Potatiskrigare

Posta bilder på dina projekt!

Re: Potatiskrigare

Postby fredrik » May 23rd, '10, 22:11

Mycket snyggt, som alltid! Maréchaussée de Lorraine et Barri i synnerhet i sina kycklinggula rockar torde vara en härlig syn på spelbordet.
fredrik
Skutans kapten

Postby Jeppan » May 23rd, '10, 22:22

Tycker nog också att det är en härlig färg på ett förband...i detta fall ett gäng poliser. Ska jag vara ärlig kräver jag faktiskt att alla svenska poliser skall skaffa sig något likande. Byt ut blått mot kycklinggult!
Jeppan
Primus Pilus

Postby Stewe » May 24th, '10, 05:12

Riktigt snygga...
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Rickard » May 24th, '10, 07:24

Snyggt :D
Ser fram mot att få se camp mm.
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Jeppan » Jun 25th, '10, 12:05

Man får inte glömma grabbar längst bak. Utan dessa goa gubbar i trossen och i staben skulle inget pudrat gentlemannakrig vara möjligt. Det är därför dags att visa vilka som gör det möjligt för mina potatisfransmän att visa manlig styrka.....

Image
Francois med ammutionsvagnen...

Image
Jean visar här upp senaste modet från Paris när det gäller krutvagnar. Det är tydligen brunt som är sommarens innefärg.

Image

Slutligen så har vi stabsplatsen(lägret). Här bland idel ädlingar föds geniala planer för heroiska frontförkortningar och hjältemodiga reträtter......
Jeppan
Primus Pilus

Postby Rickard » Jun 25th, '10, 12:17

En fröjd för ögat.
Ha en bra midsommar.
Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Oathman » Jun 25th, '10, 20:53

Mycket trevliga dessa! Vilket företag är det, är det Essex? Dessa borde man ju kunna använda till Stora Nordiska också tror jag. Snygga i alla fall. Om det är någon av er som vet vart man kan få tag på civila modeller till 1700-talet så hojta gärna till. Har letat men inte funnit. Kanske skall ta och skulptera lite igen...

Men Jeppan, trevliga modeller och bra jobbat med dem, glad midsommar!

Mvh/
Oathman
Oathman
Principes

Postby Jeppan » Jun 26th, '10, 08:57

Jo, Glad midsommar på er allihopa! :D

Trevligt att ni gillade figurerna. Själva figurerna och vagnarna är i huvudsak från QRF/Freicorps. Freicorpsserien har en serie med vagnar, lägerfolk och diverse tillbehörsprylar från flera olika perioder. En del av dessa prylar borde funka för Stora nordiska kriget. Freicorps är en lite lurig produktionserie. Den verkar innehålla flera olika skulptörers verk och är tämligen ojämn. Priset är anständigt och man vågar därför ta en del chansningar. Huset i lägret köptes på Dragon´s lair ett par år tillbaka. Jag tror märket heter Resina planet.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Jun 26th, '10, 12:42

Stiligt !!!
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Jeppan » Jun 26th, '10, 15:14

Dags att fixa lite trupper som kan knacka grodor. Vad vi talar om är inte djuplågare i normal mening utan trupper som stred mot fransmännen. Fransmännens käraste fiender var naturligtvis britterna, men till de franskfientliga skara måste man också ta med en rad små tyska furstendömen. Jag håller just nu på att få färdigt lite trupper från främst Hessen. Mer detaljer om Frankrikes tyska fiender senare. Vi börjar med att visa upp några brittiska enheter....

Vi börjar med gäng kändisar.. Cold Stream Guards

Image

Samtliga figurer är från Old glory 15. Flaggorna kommer från siten http://www.kronoskaf.com/
Vad jag har gjort är att kopiera flaggorna som finns på denna sida och sedan ändra till lämplig 15mm storlek. Flaggorna skrevs sedan ut på en vanlig färgskrivare. Jag använde skrivarfotopapper för detta ändamål. Detta fungerar relativt bra, men det är svårt att få till snyggt vinfladder på flaggorna. Emulsionen på photopapperet gillar inte att man böjer för mycket på det. Ibland måste man måla över sprickor som bildas.

Nästa gäng är nästan lika kända...27th Inniskilling infantry regiment

Image

Slutligen har vi en grenadjär battalion. Britterna är knepiga att tas med när det gäller förbandssammansättningar. Man satte ofta ihop battalioner från flera olika regementen. I detta fall rör det sig om grenadjärsenheter från två olika regementen - "The Buffs" och regementet Cornwallis.

Image
Jeppan
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Jun 27th, '10, 09:27

Mycket stiligt Jeppe !!! flaggorna på rätt sida ;) brukar skriva ut mina flaggor på vanligt kontors papper, blir helt om och lättare att "fladdra" till än fotopapper, och så spricker inte färgen lika lätt.
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Rickard » Jun 27th, '10, 10:43

Du är en målarmaskin... :D

Antar att det var lite småpilligt att måla grenadjärerna. Men det blev snyggt.
Kronoskaf är verkligen en +++++ site.

Undrar om det skulle det funka bättre om man ex 'målar' en flagga med utspädd lim som när det torkar är klart?
dvs och sedan vecka till flaggan.
Färgerna som du får när du printar med photopappret är mkt trevliga.

//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Jeppan » Jun 27th, '10, 11:27

Dalauppror wrote:Mycket stiligt Jeppe !!! flaggorna på rätt sida ;) brukar skriva ut mina flaggor på vanligt kontors papper, blir helt om och lättare att "fladdra" till än fotopapper, och så spricker inte färgen lika lätt.

Klart flaggorna skall vara på rätt sida! För er där ute som undrar är det alltså så att brittiska kungliga/Guard regementen skall ha kungens flagga på vänster sida sett bakifrån och regementets/överstens flagga på höger. Tvärtom för resten. På TMP-sidan finns det de som är fullt villiga att dela ut spöstraff för den som gör fel på den här punkten....en varning för er som vill visa upp alster på internationella sidor.

Fotopapret var ett experiment. Svårt att slå lystern i färgerna från ett fotopapper. Samtidigt är de ett helsike när det gäller att vika fladder på dem. Samanfattningsvis kan man säga att experimentet löpte väl, men för er som vill pröva så gäller det att beväpna sig med tålamod.
Vanligt papper funkar bra det med och är kanske något enklare, en som sagt då blir mindre lyster.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » Jun 27th, '10, 11:30

Rickard wrote:Du är en målarmaskin... :D

Antar att det var lite småpilligt att måla grenadjärerna. Men det blev snyggt.
Kronoskaf är verkligen en +++++ site.

Undrar om det skulle det funka bättre om man ex 'målar' en flagga med utspädd lim som när det torkar är klart?
dvs och sedan vecka till flaggan.
Färgerna som du får när du printar med photopappret är mkt trevliga.

//Rickard

Kronoskaf är suveränt! Kan säkert också användas för något senare perioder som exempelvis AWI. Jag skall testa med trälims metoden och kommer återrappotera när allt är klart.
Jeppan
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 3rd, '10, 09:05

Naturligtvis löjligt snyggt som vanligt.

Fråga: du basar ju på vad som ser ut att vara 2 40x40mm baser. Finns det någon regelteknisk anledning att inte basa figurerna på en 40x80mm bas? (typ för att kunna symbolisera marschkolonn?) Vill minnas att Rickard hade basat sina enheter på en enda sammanhängande bas.
fredrik
Skutans kapten

Postby Rickard » Jul 3rd, '10, 16:00

Håller, i mkt mkt långsamt tempo på med att basa om till två 40*40mm baser på inf/art, 40*60mm cv .
anledningen är just som du skrev marsch-columns.
//rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Jeppan » Jul 4th, '10, 19:37

Om jag inte minns fel hade vi en hel del funderingar kring detta innan jag satte igång med den franska Potatis-horden. Det blir bäst med 40x40 rsp 40x60 baser som grund. Det tragiska är ju att det handlar en hel del om att använda just marsch-kolumer, vilket jag hittills tämligen konsekvent vägrar göra. Jag skall bättra mig på den punkten.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Matts » Jul 29th, '10, 06:39

De här figurerna, liksom de ryska inbördeskrigsfigurerna, har en speciell charm som är mycket tilltalande.
Enskilda figurer får på nåt vis en egen karaktär, även i 15 mm:s. Hur den här speciella omsorgen låter sig kombineras med en omfattande produktion begriper jag inte.

Återigen - hatten av!
Hippie Wargamers in Sockeplast (HWISP)
Matts
Triari

Postby metalworker » Jul 29th, '10, 12:21

Imponerande, fan va bra målat :shock: Jag vet hur pillrit 15mm är då jag ibland målar FoW. Grymma detaljer. Måste läsa vad du skrivit också så jag kan lista ut vilka tillverkare du inhandlat figurerna från. Har inte någon superkoll på 15mm förutom ww2
Projekt och arméer:
15mm WW2 Red Army, 28mm EI Romans, 28mm Late Romans, 28mm Normans, 28mm French Napoleonics, 28mm ACW Union, 28mm ECW parlament, 28mm HYW English. Tror det var det viktigaste i alla fall.
metalworker
Velite

Postby Jeppan » Jul 29th, '10, 21:17

Bugar mig djupt för detta beröm! Figurerna är i huvudsak 15mm Old Glory och Essex. Några få Freicorps finns med här och där, men dessa figurer ska man bara använda i nödfall. Old Glory 15 är enklast att köpa från Time Cast i England.
Jeppan
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Målarbloggar