28mm Black powder i stockholm?

Allmänna speldiskussioner

28mm Black powder i stockholm?

Postby Svartkrut » Sep 19th, '11, 09:27

Hej på er!

Jag har precis hittat det här forumet och tänkte ställa lite frågor. Jag har nyligen blivit intresserad av att börja spela Black powder. Boken är på väg....

Det finns ju lite gottigt att välja mellan i den tidsperioder, det gamla klassikerna torde vara (iaf av det som finns i BP-boken) inbördeskriget i staterna, Napoleons eskapader i europa samt eventuellt då de nyblivna amerikanerna sade till engelsmännen att de inte ville ha något te.

Då mitt vanliga spelsällskap inte är så värst intresserad av historiska slag så undrar jag vad folk spelar i stockholmstrakten. Ska man sätta ihop en arme så skulle det vara kul att veta vad folk spelar i trakten så det finns en chans att hitta någon att spela med. Då antar jag lite hejvilt att om det finns spelintresserade som svarar på denna tråd så kan de tänkas spela mot mig någon gång ,i förhoppningsvis närmaste framtiden, då jag fått ihop lite att spela med.

Så jag undrar finns det folk i stockholm som spelar amerikanska inbördeskriget eller Nappes europeiska semesteräventyr i storlek 28mm?
Så man vet om man som inspiration ska dricka JD eller om man ska börja peka med hela baguetten...

Ha det!

PS. Har jag förstått det rätt att det är ok att bli medlem på forumet och posta lite glatt även om man inte är med i föreningen? DS.
Svartkrut
Velite

Re: 28mm Black powder i stockholm?

Postby Björn » Sep 19th, '11, 14:40

Hej och välkommen hit!
Jo vi tycker att det bara är kul ju fler som deltar i diskussionerna och postar bilder! Så det stämmer det du säger, vi ser gärna att även icke-medlemmar regar och postar här.
Tyvärr kan jag inte säga nåt om Black Powder, jag tycker visserligen att reglerna är hemskt trevliga, men jag föredrar Hail Caesar (BP’s äldre och lite mer folkskygga bror).
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Postby Tilioch » Sep 20th, '11, 09:55

Tjenare

Men jag håller på att plocka med Nappe i 28, har lite britter och lite fransmän hittils, och hade tänkt mig att först satsa på att göra lite mer fransoser och jag kör mer än gärna BP med dem.
Det som hittils har fått lite färg på sig går att skratta åt i min målartråd http://www.stockholmwargaming.se/plank/viewtopic.php?f=5&t=1236 eller på min blogg

Får man föresten fråga om du håller till norr eller söder om stan? Jag har själv blivigt inpetad i Märsta och skulle inte se det som helt otrevligt att ha någon spelar i närheten =)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Svartkrut » Sep 21st, '11, 07:21

@Björn: Tackar! Jag måste erkänna att jag hade stora funderingar på Hail Caesar först. Jag misstänker att det hade något att göra med den kopiösa mängd Asterix & Obelix jag läste som liten. En hög med galler från warlords hade nog inte varit helt fel. Nu råkade det bli BP ;) Men, men, om jag ger mig in på historiska spel så är det nog inte helt otänkbart att jag halkar in på Hail caesar också...

@Tilioch: Det ser ju hur fint ut som helst! Inget att "skämmas" över. Har du använt dig av army painter dip eller mycket washes?

Jag brukar alltid lida av tidsbrist så mitt måleri blir ganska lidande av det, plus så är man inte så där värst stadig på handen. Dina basar är också snyggt gjorda. Vad använder du för gräs och flock? Jag funderar på att knåpa ihop lite preussare. Perry har fina sådana. Ska nog göra en beställning inom kort (sedan kommer det ju visserligen ta ett tag att måla dem). KOmmer givetvis att hamna på en tråd här någonstans.

Bott i Sollentuna nästan hela mitt liv, synd att jag håller mest till i Västerort nuförtiden :(
Vankas det spel är jag inte oäven att åka på märsta linjen, känns nästan som hemma. Tar lite tid bara...
Svartkrut
Velite

Postby Stewe » Sep 21st, '11, 09:17

Svartkrut wrote:PS. Har jag förstått det rätt att det är ok att bli medlem på forumet och posta lite glatt även om man inte är med i föreningen? DS.

Hel Ok välkommen...
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Stewe » Sep 21st, '11, 09:21

Har för mig att det spelades BP men då AWI nere på klubben...
/Stewe

Stewe
Primus Pilus

Postby Rickard » Sep 21st, '11, 17:24

Både AWI, ACW och Krimkriget.
Vår BP general och bra insatt i systemet är Micke.
//Rickars
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Sep 21st, '11, 19:14

BP general... 8-)

Jo en del BP har det ju blivit... det började med ACW i 28mm eftersom Fanjunkarn har en massa figurer... och sedan en del Krimkrig med Ogges 15mm figurer...Men varmast om mitt hjärta ligger naturligtvis mitt AWI project, som för tillfället har en liten paus till förmån för mitt svensk 1400 tals Hail Caesar projekt...

Tror inte jag glömt något men du kan ju kolla runt på det jag skrivit på min blog om BP

Några av mina scenarios hittar du här på forumet BP och HC och även en del AAR finns det ju här på forumet, men du får leta en del i den tråden...

Du får hålla oss underrättade om dur ditt projekt fortgår.

MVH
BP general "Dalauppror" ;)
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Svartkrut » Sep 23rd, '11, 15:37

Man tackar för all info samt hänvisningar till trådar :)

Jag sitter fortfarande och väntar på boken, mindre lyckad leveranstid skulle jag vilja hävda. Sånt är livet...

Det verkar som om det spelas en del i Stockholmsområdet. Det är bra. När jag väl lyckats få ihop något så får man hojta till här och så får det visa sig huruvida det finns folk som vill spela mot en och var, det får man väl se sedan. Det krävs ganska stora bord trots allt till BP.

Jag får lägga till AWI, krimkriget samt SYW till kandidat listan verkar det som. Får enkelt se vilka figurer och krig som tilltalar en mest. Medans jag väntar borde jag kanske läsa mer historia för att se vad man vill fördjupa sig i. Det finns så mycket mys att välja mellan.

Jag återkommer med måleriblog när jag kommit igång så får vi se vart man landar...

Jag tackar åter för alla som lagt sig i tråden!
Svartkrut
Velite

Postby Dalauppror » Sep 24th, '11, 18:03

Man får inte haka upp sig på att dom i reglerna rekommenderar 180x360cm bord.... vi har spelat på 120x180 bord med gott resultat! vi kortade dock ner alla avstånd till 2/3. Jag har gjort en QRS för 2/3 avstånd, du hittar den här

Samma för deras enhets storlekar som ofta är gigantiska...36-44 infanteri figurer(blir för breda på litet bord)... När vi kört ACW har vi använt 4st 40x40baser med 3-4 figurer på varje som en normal enhet. Till AWI har jag gjort varje enhet om 3st 50x50 baser med 3-6 figurer....BP är ett extremt flexibelt system.

Sikta på att göra båda sidorna i en konflikt, då BP inte är något "competetiv spel" utan ett renodlat scenario spel, så får du det lättare när du skriver ihop dina scenarios och så slipper du problemet med att basa på samma sätt som dina medspelare...

Man behöver inte hejdlöst mycket enheter för att få en intressant strid, speciellt om man kör på 120x180 bord, typ 2 brigader med comander och 2-3 enheter/sida kan gott räcka som en start för att komma igång med spelet..
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Tilioch » Sep 25th, '11, 08:42

Kanske ska vara lite smart och faktiskt skriva ner svaret som jag tänkte på när jag läste dethär...
Svartkrut wrote:@Tilioch: Det ser ju hur fint ut som helst! Inget att "skämmas" över. Har du använt dig av army painter dip eller mycket washes?

Jag brukar alltid lida av tidsbrist så mitt måleri blir ganska lidande av det, plus så är man inte så där värst stadig på handen. Dina basar är också snyggt gjorda. Vad använder du för gräs och flock? Jag funderar på att knåpa ihop lite preussare. Perry har fina sådana. Ska nog göra en beställning inom kort (sedan kommer det ju visserligen ta ett tag att måla dem). KOmmer givetvis att hamna på en tråd här någonstans.

Bott i Sollentuna nästan hela mitt liv, synd att jag håller mest till i Västerort nuförtiden :(
Vankas det spel är jag inte oäven att åka på märsta linjen, känns nästan som hemma. Tar lite tid bara...

Jo, jag har hittils använt washer, så lite grundfärger, en hög wash, och sen en "highlight", kom fram till att jag inte orkade lägga ner hur mycket tid som helst på dethär när det iaf ska målas en 150-200 figgar, jag har tom tankar på att gö över och köra dipp istället och sen en liten highlight omgång efteråt, men jag har inte helt bestämmt mig än.

Baserna sen blir gjorda av att jag kletar på spacken för att jämna ut marken kring baserna på figurerna, sen kletar jag på en lim och färgblandning som jag häller lite ofärgad kork på, när den har torkat får den sig en omgång med drybrushning, och sen blir det mer lim och Steppe Grass från Army painter, efter det sen så går jag över och sätter ut lite grästuvor och sånt, har en hel massa olika färger och typer som åker på lite hur som helst.

Sen är det ju lite segt att bo här ute, det blir en stund in till mer centrala delar, men det får väl lösa sig =) Om inte annat får man väl ta med sig bilen någonstans.

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Stewe » Sep 26th, '11, 13:21

Tilioch wrote:Baserna sen blir gjorda av att jag kletar på spacken för att jämna ut marken kring baserna på figurerna, sen kletar jag på en lim och färgblandning som jag häller lite ofärgad kork på,.

Skippa spacklet...
Rikligt med lim och sedan ner i sand brukar räcka...
Färga limmet brunt annars...
/Stewe

Stewe
Primus Pilus

Postby Björn » Sep 26th, '11, 18:29

Stewe wrote:Skippa spacklet...

Så gör jag också, funkar bra för mig.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Tilioch » Sep 26th, '11, 19:22

Stewe wrote:Skippa spacklet...
Färga limmet brunt annars...

Man kan göra så, men jag är övertygad om att det är förbjudet någonstans att göra det så lätt för sig ;)

Nädå, man kan ju klart göra så, men jag är lite fattig, utsatt och missförstådd här så jag har inte någon sand som är nått vidare att använda, annars hade jag nog gjort så också

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Björn » Sep 26th, '11, 19:25

Sand kan man köpa dyrt hos GW eller billigt hos någon affär typ Plantaget. Köpte en stor burk för typ en tia. Enda nackdelen var ett den var guldfärgad.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Tomas » Sep 27th, '11, 08:24

Eller gör som jag.
Hitta en lekpark med fin sand, ta med hink, spade samt barn. Fyll hinken med fin sand, ta med hem!
Tomas
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Sep 27th, '11, 10:15

tompa eken wrote:Eller gör som jag.
Hitta en lekpark med fin sand, ta med hink, spade samt barn. Fyll hinken med fin sand, ta med hem!

Jag skulle säga att barnet är högst valfritt, men ett bra alibi.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Led-unge » Sep 27th, '11, 10:33

Hahaha. Precis så gör jag med tillägget att jag nyttjar dotterns utmärkta sil. Kanske ska gå in i branchen och konkurrera med GW... olika lådor har helt olika karaktär.
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby bemajonas » Sep 27th, '11, 19:44

För 6mm figgar kan man ta sån där sand som keramiker har
Vadmal...du vet att du vill.
bemajonas
Centurion

Return to Spel