Bolt action- ordern "down"

Allmänna speldiskussioner

Bolt action- ordern "down"

Postby Jeppan » May 24th, '13, 07:44

@Sören och Pål

Jag jar läst igenom reglerna lite bättre. Mysteriet med "Down" -orden är löst(tror jag). Främsta poängen med att ge ordern down är att den leder till att man automatiskt tar bort en pin om down-ordern ligger ett helt drag. Den måste dock ligga kvar till nästa drag. Order behöver heller ej testas. Det är med andra ord inte bara reaktion på eldgivning. Det är en variant av ordern "Rally". I korthet innebär det att en inaktiv enhet gradvis kommer bli av med pin-markörer, samtidigt som den är skyddad.
Jeppan
Primus Pilus

Re: Bolt action- ordern "down"

Postby tarkin1980 » May 24th, '13, 12:28

Glöm inte bort att ta bort enhetens tärning ur burken om den ligger kvar på down. Man får alltså sämre initiativ ju fler down man använder. Det bästa sättet att bli av med pins tycker jag dock är att ta med sig sin major och hoppa in i närstrid, för då försvinner magiskt alla pin markers. :roll:
tarkin1980
Hastati

Postby Pål » May 24th, '13, 12:39

tarkin1980 wrote: Man får alltså sämre initiativ ju fler down man använder.
Bra poäng!
Pål
Centurion

Postby Oathman » May 25th, '13, 12:15

Down order får ju också en enhet automatiskt om de misslyckas med en order... På en rally blir du av med 1d6 pin-markörer om du lyckas och om du lyckas med en order får du automatiskt ta bort en pin så en lyckad rally blir då 1d6+1 pin-markörer. Down är ju också bra då enheten blir svårare att träffa men de får ju då inte agera senare i turnen vilket kan ställa till det och en enhet som har agerat får inte gå i down då de redan har gjort sin grej under turnen.

Lätt att glömma bort är dock att en enhet som lyckas med att genomföra ett orderslag alltid blir av med en pin-markör. Då du inte slår en order för att genomföra en down order så gäller det ju då inte down.

Allt detta lite taget på måfå då jag i te har regelboken tillhands i skrivande stund.

/Conny
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
www.theforlornedice.blogspot.se
Oathman
Principes

Postby tarkin1980 » May 25th, '13, 12:22

Att frivilligt använda down som sin aktivering torde ju vara helt poänglöst (Är det ens möjligt?) eftersom man ändå får göra det som reaktion precis när det behövs. Man aktiverar ju någon annan enhet istället.
tarkin1980
Hastati

Postby Oathman » May 25th, '13, 22:28

Om du har satans massa pin-markörervså kandervju vara effektivt då den alltid går igenom utan slag. Men annars håller jag med digi att det finns roligare ordrar att lägga.

/Conn
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
Oathman
Principes

Postby tarkin1980 » May 25th, '13, 23:33

Ser ändå inte vitsen. Iaf inte så länge du har andra enheter kvar att aktivera. Down använder du ju gratis under motståndarens aktivation.
tarkin1980
Hastati

Postby Jeppan » May 26th, '13, 10:04

Tja, särskilt kul är inte down-ordern. Den går att lägga frivilligt. Det står i avsnittet om vilka order man får lägga(i början av boken). Down läggs som regel som ett svar på en eldgivning från fiendesidan. Sen kan spelaren med down välja att låta den ligga kvar(det är en frivillig order). Det innebär att en pin tas bort.

Det har viss betydelse att "down" finns. När jag senast spelade reglerna hade vi missat effekten att pin tas bort. Konsekvensen av detta var att enheter som tagit mycket stryk till slut var obrukbara. Detta eftersom en rally-order blev hart när omöjlig pga alla pin enheten hade dragit på sig. Med down-order blir även ordentligt sönderskjutna enheter möjliga att öra efter ett antal drag. Detta kan ha stor betydelse i slutet av spelet.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Oathman » May 26th, '13, 10:10

Nä jag håller med, jag skulle aldrig lägga ordern på en enhet om jag har viktigare enheter att ge order till. Om sedan min motståndare vill skjuta på enheten så kan jag lägga down på dem så han dår svårare att träffa mm. Men säg att alla enheter har aktiverats och du har en enhet kvar med 5 pin-markörer på sig. De är veteraner så har moral 10 i grund -5 alltså 5 i moral. Chansen att lyckas med orderslag finns men genom att lägga en down så pillar man bort en pin och ökar chansen något att lyckas med en order nästa turn. Då kanske det kan vara läge att lägga en down. Själv hade jag nog chansat på en rally-order...
Down blir en enhet per automatik om de misslyckas med en order så jag tror väl att det är främst där som den kommer in. En ofrivillig order som då markerar att den enheten har gjort sitt.

Jag ska inte påstå att jag är superinsatt heller, har spelat tre slag men läst reglerna rätt så noga.

Man ska inte heller glömma bort att alla pin-markörer försvinner om en enhet hamnar i närstrid. Så har en fientlig enhet en massa pin-markörer så anfall den inte i close combat för då kammar de till sig direkt! Men det är en helt annan diskussion :? Oavsett vad så tycker jag dessa regler är riktigt bra. Det enda vi ska se över lite är indirekt eld som hanteras lite märkligt.

/Conny
/Conny Edman

Oathman
Principes

Postby tarkin1980 » May 26th, '13, 15:57

Det var ett tag sen jag spelade men jag tror inte man kan göra down som en aktivering. Hur som helst så får man inte, vad jag kan minnas, ta bort en pin bara för att man lägger sig ner. Man måste vänta tills rundan är slut, välja att ligga kvar även nästa runda och först då får man ta bort den till priset av att inte få göra nåt med enheten på två turns och en tärning mindre i burken.

Indirekt eld är helt riktigt lite wacky. Vissa indirekt eld-vapen är dessutom lite väl OP. Har fienden en nebelwerfer på bordet kan man lika gärna plocka ihop figurerna och gå hem. 8-)
tarkin1980
Hastati

Return to Spel