rikard and the seven year war

Allmänna speldiskussioner

rikard and the seven year war

Postby rodeorm » May 23rd, '11, 16:22

Hej,visste inte var jag skulle skriva,här eller någonannanstans. Jag har inte din nummer kan du lämna det här. Har läst den lite jag har om syw tänkte jag skulle "refresh my memory".Tyckte reglarna var bra(måste prova någragångar så att man kan dom bättre) Har lite tankar. Vi for se om jag kan den 6e är på Lincon men tror jag kommer hem på söndag.
Andy
rodeorm
Principes

Re: rikard and the seven year war

Postby Rickard » May 24th, '11, 11:57

Hi Andy
Glad you liked the rules. Like to run a game there you also have try of the interlude i.e. the prebattle phase simulating the two opponent approach upon the field of battle, manoeuvering of wings and troop deployment.
Send you my phonenumber by mail.
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby rodeorm » Sep 8th, '11, 20:51

call me silly but not sure if i sent you my mail about swedes in the syw army list. sent it here on the forum,i´ll start re painting the 16 figs i found in the cellar next week :D . Then order the rest.
rodeorm
Principes

Postby Rickard » Sep 8th, '11, 22:07

Sorry no mail has popped up.
anyway, a good start is always;

four units of line infantry
one unit of horse, that would be the Dragoons
one unit of either blue or yellow hussars

aka a beginners army in swedish style.

next in line would be a unit of artillery.

I will check the current list, and remake it to suit the final method of raising armies, but the core will be the same.
in general, a swedish army has aggressive decent, or even good troops but a poor command structure.

//rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Rickard » Sep 8th, '11, 22:44

ps.
The combat and the following check are now reduced to one die roll.

By the single result can tell if you either won or loss the combat i.e. which side scored the best. But the same score also tell if you passed, or failed an unmodified unit check (for example scored +8 or more if being of average quality).

This will speed up the 'funny thing happens even if you win' or 'bad things tend to come in pair' procedure that followed each combat.

Ulf wisely suggested that unit’s stats are expressed using the scored needed to pass unit check rather than using a designation that anyway need to be transferred then taking a unit check i.e. troop quality is given by a number.

For example:
Prussian Grenadiers: IL, elite, expert (level of drill)
Prussian Grenadiers: IL, 6, expert

or
Prussian Grenadiers: IL, elite (6), expert

IL= Infantry of the line

//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby rodeorm » Sep 9th, '11, 21:12

I checked the net about swedish army in the syw. They had 10,000 indelta infantry 3,000 vavade infantey and 4,000 cavalry. My idea was four indelta units,one vavade unit,one grenadier unit and two cavalry units and one hussar unit. We can discuss it more when i get back from skåne
rodeorm
Principes

Postby rodeorm » Sep 13th, '11, 18:17

Doing this from my phone,again. Vill inte vara petigt det är inte meaningen men jag har inte hittat någon svensk dragoon regiment i någon OofB. Can jag måla en vanligt cavalry istället.:-)
rodeorm
Principes

Postby Rickard » Sep 14th, '11, 00:06

Hi

There a lot of Dragoons :)
but its really matter of designation as most cavalry used the same uniform and also fought in the same way

(uniform much like regular infantry, tricorne hats, no cuirass(sometimes by officers)) .

So paint 'cavalry'...

//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby rodeorm » Sep 25th, '11, 19:06

nu har jag fått mina figs från time cast,första unit är snart klara(mina gamla mini-figs gnw) nu skulle jag villle veta hur man välja army.Hur vet jag vad jag kan fylla upp armen,hur fungera lätt infantry? efter den bas armen,hur can jag försätta att lägga till enheter(fast det ta lite tid innan jag har den bas enheter klara). Finns det någon list eller ska jag ta någon ÖoB och använda den?
rodeorm
Principes

Postby Rickard » Sep 25th, '11, 20:41

Hi

Lite bakgrund.

Det går att utgå från OOB och (åter) spela ett historiskt slag. Det finns en metod för detta men hittils har vi använt oss av armélistor.

Det finns fyra typer av partier:
Skirmish:
Pitchar olika mindre detachments mot varandra. Tex två kavalleri styrkor som på var sitt håll varit ute på patrull springer på varandra.
Dessa kan spelas som interludes till större partier där den som vinner får en fördel i det nästkommande större partiet.
eller som minipartier tex bäst av tre, eller som bra nybörjarpartier då man inte använder sig av några officers
I 15mm spelas de på 60*60cm och vardera sida förfogar över 3-5 enheter.

Sammanstöt
Två mindre styrkor som befinner sig i närområdet av sina större fältarméer drabbar samman. Dessa partier är scenariobaserade typ supply depots som vi testade senast. Kanske handlar det om att ta en strategisk viktigt punkt, att slå mot fi's främre linjer etc.
Ett 15mm parti som använder sig av två små arméer kan spelas på 120*60cms.

Drabbning
En regelrätt slag aka pitched battle som använder sig av spelets prelude (turn ett som egentligen är ett parti i sig som simmulerar/spelar upp hur arméerna söker position (försöker optimera terräng till sin fördel), anmarschen upp på fältet (söka optimal anfallsriktning, spela ut stratagem etc) och formerande av arméerna innan strid)
Brukar i 15mm spelas på ett 180*120 bord och med medelstora/stora arméer

Större drabbning
Funkar bäst som multiplayer även om Jesper och jag kört själva ;)
Slagfältet delas in i tre zoner, flanker och center. Utgången på ´'ett bord' påverkar övriga, sidans övergripane C-in-C kan välja vilket bord reserver skall gå in etc. Om man i 15mm använder sig av tre små arméer dvs en större armé som delats upp i fyra delar(tre aktiva och en reserv) kan man använda sig av ett långsmalt bord tex 300 till 360*60cms.

Armelistorna
Det finns fyra storlekar på armé: nybörjar (6 enheter), liten (beroende på nationalitet cirka 6-10 enheter), medel (+3-5 enheter) och stor (återigen +3-5 enheter)
Varje armé består av core enheter samt beroende en till tre tillval där varje tillval består av runt 3-5 enheter.
Som spelare kan man välja fritt vilket tillval man vill lägga till sina core enheter. Tillvalen anses spelmässigt vara lika mkt värda men skiljer sig naturligtvis innehållsmässigt åt (mer artilleri, linjeinfanteri mindre Cv, eller tvärtom etc).

Man kan göra upgrades. Beroende på storlek på armé 1,2 eller 3. Tex uppgradera en enhet till guards (reroll one dice in melee etc)

Man kan dessutom välja att byta ut av linjeinfanteri mot annat matnyttigt som fortifikationer, eller lätta trupper, mer CV, art etc.
Beroende på storlek på armé kan man göra ett, två eller tre byten.

Ovan gör att trots att det är hyfsat uppstyrt vad en armé skall innehålla så kan man modellera den efter eget tycke och smak, och efter vad man själv känns rätt och riktigt för en mer historisk drabbning.

När det gäller lätta trupper så brukade dessa gruperas i egna förband (endast fransmännen nyttjade lights på samma sätt på samma sätt som under tex Napoleontiden). De höll/säkrade upp linjernas flanker genom att ta och hålla byar/skogar etc. Svenskarna satte mig veterligen inte upp några lätta (foot) förrän i slutet av kriget och då bestod styrkan av inhyrda knektar (kan tänka mig att det var lite freikorps över det hela ;) ). Så max en sådan enhet borde vara tillgänglig för en svensk spelare.

Det tar mig två/tre dagar att skriva ihop en lista. Sedan vi träffades har det varit hysteriskt på jobbet men det blir lugnare. Så jag skall plita ihop en åt dig, dock så kommer den bygga på den som jag redan listat´i denna länk.
Hur somhelst; om du börja med att måla core enheterna- 4 linje, 1 hussar, 1 kavalleri och om du vill 1 art så har du en mkt bra början.

//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby rodeorm » Sep 27th, '11, 19:59

light infantry var bra för att jag läst om Hussar skyttekompani och vill har en,Essex har figs som passa för dom
rodeorm
Principes

Postby rodeorm » Sep 28th, '11, 20:37

Har just hittad Andy@syw ,vet inte hur jag har missad den :? vet inte om jag förstå allt men tror att det bäst är om jag gör armen klart och spela några små slag sen kan vi prata mer. Först enhet är klart iallafall och 3 dragoons
rodeorm
Principes

Return to Spel