Potatiskrigare

Posta bilder på dina projekt!

Potatiskrigare

Postby Jeppan » Mar 15th, '10, 21:01

Just nu pågår det en del saker i målarverkstaden hemma. Lite svårt att hålla kontroll och fokus....

För er som eventuellt har missat det jobbar Richard just nu med ett projekt där han sätter upp ett eget spelsystem för 7årskriget(1756-1763). I Sverige är detta krig också "känt" under namnet Pommerskakriget eller"Potatiskriget". Det senare namnet har Richard tagit fasta och döpt sitt spel till "The Potato War". Jag, Richard och Ulf har under tidgare delen av vår-vinter testat detta speltestat detta spelsystem och vi har haft riktigt trevligt. Det är en speciall känsla att få bränna på med kanoner och musköter på soldater som fokuserat mer på visuellt utseende än praktisk krigföring. Jag menar vem skulle inte vilja dra ut i blodigt krig med grälla uniformsfärger,trekantig hatt, pudrad peruk, högprecisionsmusköt och ledd av en bindgalen adelsman.

Målningsmässigt har jag nu påbörjat en fransk armé från 7-årskriget. Fransmännen förlorade kriget och på goda grunder - dom lyckades pricka in allt det jag nämnde ovan och drog det ett par varv till. Lägg därtill officerare som fått sitt upprag via mer eller mindre onämnbara, omilitära metoder i Madame de Pomapdours sängkammare. Hur kunde dessa herrar misslyckas? Min armé franska armé består främst av 15mm Old Glory och Essex figurer. Jag var lite osäker vilket fabrikat jag skulle använda mig. Efter en del målande har jag kommit fram till att jag föredrar Old Glorys infanteri och Essexs kavalleri. I fortsättningen kommer dessa märken mixas hejvilt.

Vi börjar med att presentera ett klassikt förband från tiden nämligen det obskyra regimnetet "Angoumois". Dessa herrar är utstyrda i den klassiska franska gråvitauniformen. Att måla gråvit är lite knepigt, men en lager på lager metod som startar med grått och går ner mot vitt är grunden. Flaggan är egenhändigt målad på papper. Franska flaggor vid den här tiden är ofta relativt geometriska vilket gör detta jobb relativt enkelt.

Image

Angemois stolta tjänstgöringsbeskrivningen under sjuårskriget startar med en period när dessa herrar gonade sig i solen på franska riveran(de var stationerade i Monaco). Vidare tog de sig till Amerika och slutade som hamngarnison i Louisiana....sannerligen ärans män med andra ord.

Vårt andra gäng är Royal Suedois- de kungliga svenskarna. Ett fosterländskt hjärta börja nu banka intensivt... ända tills man läser att regimentet klassades som tyskt och i huvudsak bestod av tyskar från pommern - vilka tekniskt sätt löd under svenske kungen. För att bli officer i detta förband var man dock tvungen att vara svensk. Den mest kände översten i Royal Suedois borde ha varit Axel Von Fersén. För er som kan er historia är han mer känd för vad han gjorde men franska drottningen än vad han gjorde i öppna drabbningar. Von Fersén slutade sina dagar som "Von Färsen".....han blev bankad till färs av huliganer i Stockholm 1810....det var tydligen kunglig begravning på gång...inte derby.

Image

Slutligen har vi mina personliga favoriter - "de vilda gässen"
Det här det Irlänska regimentet "Lally". Förbandet stred för fransmänen i främst Indien. Detta förband stred faktiskt. De stred så duktigt att de blev tillfångana av engelsmännen 1761. Det finns också någon obskyr story om att en av dess irländska överstar stal regimentskassan.

Image

Mer bilder kommer inom kort.....
Jeppan
Primus Pilus

Re: Potatiskrigare

Postby Björn » Mar 15th, '10, 21:24

Snygga! Riktigt fina och deras historia är mycket intressant.
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Postby Jeppan » Mar 16th, '10, 06:56

Image

Här har vi några franska Hussarder(stavas så när det gäller franska hussarer från den här perioden). Jag hade lite svårt att hitta ett lämpligt regimente som matchade figurens detaljer. Av den anledningen blev denna enhet mer generisk till sin natur. Jag mixade uniformsinslag från två olika hussard förband. Lite fusk får man tåla.

Image
Franskt artilleri - detta gäng har prövats i ett av våra testfajter. Dessa pjäser gjorde slarvsylta av Ulfs brittiska grenadjärer. De överlevde till och med en direkt stormning. Jag tror dock det handlade mer om dopade tärningar snarare än om kommendörens kompetens.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Ogge » Mar 16th, '10, 08:32

Fruktansvärt snygga.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Mar 16th, '10, 08:42

Imponeraden !!! Mycket snyggt!

Mycket bra bilder !
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Kreufeldt » Mar 16th, '10, 09:40

Jeppan wrote:Von Fersén slutade sina dagar som "Von Färsen".....han blev bankad till färs av huliganer i Stockholm 1810....det var tydligen kunglig begravning på gång...inte derby.
...dessutom under idogt överinseende av livgardet som stod snyggt uppradat i paraduniform på platsen för överfallet, dock utan att känna ett särskilt stort behov av att ingripa...

Riktigt snyggt, och kul bakgrundsfakta!
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Stewe » Mar 16th, '10, 09:50

riktigt rolig läsning.

snygga figgar.
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Rickard » Mar 16th, '10, 12:47

Jag får en liten tår i ögat.... det är otroligt kul att det målas figurer till potatiskriget :D

Gillar speciellt dina ansikten. Favoriten är den knubbiga NCO till Royal Suedois.
Tycker även om din vana att ge enheter 'liv' genom att lägga till bakgrund och små historier,
fantasi och känsla, det är bra grejjer...

//Rickard

ps.
Dina texter (även de till RA) fick mig att tänka på hemsidan; rubriken "Members army's" är måhända ingen dum ide...
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Oathman » Mar 16th, '10, 13:22

Oerhört trevliga modeller det där. Tycker om färgerna, tycker om baserna, tycker om historierna, ja hela konceptet faktiskt. Du har fått till fina bilder också måste jag säga. Själv lägger jag inte upp bilder längre, jag måste lära mig att ta kort först...

Bra jobbat och jag vill i alla fall se mer av detta. Skulle gärna se en liten presentation av spelet också...

/Oathman
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
www.theforlornedice.blogspot.se
Oathman
Principes

Postby Jeppan » Mar 16th, '10, 18:47

En tackar för allt beröm! :D

Jag har mer som kommer läggas upp de närmaste dagarna(med fler beskrivningar av historik m.m).

Själva spelet finns det mycket att säga om och jag kanske inte är rätt person att presentera det - det är Richards speldesign. Kort kan man säga att det består av dels en set-up fas där man har möjlighet att manuvera sig fram till föredeaktiga positioner innan själva slaget börjar och dels en fas där man utkämpar själva slaget. Set-up fasen ger intrycket av att vara en ganska bra spegling av hur befälhavare innan ett slag försöker hitta lämpliga postioner genemot motståndarsidan. Man vet inte exakt vad man har att möta, men man ser något rör sig mot ens egna positioner. När man väl kommit inom rätt avstånd kan man sedan "tvinga igång" slaget och huvudelen av spelet tar sin början.

I spelets huvudfas har man alternerande rundor av en(nästan)klassisk modell och pip slag av känt DBX-stuk. Det finns dock en hel del fina finesser. Man kan te x spendera pip på fördröjda manövrar i motståndarens fas(man gör det efter att motståndaren just gjort sina drag). Det här en av de viktigaste aspekterna i spelet. Man måste någa överväga när man vill spela ut sina viktigaste drag. Man kan också använda pip för att boosta moralen i annars rätt rucklig armé(läs den franska). Som fransman är jag som regel alltid tvungen att spendera pip för att"muta" ett av mina befäl inte ska gå klaga hos hovet och få mig avsatt som general. Det finns med andra ord nationspecifika regler i spelet som är minst sagt charmiga.

Richard har med tiden fått in ett spel som flyter på riktigt bra. När vi hade de sista speltesterna var de få direkta detaljer som stannade upp spelet eller gjorde långsammare. Nyckeln till ett bra spel är att få ett bra och logiskt flöde i spelrundorna. Richard och Ulf får gärna fylla i här om det är något viktigt jag missade....

Bilderna är tagna utan blixt och med en stark bordslampa. Man får mixtra lite med ljuset tills det får rätt infallsvinkel genetemot figurerna. Med en modern digitalkamera är det sen inget problem att testa sig fram till rätt vinkeln. Jag vet att andra nämt att de har två lampor när det tar sina bilder - jag antar att det gör det lättare, men nu har jag inte två att tillgå och då får det gå ändå. Skärpedjupet är begränsat. Man måste vara noga med vilka figurer man vill ska vara i fokus och vilka som skall vara suddiga. Den i fokus bör stå centralt i förgrunden.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » Mar 17th, '10, 21:12

Och så var det dax för ett nyttt gäng potatiskrigare....

Image

Denna gång har franske kungens elit - de bästa bland de bästa. Speciellt utvalda för ståtlighet och uthållighet. Kort sagt killar med choklad i. Vi talar naturligtvis om Grenadiers de France. Dessa herrar deltog mycket aktivt i sjuårskrigets mest intensiva krigsområden - främst då i Tyskland. De deltog i slaget vid Minden - vilket är en av de mer kända slagen i sjuårskriget. Och inte minst stod de i första linjen i Todtenhausen och deltog i strider kring orten Dunderstadt(kan ett ortsnamn blir mer härligt tyskt 8-)) Nu var det inte så mycket bevänt med fransosernas trupper i det här kriget och det krävs kanske en hel armé av dessa gossar för att fransoserna skulle ha en chans.....det hade de naturligtvis inte. Nåja alltid nått för för den fransksinnade powergamern - en hel armé av dessa herrar.
Jeppan
Primus Pilus

Postby fredrik » Mar 18th, '10, 01:04

Se där, ett nytt projekt! Riktigt snyggt Jesper, glädjer mig att du valt rätt skala också... ;)
fredrik
Skutans kapten

Postby Jeppan » Mar 18th, '10, 07:37

....jag är de många skalornas man...vänta du bara
Jeppan
Primus Pilus

Postby Ogge » Mar 18th, '10, 08:49

Jeppan wrote:....jag är de många skalornas man...vänta du bara

haha. Stackars fredrik kommer ju få en smärre chock! Var försiktig med hans hjärta.

Jag har beställt lite nu :D
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Rickard » Mar 18th, '10, 09:36

En fröjd att skåda:)

//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Mar 18th, '10, 09:50

Stiligt !

Många skalor blir det...och konstiga perioder...
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Jeppan » Mar 18th, '10, 11:57

Konstiga å konstiga....7årskriget är väl hyggligt normalt jämfört annat vi ställt tll med.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Stewe » Mar 18th, '10, 12:55

Jeppan wrote:Konstiga å konstiga....7årskriget är väl hyggligt normalt jämfört annat vi ställt tll med.

Normalt?
Vad är lagom.
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Mar 18th, '10, 13:05

Stewe wrote:Normalt?
Vad är lagom.

Ja, ingen i den här församlingen i alla fall...
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Rickard » Mar 18th, '10, 20:04

Konstig period?
Du talar om, historiskt sett, det egentliga första världskriget.
Konflikten som tex avgjorde att det idag talas engelska i USA...
hmm...jag blir upprörd ;)

//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Next

Return to Målarbloggar