Tillys ligister

Posta bilder på dina projekt!

Re: Fredriks målarblogg

Postby Rickard » Oct 26th, '10, 06:59

http://www.victrixlimited.com/news-66-8 ... lites-sets
de var mkt trevliga...
kanske släpps i årskiftet.
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby bemajonas » Oct 26th, '10, 14:38

gorgon såg jag i ancient warfare.....mums
Vadmal...du vet att du vill.
bemajonas
Centurion

Postby Tomas » Oct 28th, '10, 09:42

Nog om greker. Jag vill ha mer bilder på 1600-tals tyskar!
Penslade du på dippen eller doppade du? Jag doppade ner figgarna men de blev lite för mörka tyckte jag...
Tomas
Primus Pilus

Postby fredrik » Oct 28th, '10, 16:09

Jag penslade. Man får vara lite försiktig när man kladdar på dippen så att det inte blir mörka pölar av färg på figuren.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Nov 6th, '10, 19:11

Jaha, då har man äntligen lite semester att se fram emot, då förhoppningsvis Ligan skall målas klart. Idag målade jag skärmytslarna och dragonerna samt limmade på hattar och hjälmar på de sista figurerna. Nästa laddning blir 12 baser frigående musketörer.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Nov 7th, '10, 16:43

Musketörerna är klara, har börjat med kyrassiärerna.
fredrik
Skutans kapten

Postby Mr Walker » Nov 7th, '10, 19:09

fredrik wrote:Musketörerna är klara, har börjat med kyrassiärerna.

Hmm, känns som det saknas nåt här... Ja, just det - bilder! :twisted:
Mr Walker
Triari

Postby Stewe » Nov 7th, '10, 19:12

Mr Walker wrote:
fredrik wrote:Musketörerna är klara, har börjat med kyrassiärerna.

Hmm, känns som det saknas nåt här... Ja, just det - bilder! :twisted:

Man kommenterar inte trådar utan bilder :twisted:
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby fredrik » Nov 7th, '10, 22:57

Det känns bara så trist att posta bilder innan figurerna är basade. Eftersom dessa är dippade ser de dessutom för taskiga ut innan de mattlackats så ni får ha tålamod någon vecka till.

Jag började pilla lite med flaggor under kvällen, galant tillklippta från en gammal tisha (inget fancy-shmancy linnetyg här inte). Upptäckte att kontaktlim reagerar på ett mycket obehagligt vis med bomull då en blåaktig cancerogen och illaluktande rök avges. Tips från coachen: när man sitter böjd över sina flaggor och försöker klistra fast dom i figuren snarare än sina egna fingrar är det lätt att man får den där röken i ögonen. Då gör det jävligt ont. Undvik detta.

Jag lyckades i alla fall måla en flagga porträtterande den heliga jungfrun och jesusbarnet. Skammen är total, jag väljer att tro att cancerröken från limmet saboterat min öga-hand koordination. Bilder kommer kanske imorgon om jag kan svälja stoltheten.
fredrik
Skutans kapten

Postby Dalauppror » Nov 8th, '10, 06:59

fredrik wrote:Det känns bara så trist att posta bilder innan figurerna är basade. Eftersom dessa är dippade ser de dessutom för taskiga ut innan de mattlackats så ni får ha tålamod någon vecka till.

Jag började pilla lite med flaggor under kvällen, galant tillklippta från en gammal tisha (inget fancy-shmancy linnetyg här inte). Upptäckte att kontaktlim reagerar på ett mycket obehagligt vis med bomull då en blåaktig cancerogen och illaluktande rök avges. Tips från coachen: när man sitter böjd över sina flaggor och försöker klistra fast dom i figuren snarare än sina egna fingrar är det lätt att man får den där röken i ögonen. Då gör det jävligt ont. Undvik detta.

Jag lyckades i alla fall måla en flagga porträtterande den heliga jungfrun och jesusbarnet. Skammen är total, jag väljer att tro att cancerröken från limmet saboterat min öga-hand koordination. Bilder kommer kanske imorgon om jag kan svälja stoltheten.

Svälj stoltheten!!! kan inte vara värre än gul/blå rymdkrigare.... ;)

Tackar för övrigt om tipset...men sådana där kemiska reaktioner blir det väll när man försöker vara pionjär och inte använda sig av beprövat linnetyg...
Last edited by Dalauppror on Nov 8th, '10, 08:05, edited 2 times in total.
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Tomas » Nov 8th, '10, 07:51

Skammen är total, jag väljer att tro att cancerröken från limmet saboterat min öga-hand koordination.
Kan vara den sämsta bortförklaring jag hört :lol:
Testa med textillim, har inte kört det själv men det känns som det kan vara något att limma textilier med.
Tomas
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Nov 8th, '10, 08:06

Bara som en referens till när du lägger upp bilden på din flagga så har vi här en bild som borde ge en uppfattning om hur din flagga BORDE se ut ;) bygga upp förväntningarna på ditt mästerverk... :roll:
Image
Dalauppror
Primus Pilus

Postby fredrik » Nov 8th, '10, 10:45

Här är alltså det första försöket att frihanda en flagga:

Image

Blev ju lite sådär. Blå regementet är konsekvent de första att utsättas för målningsexperiment.

I en blandning av envishet, raseri och hybris målade jag en till nu på morgonen till Röda regementet, baserad på Mickes bild ovan:

Image

"A Cruse Salus" betyder löst översatt "Frälsning kommer från Korset". Det här med religion spelade ju enligt uppgift viss roll under Trettioåriga Kriget.

Varje tercio kommer ha två flaggor; en Bajersk nationalflagga som dessa och en regementesfana i samma färgschema som regementet (blå, röd, grön, grå). Fler bilder kommer vad det lider.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Nov 8th, '10, 11:14

Flaggorna ser bra ut, men de där figurerna ser ju för taskiga ut, skulle behöva lite matt-lack tror jag :p
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Tomas » Nov 8th, '10, 11:28

Dä va väl inget att skämmas för! Jag tyckte de var riktigt fint! Nu skäms jag över mina... :oops:
Tomas
Primus Pilus

Postby Mr Walker » Nov 8th, '10, 11:31

Väldigt snygga flaggor! Önskar att mina såg lika bra ut.
Mr Walker
Triari

Postby Dalauppror » Nov 8th, '10, 11:32

Kreufeldt wrote:Flaggorna ser bra ut, men de där figurerna ser ju för taskiga ut, skulle behöva lite matt-lack tror jag :p

Håller med ! Mycket fina fanor och de stämde bra överens med referans bilden!

Det ska bli en ära att strida för den rätta trons skull med dina soldater...är bara lite avis på att du får ha större tercior än vad jag får ha...dubbla rader med pik...borde inte det innebära 4 fanor i varje tercia....allt annat vore fjuttigt...
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Postby fredrik » Nov 8th, '10, 12:20

Ja de ser ganska maffiga ut de där 48-mannaterciorna, men det blir inte fler än två flaggor per enhet. Någon måtta får det ju vara på galenskaperna.

Kul att ni gillade flaggorna. Fler kommer under dagen. :)

@Kreufeldt: visst ser det för taskigt ut (figurerna alltså). Därav avsaknaden av bilder än så länge, de måste som sagt basas och mattlackas för att se något ut för världen. ;)
fredrik
Skutans kapten

Postby Oathman » Nov 8th, '10, 12:46

Men ÄRLIGT TALAT hur kan du ens påstå att du inte fått till flaggorna på ett bra sätt... Man blir ju för F-N förbannad! Riktigt snygga och med matta fina modeller som sedan bär dem så kommer det att bli grymme bra! Så se till att leta fram mattlacken nu och kör hårt.

/Conny "Oathman" Edman
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
www.theforlornedice.blogspot.se
Oathman
Principes

Postby fredrik » Nov 8th, '10, 13:01

Mja det var mest den där första som kändes lite tafflig. Men sedan verkar det lossnat. :)
fredrik
Skutans kapten

PreviousNext

Return to Målarbloggar