-wing blistern utan endast finns i YT-1300/Millennium Falcon lådan...

Detta till trots så är A-wingen ändå en väldigt kul och annorlunda fighter som erbjuder rebellerna lite fartfylld action.

Image
Anatoli
Primus Pilus

Postby Anatoli » Jun 17th, '13, 11:48

Lite info om Tie Interceptor fightern till Star Wars X-wing ligger nu upp på bloggen. Den sista av minirecensioner för tillfället då jag väntar på Y-wing och Tie-Advanced som beställts från olika håll och inte riktigt vet när dessa dyker upp.

http://anatolisgameroom.blogspot.se/201 ... eptor.html

Image
Anatoli
Primus Pilus

Postby Anatoli » Jun 25th, '13, 10:29

En titt på Star Wars X-wing: Y-wing expansion pack, som är det sista rebellskeppet i X-wing sortimentet (ser extremt mycket fram emot B-wing releasen senare i höst).

Y-wing erbjuder lite balla alternativ till en rebell lista, skeppen är väldigt stryktåliga med sina massiva 8 hull och shield points kombinerade och man kan lasta dem med 2st proton torpeder, en astro-mech och uppgradera med den utmärkta Ion kanonen som har 360graders LoS. Nackdelen är att en uppgraderad Y-wing är väldigt dyr i poäng, dessa fighters saknar också helt elit piloter så man kan inte uppgradera med pilot skill kort.

Mer info och bilder på bloggen:

Image
Anatoli
Primus Pilus

Return to Spel