Potatiskrigare

Posta bilder på dina projekt!

Re: Potatiskrigare

Postby metalworker » Jul 29th, '10, 23:34

Aha, kul att veta. Det kan bli mer 15mm för mig i framtiden. Jag har faktiskt lite 25/28mm ACW Old Glory. Mest från Sash and Saber rangen som jag tror att de från början köpt rättigheterna till men som är ett Amerikanskt märke. Jag vet inte, spekulerar att det ligger till så. Men jag har helt missat att kolla in vad de har i 15mm. Tack för infon och fortsätt måla sådär coola figurer :)
Projekt och arméer:
15mm WW2 Red Army, 28mm EI Romans, 28mm Late Romans, 28mm Normans, 28mm French Napoleonics, 28mm ACW Union, 28mm ECW parlament, 28mm HYW English. Tror det var det viktigaste i alla fall.
metalworker
Velite

Postby Jeppan » Jul 30th, '10, 09:54

Jag skall göra mitt bästa ;)
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 1st, '12, 13:48

Jag har matat mina figurer med steroider och vips har de vuxit till 28mm. Jag har under drygt ett års tid av och till jobbat med två arméer från 7-årskriget(1756-1763). Det är dels en preussisk armé(som i princip är klar) och en Österikisk. Tillsammans med Österrikarna hittar man en del enhter från den allierade Riksarméen. Riksarméen var hela tyska rikest armé och kontrollerade av Österrike. De är kända för att vara detta krigs minst dugliga trupper. Dock har jag inte hittat något negativt om nedanstående gäng, infanteriregemntet Kurprinzs grenadjärer. De var säkert inga stjärnor, men har en skjyssta flaggor att vifta med. Man kan också notera att peruken sitter som en smäck på översten längst fram. Figurerna är huvudsakligen Front Rank av de äldre sorten. Vissa andra märken har mixats in också. Jag behöver dock putsa en del på detaljerna innan de kan dra ut i strid. Basen är te x inte fixad.

Image

Några som aldrig fick flaggor att vifta med var de nedanstående, Grenzers. Det rör sig om lätta trupper som Österrikarna satta upp. Ofta rekryterades dessa från rikests vildaste utkanter(typ Kroatien eller nuvarande Rumänien). De tycks ha varit relativt effektiva i sin roll, men något svåra att hålla lugna när det inte pågick strider. Plundring tycka ha varit populärt bland dessa herrar. Figurerna kommer från Front Ranks senare serier.

Image

Slutligen har vi något som är klart, österrikiskt artilleri. dessa herrar visste var de gjorde och var möjligen Österrikaste starkaste kort på slagfältet. Som tack har de fått de minst färgglada unifomer man kan tänka sig från perioden. Kejsarinnan kanske sa något i stil med :"Som tack för er kunnighet och tapperhet kommer ni nu få bära beigebruna uniformer!".

Image
Jeppan
Primus Pilus

Postby Rickard » May 1st, '12, 18:44

:D :D :D
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Anatoli » May 4th, '12, 10:08

Grymt snyggt. Har själv en del Front Rank figurer, en del figurer i deras sortiment, främst SYW har en skulpteringsstil som är väldigt speciell - svårt att riktigt beskriva den. Gillar det, men svårt att blanda figurer från andra tillverkare.
Anatoli
Primus Pilus

Postby Dalauppror » May 4th, '12, 19:27

Mycket snyggt !!! :D
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Jeppan » May 4th, '12, 19:57

Tackar ödmjukast för de varma orden! Front Rank är underskattade. Särskilt de senare skulpterade figurerna är ofta väl i klass med Foundry. Just nu tycks det vara obskyr Nappe och sent 1600-tal som är deras huvudfokus och där man kan hitta deras bästa figgar. Tidigare figurer kräver tålamod. De ser rätt stela trökiga ut när man först ser dem. Bayrarna ovan är egentligen franska grenadjärer(i det närmaste identiska i uniforsmssnitt med österrikare och Bayrare) som såldasom "vintage" på e-bay. Gissa om man fick dem billigt. De låg och marinerade längst ner i en av mina figurlådor innan jag tog tag i dem. Snålheten och desperation fick mig att ta upp dem igen.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Anatoli » May 6th, '12, 10:15

En sak jag älskar med Front Rank är att man köper modellerna var för sig, så det går att plocka exakt det man är ute efter och slippa alla tråkiga/fula filler figurer.
Anatoli
Primus Pilus

Postby Jeppan » Sep 5th, '12, 20:38

Sjuårskriget är något jag jobbar med nu och då. Projektet har pågått av och till i ett par år. Här kommer några glada Österrikiska generaler. Den här hösten bör jag ha två arméer klara. Preussarna är redan klara. Deras motståndare kommer vara Österrikare.

Image

Image
Jeppan
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Sep 6th, '12, 08:46

Snyggt !!!!

Kan mina AWI britter vara motståndare till någon av dess? I så fall kör jag gärna ett BP slag vid tillfälle
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby AndreasJ » Sep 6th, '12, 09:10

Instämmer, mycket fina generaler.

Lägg gärna upp foton på hela arméerna, föreställer mig masseffekten av dessa gubbar måste vara anslående.
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

Postby Jeppan » Sep 6th, '12, 09:52

Dalauppror wrote:Snyggt !!!!

Kan mina AWI britter vara motståndare till någon av dess? I så fall kör jag gärna ett BP slag vid tillfälle

Engelsmännen är allierade med Preussen under 7-årskriget och slåss främst mot fransmän. Möjligen får man då proxa österrikare som fransmän. Dock har jag nu i princip båda sidor så BP kan man ju köra oavsett.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » Sep 6th, '12, 09:54

AndreasJ wrote:Instämmer, mycket fina generaler.

Lägg gärna upp foton på hela arméerna, föreställer mig masseffekten av dessa gubbar måste vara anslående.

Jag ska göra ett försök i helgen, så inom kort kan det möjligen finnas en hel armé på forumet.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » Oct 14th, '12, 20:35

Vi har dragit igång testandet av Tickards Syw-regler(Sjuårskriget 1756-1763 för er som missat detta). Jag har under ett par år jobbat med 28mm figurer till dessa regler. I kväll fick de äntligen beträda banan. Jag hoppas få ihop en redogöreslse för själva fajten inom kort. Tyvärr blev det inte så bra med bilderna pga. lite speciella ljusförhållanden i Rickards källare. ...några fungerande bilder blev det dock....
Image
Preussiska grenadjärer- hårdast bland de hårda. Rätt mediokra under dagens spel, men annars en mördarmaskin på brädet. I bakgrundet det preussiska gardeskavalleriet "Garde De Corps"
Image
Preussarnas fiende Österrike kunde också fixa grenadjärer. Det här lirarna tillhör det ungerska regmentet IR. 37 "Joseph Esterházy".
Jeppan
Primus Pilus

Postby Led-unge » Oct 14th, '12, 22:48

Mäktigt! Väldigt fina figurer - vilket jobb! Pröjsare har de allihop... och inga moppevarianter.
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Jeppan » Oct 15th, '12, 06:53

Mustacher var som regel tradition obligatoriskt bland grenadjärer. Om man inte hade ordentlig skäggväxt fick detta fixas med antingen lösmustasch eller svartfärg målad direkt på läppen.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Anatoli » Oct 16th, '12, 12:27

Otroligt snygga figurer!!
Anatoli
Primus Pilus

Postby Jeppan » Oct 16th, '12, 21:42

Image

Det här det belgiska infanteriregimentet "Los Rios" .Belgien, eller som det då hette Spanska Nederländerna, tillhörde vid den här tiden Österrike om jag inte har fel. Namnet "Los Rios" är onekligen spanskt. Dessa herrar slogs dock i Tyskland och bör ha bestått främst av allt det lösa pack av halvkriminella som 1700-talets arméer genenrellt bestod av.... kanske inte så många Valloner eller Flamländare. Snarare ihopraffsade högar av tyskar som mer eller mindre frivilligt anslöt sig till kejserliga arméerna.
Jeppan
Primus Pilus

Postby tarkin1980 » Oct 16th, '12, 22:33

Vansinnigt snyggt målat som vanligt! Men är det inte fel skala på figurerna? ;)
tarkin1980
Hastati

Postby AndreasJ » Oct 17th, '12, 06:10

När det gäller 1700talet mellan Spanska tronföljdskriget och Revolutionskrigen brukar man väl tala om de Österrikiska Nederländerna. Habsburgarna hade länge en plan att övertala Wittelsbacharna att ta över stället i utbyte mot att Habsburgarna fick Bayern, vilket kunde haft väldigt intressanta följder för senare tysk historia om det lyckats.

Hur som, snygga figgurer. Väldligt trevlig period utseendemässigt.
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

PreviousNext

Return to Målarbloggar