Dalaupprors målarblogg

Posta bilder på dina projekt!

Re: Dalaupprors målarblogg

Postby Rickard » Mar 20th, '13, 00:55

Starkt jobbat Micke, med de medeltida figsen dvs.

Och kul att du tagit tag i FIW figsen igen.
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Led-unge » Mar 22nd, '13, 17:17

Oj, hade missat dina gruppbilder på bloggen. Riktigt maxat. Ledungen var jättefin och cool tolkning av killarna från öster - ser vildsinta ut.

Kör på med FIW nu. Behöver inspiration. ;-)
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Dalauppror » Mar 23rd, '13, 14:46

Tack Tack !!

Vi tar en bild på den sista 6-manna gruppen av Mohawks. några bilder till på bloggen

Image
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Dalauppror » Apr 25th, '13, 13:52

En månad sedan sista uppdateringen... men ni har väll följt mina figur äventyr på min blog...

Tänkte dock köra en kort re-cap även här för de som inte orkar klicka sig vidare:)

Efter avslutat? Baltiskt Korståg projekt och FIW interlude så har jag börjat med ett nytt lite lättsamt 28mm projekt som får varvar med mitt ständigt pågående Kalmar Unions Projekt.

Finska Kriget 1808-1809

Något jag suktat efter en längre tid men inte kommit igång med då det inte finns några bra Svenska figurer på marknaden. de två som finns Eagle och Bicorn duger inte och så har de flesta figurer i deras serier en senare uniformer ca 1812.

Men tack vare Perrys plast figurer och en del dåliga influenser från Mattias från Northern Wargaming så bestämde jag mig för att konvertera alla svenskar jag behöver från perrys plastfigurer...

Men jag började att måla lite Ryska Jägare, numera från Brigade Games tidigare Victix.

Image

Målet är väll att börja med lite mindre skirmish spel för att sedan köra Sharps Practise, i.e större skirmish med 50-70 figurer/sida

Lite svenskar under uppbyggnad...

Image

Tänkta att se ut som dessa glada gossar från Nylands Regimente i uniform m/1802 ritad av den svenske officeren Carl Gustaf Gillberg (1774-1855)

Image

Och så några bilder på den första plutotnen, planen är att ha 12 figurer i var kompani + något befäl/"big man"

Image

Mer bilder på bloggen:)

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Postby Led-unge » Apr 25th, '13, 15:27

Kul Micke! Härliga konverterade miniatyrer. Har en känsla av att detta blir ballt.

(Om du minns påbörjade jag liknande projekt men det slutade med att jag målade femhundra 15mm istället. Eagle och Bicorn höll inte måttet.)

Droppar du FIW?
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Dalauppror » Apr 25th, '13, 15:32

Led-unge wrote:Kul Micke! Härliga konverterade miniatyrer. Har en känsla av att detta blir ballt.

(Om du minns påbörjade jag liknande projekt men det slutade med att jag målade femhundra 15mm istället. Eagle och Bicorn höll inte måttet.)

Droppar du FIW?

Tack Matz

Jo jag min s att du fick ärva mina Eagle figurer för några år sedan, misstänkte dock att även du inte skulle gilla dem.

FIW är inte droppat, jag har bara målat det jag satte upp som en start, dvs ett 200p start warparty till M&T, kan absolut bli mer om det blir lite spela av på klubben, men väntar till galloping släpper sina Mohawks med bågar.

MVh michael

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Led-unge » Apr 25th, '13, 21:07

Det låter prima. Varenda projekt är spännande. 28mm FIW, Finland, korståg och grisigt svenskt 1400-tal. Du gör det verkligen bra!
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Jeppan » Apr 26th, '13, 05:46

Intressant projekt! Seriöst ambitiöst att konvertera fram en dylik mängd figurer. Jag har möjligen en del användbart material om du är intresserad av uniformering och sånt.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Led-unge » Apr 26th, '13, 11:17

Förresten. Min invändning mot Eagle var inte i första hand gjutningarna. Uniformerna, storleken och antalet poser var ju lite si och så det med.

Jag kikar gärna förbi för ett parti FIW om några månader om så önskas - måste hur som helst måla upp en batch till innan.
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Dalauppror » Apr 26th, '13, 22:01

Jeppan wrote:Intressant projekt! Seriöst ambitiöst att konvertera fram en dylik mängd figurer. Jag har möjligen en del användbart material om du är intresserad av uniformering och sånt.

Uppskattas Jesper, alla bita är välkomna , du råkar inte ha 4sr Perry plast riflemen?

@matz gärna ett parti M&T när du är klara !

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Jeppan » Apr 27th, '13, 10:18

Jag skall jaga fram fler plastdelar. Jag har en del Victrix som borde funka också.

Jag skall jaga fram lite skriftligt material också. Det finns exempelvis en del intressant att läsa i de scenarioböcker jag har för finska kriget. Det handlar om hur man skall värdera egenskaper för ryssar och svenskar/finnar i den här konflikten.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Apr 27th, '13, 12:52

Uppskattat!

Har du andra böcker än den blå och den gröna?

Dalauppror
Primus Pilus

Postby keithabarker » Apr 27th, '13, 16:09

Dalauppror wrote:Och så några bilder på den första plutotnen, planen är att ha 12 figurer i var kompani + något befäl/"big man"

Image

Jättefina! Ser fram emot att se dem på bordet. Vill gärna vara med och spela en omgång!
keithabarker
Principes

Postby keithabarker » Apr 27th, '13, 16:11

Dalauppror wrote:Har du andra böcker än den blå och den gröna?

Är det uniform böcker du är ute efter?
keithabarker
Principes

Postby Jeppan » Apr 27th, '13, 19:37

De två scenarioböckerna har jag,men det finns också annat material.

@keith . Den gröna och blå boken är scenarioböcker, men de innehåller också en del annat material om. Bland annat om taktiska doktriner och annat.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Apr 28th, '13, 12:20

Tack!

Jag är nog mest ute efter berättelser om små strider/ skirmishes tex ett kompani/ brigads upplevelser under ett slag, då jag inte tänkte spela hela slag utan delar av dem. Övergripande historia och uniformer har jag koll på.

Och så är ju användbara bits/ figurer alltid välkommet:)

Mvh Michael

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Jeppan » Apr 28th, '13, 13:04

Jag fixar bitsen.

Poängen med att känna till taktiska doktriner i det här fallet är att det faktiskt kan ha betydelse på lägsta nivå. Svenska soldater skulle enligt den egna manualen klara av både funktionen som linjeinfanteri och lätt infanteri. Det motsäger bland annat det som anges i drums and shako. Där anges att svenska infanterister är relativt usla skyttar. Vidare hade man kvar idén om man gärna skulle anfalla i närstrid, vilket är genuin korkat med tanke på tillgången på soldater. Ryssen i denna konflikt bör däremot vara en relativt taskig skytt eftersom det verkar som de hoppat över skytteträningen. Det finns en del mer detaljer att tillägga, men det får vara så är långt.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Led-unge » Apr 28th, '13, 22:58

Jo Jeppan, jag håller med. Det låter konstigt. I princip stod man sig bra om inte numerären blev för överdjävlig eller befälen sjabbla. Fanns dock rätt stora skillnader mellan arméerna - medelålder t.ex.
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Dalauppror » May 1st, '13, 07:18

Låter bra

All info är välkommen, speciellt om taktik och doktrin, finns ju en del i den blå eller gröna boken, men har du mer är det varmt välkommet.

Det där med att gå på verkar ju ha använt vid otaliga tillfällen även när man i första läget haft en bra defensiv position som gjort att man kunnat vinna, så valde svenskarna allt som oftast att gå till anfall för att få ett avgörande? och i slutända förlora slaget och tvingas retirera från sina fördelaktiga ställningar.

några till svenskar under produktion

Image

Image

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Dalauppror » May 8th, '13, 12:40

Alla soldater behöver bra ledare och förebilder och ven kan vara bättre än George Carl von Döbeln och även av en händelse var han förlagd hos Nylands Infanteri Regemente / Nylands Brigaden under de första månaderna av kriget 1808.

Först den bild av Albert Edelfelt som inspirerade mitt byggande:

Image

Sedan en bild på byggd figur:

Image

Och en bild på den färdigmålade figuren, ni hittar några bilder till på bloggen.

Image

Dalauppror
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Målarbloggar