A Project to far... eller när ett sidoprojekt tar över!

Posta bilder på dina projekt!

A Project to far... eller när ett sidoprojekt tar över!

Postby Oathman » Dec 18th, '10, 13:09

Warmaster som bara skulle bli en liten snabb avstickare för att få Warhammer ur systemet har nu växt och blivit ett av de större projekten jag har just nu. Jag har spelat systemet med lånearméer och systemet är riktigt, riktigt bra. Det liknar i mångt och mycket Black Powder som många av er känner till. Det är även lite befriande att måla lite fantasy igen efter många år på den historiska arenan. Men sen har ju Warmaster en lilla syster i Warmaster Historical som växer för varje år med nya böcker för olika tidsperioder, får jag nog titta till vid något tillfälle. Kan även säga att 10mm är en trevlig skala att måla och mitt källarbord räcker mer än väl till att spela större slag på.

I denna tråden tänkte jag presentera min Empire armé som då har tagit över mitt målarbord för tillfället. Jag kör stenhårt med att måla minst 30 minuter per dag och armén växer sakta men säkert fram. I första läget så bygger jag upp armén till 750 poäng vilket räcker mer än väl att prova systemet på och få till spännande slag. Sen blir det upp till 1000 poäng. Tanken är att jag sen kommer att bygga 500 poäng i två omgångar för att då nå 2000 poäng vilket då är den summa som spelkonstruktörerna rekommenderar...

Jag startar med bilder på mina karaktärer:
Image
Detta är då min general, han skall följa infanteriet och hålla sig till centern för att öka stabiliteten där.

Image
Detta är en Captain of The Knights of the White Wolf. Han är en hjälte som då kommer att följa med de enheter som skall ta striden till fienden.
(Han är målad efter färgschema ifrån 5th edition Warhammer Fantasy Battle)

Image
Magiker i Warmaster är väl inte de grymmaste och mest effektiva karaktärerna men de är kul att ha med för ibland kan det hända spektakulära saker...
(Han är målad som en Light Wizard... har även green stuffat på honom lite)

Image
Detta är en reservgeneral jag har om det skulle behövas, ville dock ha en general med lite mer "action" i därför målade jag en till.

Nu kommer då bilder på trupperna, först ut kommer infanteriet:
Image
Första enheten Halberdiers. Standard infanteri till The Empire och till 1000 poäng så skall man ha med minst 2 enheter av dessa.

Image
En närbild på fanan...

Image
Andra enheten Halberdiers.

Image
...och närbild på fanan...

Image
Här kommer då lite galningar i form av Flagellanter, dessa är en av de hårt slående enheterna i en Empire armé.

Image
En närbild på de tokiga.

Image
Lite armborstskyttar. Standard infanteri även dessa. Man måste ha två sådana här enheter till varje 1000 poäng. Håller på och jobbar med tvåan nu...

Nu kommer då lite kavalleri:
Image
Riddare som är riktigt hårda. De är målade som Ostland knights, så de är inlånade av Ostermark...

Image
Image
Två närbilder på riddarnas fana!

Sen har vi naturligtvis lite kanoner:
Image

Alla arméer behöver mat, det vet vi alla, så därför fick jag ju måla upp lite proviant till dem...
Image
Image

Sen avslutar vi med en samlingsbild på alltihop:
Image

Senare kommer jag att bygga ut armén med en enhet riddare till samt två enheter pistoliers (lätt kavalleri). Även en Steam Tank kommer att smyga sig in!

Ja det var väl allt för tillfället då. Skall försöka att presentera fortsättningen här och även lägga upp lite battle reports vad det lider...

God Jul och Gott nytt år på er!
Mvh/
Conny "Oathman" Edman
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
www.theforlornedice.blogspot.se
Oathman
Principes

Re: A Project to far... eller när ett sidoprojekt tar över!

Postby Nils » Dec 18th, '10, 14:29

Jättesnyggt! Otroligt snyggt målat. Är det svårt att hitta figurer? Är de out of print så att säga?
Nils
Primus Pilus

Postby Björn » Dec 18th, '10, 14:43

Snyggt projekt!
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Postby AndreasJ » Dec 18th, '10, 14:45

Warmaster-figurer kan fortf köpas från GW:s hemsida. Tror även man kan gå in i en av deras affärer och få dem ta in åt en.

Jag provade spelet way back när det kom ut och gillade det inte. Dock har min smak i figurspel ändrats en del sen dess och man skulle kunna misstänka jag skulle uppskatta det bättre idag. Om jag skulle testa något spel i Warmaster-familjen vore jag emellertid nog mer sugen på ancient-versionen av Black Powder som är på gång (heter Hail Caesar tror jag).
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

Postby fredrik » Dec 19th, '10, 11:45

Fruktansvärt snyggt! Jag minns att jag gillade Warmaster en hel del när det kom ut, det hade ju några småbuggar som fixades i Ancients-versionen men överlag ett riktigt roligt system.
fredrik
Skutans kapten

Postby Dalauppror » Dec 19th, '10, 13:34

Mycket snyggt !!!
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Led-unge » Dec 21st, '10, 09:36

Tjusigt. Med tanke på skalan mästerligt! :-)
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Rickard » Dec 21st, '10, 09:59

Riktigt riktigt snyggt :D
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Anatoli » Dec 22nd, '10, 12:56

Sjukt snygga, särskilt flaggorna!
Anatoli
Primus Pilus

Postby Oathman » Dec 30th, '10, 00:09

Jag tackar för alla glada tillrop och berömmet, det sätter fart på egot och viljan att måla... Dock har det stått lite still så här under ledigheten, märkligt det där trots allt, jag är ledig och tänker att nu... nu ska jag måla mycket, men vad händer?

Mer disciplin behövs helt klart. Har dock grundmålat crossbowmenen men sen fick jag ett infall och målade ett orcbaner som jag hade liggandes, tanken är att det skall bli en general till de få orc enheter jag har liggandes.

Jag återkommer snart med nästa crossbowenhet och en ny beställning går iväg på måndag till GW efter mer modeller så jag sen kan nå 1000 poäng. Så till dess spela väl och må ni slå många sexor!

Mvh/
Conny "Oathman" Edman
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
Oathman
Principes

Postby AndreasJ » Jan 2nd, '11, 09:18

Måla under ledighet låter ju väldigt logiskt, men blir liksom aldrig av. Har väl målat typ två hästar och börjat på några hakebösseskyttar sedan 23e ...
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

Postby Oathman » Jan 23rd, '11, 20:33

Hej igen

Jaha då har man då äntligen lyckats att få klart sista armborstskyttarna och inväntar med spänning halflings och winged hussars från Pendraken. Tanken är att få in lite fantasy element i Empire armén. Så jag beställde lite halflings spear som jag tänkte använda som en vanlig halberdiersenhet bara för att det är roligt. I det gamla wfb så kunde man ha halflings och dvärgar i sin armé så det är lite det jag tänkte tillföra.

Men nu till det jag gjort:
Image

En liten närbild på bossen i enheten. En armborstskytt var dåligt gjuten och gick av så jag fick trixa lite med en överbliven karaktärsfigur...
Image

Sen tycker jag ju om att pyssla lite med kringsaker så det fick bli ett hölass till alla hästarna:
Image

Sen sist men inte minst en liten preview på kommande armé:
Image

Jaja det var allt för denna gången då, får se när det kommer uppdateringar nästa gång då till min häpnad jag har målat allt jag hade till Empire till Warmaster, totalt olikt mig! :roll:

/Conny "Oathman" Edman
/Conny Edman

Oathman
Principes

Postby Anatoli » Jan 23rd, '11, 22:11

Återigen riktigt bra målat!
Anatoli
Primus Pilus

Postby Rickard » Jan 24th, '11, 00:09

Jkl, jkl snyggt :D

Att snickra på extras som terräng och markers ger så mkt mer till spelupplevelsen, och givetvis byggandet av armeerna.

//rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby fredrik » Jan 24th, '11, 07:12

Kan bara hålla med föregående talare, riktigt kul att se.
fredrik
Skutans kapten

Postby bemajonas » Jan 24th, '11, 12:43

Orkerna ser ju än vassare ut. Imponerad
Vadmal...du vet att du vill.
bemajonas
Centurion

Postby Oathman » Jan 27th, '11, 18:00

Tack för glada tillrop!

Blev dock så grymt besviken idag när min beställning till Pendraken damp ner i brevlådan. Inte på modellerna i sig för de är helt okej men när halvlängdsmännen visar sig vara lika höga som GW:s Halberdiers av människor (och dessa är rätt stora 10mm) så de knappt ser ut som halvlängdsmän utan mer som runda människor med spjut blev jag lite "trött". Men sen visar det sig att winged hussars ser ut som det är barn som rider på ponyhästar i jämförelse med GW:s riddare så sjönk modet på mig rejält. Det intressanta är då att halvlängsmännen som då ska vara kortare än människor är lika långa och sen är då de tuffa ryttarna på stridshästar som pygméer så blir jag deppig. Hur kan det vara så jäkla stor skillnad inom samma företag någon kontroll måste de väl ha, eller... Sen så funkade war wagonen rätt bra, dock lite små hästar där också men som sagt det funkar. Bestämde mig snabbt för att sätta upp spjutenheten ändå så får de vara människor eller halvlängdsmän hur de vill och war wagon kommer att målas men winged hussars hoppas över i alla fall i min empire armé till warmaster. Deppigt sådant här tycker jag (dagens i-landsproblem...)

/Conny "Oathman" Edman

PS: samlar ork att dra igång detta nu, men det kommer!
/Conny Edman

Oathman
Principes

Postby Anatoli » Jan 27th, '11, 20:42

Lider med dig, suger som fan när modellerna inte funkar ihop med andra sortiment eller när det bara är jävligt off skulperingar.
Anatoli
Primus Pilus

Postby Stewe » Jan 27th, '11, 22:45

Jag har nog lite empire och ett war alter till salu...
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Stewe » Jan 27th, '11, 22:57

/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Next

Return to Målarbloggar