Tillys ligister

Posta bilder på dina projekt!

Re: Fredriks målarblogg

Postby fredrik » Nov 8th, '10, 13:05

Röda regementets regementesfana:

Image
fredrik
Skutans kapten

Postby Dalauppror » Nov 8th, '10, 13:54

Mycket bra !!!

MEN jag håller fortfarande på 4 flaggor/tercia så gör även säkert flera, speciellt projektledaren Ogge och säger han 4 fanor/ stor tercia så måste det väll nästan bli så... ;)
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Kreufeldt » Nov 8th, '10, 14:32

Dalauppror wrote:[..] speciellt projektledaren Ogge och säger han 4 fanor/ stor tercia så måste det väll nästan bli så... ;)
Tål att upprepas många gånger detta, eftersom folk aldrig lär sig:

Lyssna ALDRIG på Ogge!
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Nov 8th, '10, 19:51

Spänningen är olidlig - jag håller just på att basa upp mina skirmishers för att testa Ogges basningsmetod (viewtopic.php?f=10&t=395). Inhandlade idag en limpistol och långt konst-hö, och har därmed klarat av steget med grästuvorna. Angrep så steget med brungegga och sand, väntar nu på att detta skall torka för att gå vidare. Avvaktar all annan basning tills jag ser hur dessa fyra baser artar sig. Tänkte köra med en liten extrakrydda för den där riktiga tyska sextonhundratalsmisären i form av vattenpölar på baserna, tror det blir bra tillsammans med det döda gräset och den brunleriga marken.

Brottades idag på Wentzells med tanken på att köra static grass i stället för det doktrinellt korrekta flocket, men Oskar örfilade mig tills jag gick med på att flock var det enda rätta så det blev inget med det. Jag känner dock fortfarande tvivel.
fredrik
Skutans kapten

Postby Tomas » Nov 9th, '10, 15:49

Jag tänkte köra både och! Men nu har jag flockat och tycker att det kanske blir överflödigt med staticgrass men jag ska pröva med både.
Tomas
Primus Pilus

Postby Anatoli » Nov 9th, '10, 17:33

Riktigt schysst flagga, men satan vad stor den är. Var flaggorna så enorma? Ser nästan ut som "storlek - fartygsflagga" :D
Anatoli
Primus Pilus

Postby fredrik » Nov 9th, '10, 18:23

Har ingen aning egentligen, jag är bara en glad amatör som tycker det ser snyggt ut med stora flaggor. :D
fredrik
Skutans kapten

Postby Nils » Nov 9th, '10, 18:35

Stora flaggor är respekt. Riktiga soldater slåss under stora flaggor, rejält stora flaggor. Flaggans storlek är i direkt relation till hur bra enheten är, liten flagga dålig enhet, stor flagga bra enhet. Det är mycket enkelt.

I verkligheten var faktiskt flaggorna grymt stora och då menar jag det verkligen. De som de hade på gamla armémuseum (När armémuseum var ett riktigt museum och inte några bilder med varsin spotlight på...) var gigantiska!
Nils
Primus Pilus

Postby AndreasJ » Nov 9th, '10, 19:50

Man kan fortf se diverse fanor på livrustkammaren (om de inte ta't bort dem helt nyligen).
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

Postby fredrik » Nov 9th, '10, 20:00

Här är resultatet av mitt basningsexperiment:

Image

Lerpölarna är blanklackade för effekt, detta måste naturligtvis i skarpt läge göras efter att baserna mattlackats. I övrigt är det mer eller mindre rakt av plankat från ogges basningstutorial.

Vad tycks?
fredrik
Skutans kapten

Postby Tomas » Nov 9th, '10, 20:10

Ser superfint ut! kör på det :D
Tomas
Primus Pilus

Postby AndreasJ » Nov 9th, '10, 20:24

Snyggt, men vassruggarna på övre vänster och nedre höger är kanske lite väl stora? Tar bort lite fokus från själva figurerna tycker jag.
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

Postby Dalauppror » Nov 9th, '10, 20:56

Ser mycket bra ut !!!
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby fredrik » Nov 9th, '10, 21:14

AndreasJ wrote:Snyggt, men vassruggarna på övre vänster och nedre höger är kanske lite väl stora? Tar bort lite fokus från själva figurerna tycker jag.

Figurerna är målade enligt patenterad "fransk standard" - tanken är att baserna skall ta fokus från figurerna... :lol: Men jag håller med, en del av vassruggarna blev onödigt stora.

Kul att ni verkar gilla baserna i alla fall. Nu har jag strax målat klart ytterligare en 48-mannatercio redo för dippen imorgon.
fredrik
Skutans kapten

Postby Mr Walker » Nov 9th, '10, 21:30

Magnifikt!
Mr Walker
Triari

Postby Nils » Nov 10th, '10, 07:04

Riktigt vasst!

Förlåt, jag kunde inte låta bli...
Nils
Primus Pilus

Postby fredrik » Nov 10th, '10, 08:59

Vass humor Nisse... ;)

Den där tercion blev klar igår, så idag tar vi tag i kyrassiärerna och försöker prima upp det sista av infanteriet om vädret tillåter.
fredrik
Skutans kapten

Postby Anatoli » Nov 10th, '10, 19:59

Skitgrymma baser, tycker vassen/långa gräset funkar, går ju att klippa till i efterhand annars.
Anatoli
Primus Pilus

Postby fredrik » Nov 10th, '10, 21:04

Bra dag idag, fick sista tercion och två kyrassiärenheter målade så nu är allt infanteri klart och endast två enheter helpansrade kyrassiärer samt befäl återstår. Beställde även kanoner och figurer till lägret, vilket föranleder en snabb varning till alla er som funderar på att beställa från Redoubt då de flaggar för tre till fyra veckors fördröjning av leverans.
fredrik
Skutans kapten

Postby Tomas » Nov 11th, '10, 09:37

fuck, jag som väntar leverans därifrån...
Tomas
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Målarbloggar