GNW - figurer och BP-regler?

Allmänna speldiskussioner

GNW - figurer och BP-regler?

Postby Svartkrut » Sep 23rd, '11, 15:51

Hej på er allihopa!

Jag hittade någon dag sedan Wargames factory miniatyrer till myspris. En snabb "review" (av annan person än jag):

http://beimbach-schoenau.blogspot.com/2 ... anish.html

Förutom att figurerna verkar lida lite av anime-ögon sjukan så verkar figurerna funka hyfsat.

Tror ärende forumsmedlemmar att figurerna skulle passa till GNW tillsammans med BP-regler?
Nackdelen är väl då att vissa använde sig av pikemen vars regler BP inte, enligt hörsägen då jag inte fått boken än, stödjer.
Då mitt historia intresse riktar sig mer åt korstågen så vet jag inte så värst mycket om vapnen samt uniformerna. Jag är medveten om att jag måste plugga på detta.

Ha det!
Svartkrut
Velite

Re: GNW - figurer och BP-regler?

Postby Dalauppror » Sep 24th, '11, 17:43

Snygga figurer, skulle nog kunna tänka mig att använda dem till Skånska krigen som jag är lite sugen på...

Däremot tycker inte jag att de passar till GNW svenskar då de inte har rockarna upp vikta på klassiskt karoliner manér...OM man nu inte tänker VINTER...gör snöbaser, green stuffar dit några halsdukar och antar att de har fällt ner rockarna för att skydda sig från kylan...kan ju bli hur coooolt som helst ;)

BP grund boken har inte med regler för musköt/pik mixade enheter MEN de har med reglerna i boken "The Last Argument of Kings" totalt 10 sidor om GNW, uppdelat på 7sidor med bakgrund, armelistor för Svenskar och Ryssar, sedan 3 sidor AAR Slaget vid Holowczyn 1708.

Kort kan man väll säga att man löst mixad pik/musköt frågan genom att sänka skytte med 1 och höja närstrid med 1. Snyggt och enkelt som oftast när det gäller BP

Tycker nog inte dessa frågor är Offtopic...
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Re: GNW - figurer och BP-regler?

Postby Kreufeldt » Sep 24th, '11, 18:38

Generellt sett såg linjeinfanteriet liakdant ut för alla länder under perioden (tidigt under perioden kan en del ha haft kvar slokhatten isf tricorn, ex. i den sachsiska armén kan vissa enheter ha bytt så sent som 1708, men det har iaf jag skitit högaktningsfullt i, för tricorn känns mer rätt, och det är is stort sett omöjligt att veta exakt när de bytte, men de flesta verkar ha gjort det före 1704 iaf). Utom svenskarna då som dalauppror nämner (och polacker, turkar, ungrare, streltsi, kosacker och annat löst bös, men det är mer självklart kanske...). Det som kan bli knepigt är när man börjar komme in på speciella trupper, såsom grenadjärer, garden, och framför allt kavalleri. Där var utseendemixen större.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Return to Spel