Potatiskrigare

Posta bilder på dina projekt!

Re: Potatiskrigare

Postby Rickard » Mar 18th, '10, 20:16

Hej, igen..

Tips till Oathman. Jesper fotar figurerna ‘ansikte mot ansikte' dvs håller kamerans lins i ungefär samma höjd som figurerna och inte från ovan vilket gör det lättare för en betraktare att knyta an och uppleva objektet. Eller på ren svenska; det blir bättre bilder om man inte håller kameran för högt…

Flikar in några kommentarer till Jespers annars goda sammanfattning av reglerna;

Började skriva på reglerna då jag ville skapa ett spel som man i grundversionen kunde spela med 10-15 enheter (de flesta regler inom denna genre använder sig av betydligt flera enheter, läs stort antal figurer…) i syfte att använda BIG BASE basade enheter. Spelare skulle även ha möjligheten att bygga på sina arméer och spela större slag.

Reglerna är Grand Tactical där spelarna manövrerar hela arméer. Tungtpunkten ligger på Command & Control (något som under denna period inte alltid var helt lätt att uppnå). Som general skall man känna sina trupper styrkor och svagheter, ge orders till lägre chefer och kraftsamla på rätt ställe och vid rätt tidpunkt. Hur en enskild enhet formerar sig är irrelevant. Det ansvaret ligger på enhetens chef, i spelet representerat av enheternas faktorer. En tvist är dock att spelare till viss del manövrerar trupp enligt en ’lägre organisations nivå’. Till exempel på det sätt man bildar en linje från march-column etc. Det kanske låter lite konstigt men det skapar känslan av att man kommenderar en arme under linje- taktikens främsta konflikt.

Så hur funkade krigsföringen under denna period?

Vad jag tycker om nummer ett
Ett slag började egentligen redan innan dess att de två arméerna hade grupperat sig på slagfältet med en katt och råtta lek där båda parter manövrerade för att få en så taktisk fördelaktig position som möjligt. Det kostade nämligen stora belopp att sätta upp en arme och befälhavare ville ogärna riskera sin arme om inte utgången var säker. Varje parti inleds, som Jesper skrev, därför med en Prelude som spelar upp den här fasen. Var skall vi slåss och vad skall vi uppnå? Under spelets första runda, Preluden (Setup och Deployment) har spelare en möjlighet att försöka påverka, och själva bestämma till exempel vad man skall uppnå för att vinna just det här partiet, var på bordet skall arméerna ställa upp etc. Och hela tiden råder Fog of war, man vet inte till fullo vad motståndaren har att erbjuda.

En dåtida befälhavare hade dock inte helt lätt. Mycket beroende på att man styrde en arme utifrån samma principer som använts sedan ’Caesars tid’, en chef bestämmer och kontrollerar allt... Något som i praktiken hade börjat bli omöjligt då arméerna grupperade och rörde sig på bred front (en direkt följd av att truppen inte längre stod uppställda i djup för att uppnå stabilitet utan i bredd för att kunna avge mer eld). För att simulera detta har spelarnas generaler (och subordinates) ett kort command range.

Det gick inte heller att i lugn och ro att formera sig i närheten av Fi, och när allt var i ordning marschera framåt. Anledningen var bland annat artilleriets ökade effektivitet. Slagfältets största slaktare… Så arméernas delades upp och rörde sig upp på slagfältet från skilda punkter. Bristen på kartor och samband var i det här läget påtagligt. Var är överste von Braun med sitt artilleri? Och var sjutton håller von Schnell på med, han skulle gruppera hitom byn Kleinburg med sitt kavalleri beredd att stödja infanteriets attack, inte avancera mot de fientliga ställningarna??? Under Preluden kan båda sidor välja att flytta redan uppställd trupp, sätta ut ytterliggare en grupp av enheter och spela ut stratagem men givetvis förekommer det fadäser i form av fummel då man gör command tester vilket gör att man till exempel tvingas flytta trupp närmare fi. Det blir aldrig riktigt som man hade tänkt sig…

Vad jag gillar nummer två
Alla handlingar kostar i grunden pips. Men som spelare har man flera möjligheter att röra trupp gratis text till exempel genom att attachera commanders till march-columns etc vilket gör att man kan spara på sina Pips.

Vad jag gillar nummer tre
Att attachera en commander har dock givetvis vissa nackdelar. Det här är signifikant för reglerna. Spelare ges ofta valmöjligheter, man tvingas att göra taktiska beslut. Till exempel nämnde Jesper att Pips kan sparas till att göra responses i motståndarens drag, mekanismen är starkt förknippad med både grupphandlingar och spelets command span. För att agera med en grupp av enheter, tex avancera måste en commander lyckas med ett command-test. Har commandern fått Pips 'genom en kurir' dvs för att agera i motståndarens drag räknas han som in command oavsett hur långt bort han befinner sig från generalen och klarar mycket lättare sitt test. Man kan på så sätt agera över hela bordet men med en fördröjning eftersom att den önskade handlingen inte sker förrän i slutet av nästa runda.Till skillnad om en spelare skulle vilja agera i sitt eget drag med samma distanserade commander, fördelen är då att handlingen sker 'nu', men nackdelen är givetvis att testen kan misslyckas då chansen att klara testen är mindre.

Enklast är det givetvis att få en grepp om hur spelet fungerar om man testar...

//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Jeppan » Apr 12th, '10, 20:57

Dags för lite nya Potatiskrigare. Den här gången tar vi fram kavalleriet. Nedan har ni 13:e Dragoon regementet

Image

Dessa gossar har röda unifomer med rödgrön tomteluva...eller "Bonnet de Police" som detta plagg kallas i bland franska militärer.
Last edited by Jeppan on Apr 16th, '10, 21:05, edited 2 times in total.
Jeppan
Primus Pilus

Postby fredrik » Apr 12th, '10, 22:25

Schnajdigt!
fredrik
Skutans kapten

Postby Stewe » Apr 13th, '10, 04:59

Maffigt, kul att se...
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Rickard » Apr 14th, '10, 08:40

Snyggt... :D
Vi får se till att de får tjänstgöra på bordet inom en snar framtid.
//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Jeppan » Apr 14th, '10, 17:38

Jag ser fram emot ett parti.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » Apr 16th, '10, 21:03

Image

Kunnighet, kompetens och mod är egenskaper en god general bör ha. De två första egenskaperna var knappast kännetecknande för de franska befälhavarna under 7-årskriget. Fransmännen förlorade kriget och hade ofta svårt att ta sig kunskaper om hur man egentligen skall föra krig. Men vad begär man när rekryteringsgrunden utgör mindre än 5% av befolkningen. För att vara officer var man tvungen att vara adelsman – detta ändrade man inte på förrän under franska revolutionen. Den franska kompetensbristen hade dock sina undantag- vi har te.x Maurice De Saxe. Han besegrade britterna vid slaget vid Fontenoy 1746(under Österikiska tronföljdskriget). Han var dock inte fransman- hans rätta namn var Moritz Graf von Sachsen(tysk med andra ord). Hade Mortiz haft smaken att hålla sig vid liv några år till hade möjligen fransmännen haft bättre möjligheter att rå på britterna….men karlen gick och dog 6 år innan sjuårskriget bröt ut.

Vidare har vi ryttarregementet "de Rohan"....har inget att göra med Rohans ryttare (för er som snöat in på Tolkiens delirium stories). Jag har inte fått fram någon vettig info om detta regemente, men det tycks som om Rohan är en region i Bretange och därav namnet.

Image
Jeppan
Primus Pilus

Postby Oathman » Apr 17th, '10, 08:03

Måste säga att det numera rycker rätt hårt i figurköpartarmen. Snygga figurer som dessutom är bra fotade, härligt. Känns som du har ett schysst system på gång med dessa potatiskrig. Skulle gärna se mer AAR ifrån er när ni speltestar systemet. Själv sitter man och målar upp det sista till vietnam som jag har hemma och sen blir det GNW och Jacobituppror igen...

Har nu efter GothCon haft en liten down period i målandet men nu skall detta åtgärdas!

/Oathman

PS: Vilket företag har gjort figurerna, jag känner igen Essex tror jag men generalerna kan jag inte placera och inte Rohan heller?
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
www.theforlornedice.blogspot.se
Oathman
Principes

Postby Jeppan » Apr 17th, '10, 17:20

Själva spelet är Richards skapelse. Just nu befinner det sig i ett slutet av ett speltestarstadium. Med andra ord är väl 1.0 snart i faggorna. Ta gärna kontakt med Richard om ni vill veta mer om själva reglerna. Jag har varit med i speltesterna och tycker det är ett riktigt trevligt system.

Figurerna är Old Glory, Essex och Freikorps 15 (QRF). Generalerna är Freikorps 15 - egentligen ganska hopplösa figurer, små med flash och rätt otydlig relief. Man kan fixa dessa defekter med lite färg och rätt basning, men det är tålamodsprövande. de Rohan är Essexfigurer från deras sjuårskrigs serie.

Skulle man få för sig att börja måla sjuårkrigsfigurer i 15mm rekommenderar jag att man väljer Old Glory och Essex i första hand. Dessa två märken trivdes jag med och det kändes riktigt inspirerande att måla dessa figurer. Freikorps var ett test och bör så förbli. Endast när inget annat erbjuds kan jag rekommendera köp därifrån. Bästa mixen tror jag blir att köpa infanteriet från Old Glory och kavalleriet från Essex. Vidare är nog Essex lämpligast när det gäller artilleri och befäl.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Rickard » Apr 18th, '10, 08:44

Imponerande som vanligt!
//Rickard

ps
Dina figs skall absolut in i regelhäftet, och måhända en liten text... återkommer om det;)
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Jeppan » Apr 19th, '10, 20:36

Rickard wrote:Imponerande som vanligt!
//Rickard

ps
Dina figs skall absolut in i regelhäftet, och måhända en liten text... återkommer om det;)

Låter trevligt! :D
Jeppan
Primus Pilus

Postby AndreasJ » May 9th, '10, 20:59

Jeppan wrote:Själva spelet är Richards skapelse. Just nu befinner det sig i ett slutet av ett speltestarstadium. Med andra ord är väl 1.0 snart i faggorna. Ta gärna kontakt med Richard om ni vill veta mer om själva reglerna. Jag har varit med i speltesterna och tycker det är ett riktigt trevligt system.

Det kommer alltså att släppas i ngn slags kommersiell utgåva?

(Inte för att sjuårskriget är ngt jag sådär direkt planerat ge mig in på, men er beskrivning av reglerna lät riktigt intressant.)
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

Postby Rickard » May 9th, '10, 21:31

Hej

att reglerna skall publiceras ingår i 'planen', fast det ligger måhända en bit fram i tiden ;)
steg ett är att få ihop ett fungerande klubb ex, dvs en Beta kopia
tycker dock att det är trevligt få in fluff tidigt då det bidrar till upplevelsen av reglerna, och då inte enbart hos de som spelar utan de som är tänkta att hjälpa till med att översätta min svengelska och jobba med layout, grafik etc.

På tal om Beta kopia, tanken är att få igång en grupp testare utanför gruppen av de närmaste sörjande, låter som du just kandiderat ;)

saxat från designers notes
....it’s easy to get intrigued by this turmoil and aesthetic conflict. Or as one of them put it “It is a very special feeling to be allowed to blaze away with cannons and muskets in an era there appearance seem to be more important than having any ideas of practical warfare. I mean who would not want to go to war wearing a glaring uniform, a tricorne hat and a powdered wig, and on top of that command a bunch of nobles mad as hatters. What’s not to like?”
Do I need to say that my friend poses as a French commander-in-chief then playing the game?

//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Fanjunkarn » May 9th, '10, 21:47

vilka potatis krigs armeer finns representerade i 15mm.
-------------
FPW-french-28mm
Iran-Irak 6mmm
Anceint Greek -28mm
WW2 Italy - 15mm
ACW 28mm
TYW-katolska ligan-15(18mm)
på G FFG 20mm
Fanjunkarn
Triari

Postby AndreasJ » May 9th, '10, 21:50

Jag gillar ju i princip att betatesta, men chansen att jag spelar ngt potatiskrig inom den närmaste framtiden får väl realistiskt bedömas som låg.

(Antar jag kunde gräva upp mina papparméer från Napoleon's Battles och sätta dem på chockpotatisdiet ... ?)
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

Postby Rickard » May 9th, '10, 22:02

Lägger upp en fil. SYW tillverkare i 15mm. Inte komplett men med lite bilder.
//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Fanjunkarn » May 9th, '10, 23:58

SO whats up doc.,.............
-------------
FPW-french-28mm
Iran-Irak 6mmm
Anceint Greek -28mm
WW2 Italy - 15mm
ACW 28mm
på G FFG 20mm
Fanjunkarn
Triari

Postby Rickard » May 10th, '10, 06:48

Hmm
skrev igår ett svar till Fanjunkarn som verkar ha ramlat bort...

Finns;
Prussian 'main' army
Austrian
en stand in Allied (det brittiska infanteriet är egentligen French Indian, tyska inf våra Prussians)
Brittisk FIW
Fransk FIW
Fransk (Jesper)

Micke har så smått börjat med en svensk
Ogge intresserad av Rysk
Ulf funderar på att bygga vidare på den allierade så Jesper får en motpart
Fredrik O var intresserad av Bavarians (allierad till Fransmän, Österrikare eller del av Riksarmen)

Saknas (Europa)
Prussian 'sämre': garnisons trupper och diverse obskyra frikårer
Riksarmen, diverse mindre stater som dels slogs tillsammans, allierade till ex österrikare, men gjorde egna försök...

mer historikst sett obskyra men...
spanien var med på krigets slutskeende, tydligen med commanders som helt saknade utbildning men som hade gott mod och gärna gick på då det var en ära att dö i närstrid... ;)
danskar satte upp en arme som inte hamnade i strid
saxare åkte tidigt (kan även funka som del av andra armeer som ex Fransk/riksarme/ Österrikisk

Vill man ex måla ett par enheter så varför inte fortsätta med den allierade. Ex med de tyska delarna som Hessian, brittiskt CV etc. Vore kul med en ordentligt motpart till Jespers.

//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Fanjunkarn » May 16th, '10, 19:56

Kollar igenom valen av armee och kanske man gör ett mindre inköp på tyska allierade alt riksarmeen
-------------
FPW-french-28mm
Iran-Irak 6mmm
Anceint Greek -28mm
WW2 Italy - 15mm
ACW 28mm
på G FFG 20mm
Fanjunkarn
Triari

Postby Jeppan » May 23rd, '10, 22:00

Så var det dags igen. Små franska potatiskrigare är tillbacks igen.....

Image

Maréchaussée de Lorraine et Barri

Detta gäng är egentligen en slags mix mellan en polisstyrka och beväpnade tullare. Tänkte det kunde passa med en och annan konstapel även bland våra figurer. Uppgiften dessa herrar hade var normalt att jaga fatt på smugglare,skattesmitare och andra landsbygsgangsters. I min armé har de till uppgift att jaga germanska horder som förvirrat sig på fel sida Rhen eller tvinga britter till ett ordentligt kanalsimm. Tekniskt sätt kommer de klassas som Dragoner i spelet.

Image

Vad vore en fransk armé utan ett gäng beväpnad snobbar. Här har vi idel ädlingar. Detta är Gentlemanna regementet "Lusignan". Regementet deltog faktisk vid slaget i Rossbach 1756. Det visserligen inte så bra för fransmännen, men det är trots allt ett av de mer kända slagen under sjuårskriget. Jag säker på att dessa gentlemen åtminstone flydde ädelt och elegant.

Image

Chefen för dem alla. CinC för min franska armé. Karln ser självgod ut så att han verkar spricka. Oddsen kanske inte är på vår käre CinC:s sida, men han har i alla fall stil.

Image
Slutligen har vi budbärarna. I Richards regler spelar dessa figurer en viktigt roll eftersom man allokera fördröjda egna order i motståndarens runda med hjälp att budbärare.
Slutligen har vi budbärararelement
Jeppan
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Målarbloggar