The Deluge 28mm

Posta bilder på dina projekt!

The Deluge 28mm

Postby Ogge » Jan 24th, '10, 00:42

dalaregementet. Alltid i främsta ledet på 1600-talet. I tyskland eller Polen.

Image
Last edited by Ogge on Feb 8th, '10, 13:03, edited 1 time in total.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Re: A preview of things to come.

Postby fredrik » Jan 24th, '10, 01:09

Skall bli spännande att följa detta!

Skall du inte ha ännu större baser så du får maffigare regementen?
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jan 24th, '10, 02:20

Nja.. Det kommer ingå 3 sådana regementen på en "svensk brigad".. och det kommer ju vara sådana 2-3 brigader i armén.

Ska ju få platts på ett 12x6 fots bord helst.

dom katolska regementena kommer däremot att vara dubbelt så stora.

Ser så sjukt mycket fram emot detta projekt!
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ogge » Jan 24th, '10, 02:23

Ogge
Primus Pilus

Postby Oathman » Jan 24th, '10, 08:51

Hmmm börjar bli orolig för min hälsa måste jag säga. Sitter för mycket vid datorn och tittar på allt roligt som alla andra gör och gör mindre själv. Måste nog bli en ändring på det. Men Ogge jag fattar inte hur mycket du hinner med helt enkelt :evil: . För mig tar det vansinnigt lång tid att ens måla 14 stycken 15mm...
Men det är imponerande med farten i ditt skapande och du får till det jäkla bra. Har ni någon form av straffsystem uppe hos er där man får lida spöstraff om man inte målar si eller så många figurer per dag eller något sådant...

/Oathman
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
www.theforlornedice.blogspot.se
Oathman
Principes

Postby Nils » Jan 24th, '10, 08:52

Oskar har ett belöningssystem. När han målat 20 figurer får han gå på toaletten. När han målat 20 till får han en kopp snabbkaffe och så vidare. Du kan tänkta dig vilken insats som behövs för att få belönas med ens en smörgås då...
Nils
Primus Pilus

Postby keithabarker » Jan 24th, '10, 09:59

Dom där kommer att blir skitfina!
keithabarker
Principes

Postby Björn » Jan 24th, '10, 10:17

Ogge är produktiv, väldigt produktiv. Jag har suttit mitt emot honom en dag och målat. Han bara spottar ur sig färdiga matroser och partisaner, medan jag sitter med samma j***a figurer hela tiden. Helt otroligt. Men vill han ha Thai whiskey, så måste han måla mycket. :D
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Postby fredrik » Jan 24th, '10, 11:01

Kommer bli magiskt!
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jan 24th, '10, 11:36

Ogge
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Jan 24th, '10, 14:28

Kommer att bli Lysande !!! Bra att du börjar med dal regementet !!!!!!!!!!!!

Här har du flaggan du ska använda som förebild till dina linne flaggor.

Image
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Duhan » Jan 25th, '10, 15:44

Coolt. Blir nyfiken på vad du använder för basbredd och vilka regler du tänkt använda? Sysslar själv med trettioåriga kriget men i skala 6mm men har inte bestämt mig för ett regelverk ännu. Jag har dock bl.a. funderingar på att prova tillägget till 'Gå på!' som släpptes förra året och det kommande FOG för renässansen som tydligen är under officiell utveckling.
Duhan
Velite

Postby Ogge » Jan 25th, '10, 16:01

Jag kör 6cm bredd och kommer köra 8cm bredd på kavalleriet är det tänkt.

Planen är att använda Black Powder med det kommande supplementet för ECW/30YW eller möjligtvis Victory without a quarter.

Gå på är för krångligt för min smak och FOG tycker jag har på tok för lite "friktion" i systemet.

Ska dock sägas att inget är hugget i sten vid det här stadiet.. jag håller på att plita ner anteckningar, idéer, visioner och målningssheman just nu.

Nån som kan peka på en bra orbat till brietenfeldt?
Ogge
Primus Pilus

Postby Stewe » Jan 25th, '10, 18:12

Du vet att jag har gubbar på väg som är dina också va?
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Ogge » Jan 26th, '10, 16:39

Japp! Dock så har jag inte den blekaste om vad jag har bett dig beställa.
Ogge
Primus Pilus

Postby Stewe » Jan 26th, '10, 22:04

Oj oj oj!

Det var något med dvärgar och strappons...
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby garpen » Jan 26th, '10, 22:40

Ogge. Här är en länk till TMP där förmodligen den mest korrekta OOb:n för Breitenfeld finns nedskriven. För svenskar, saxare och ligister.
Författaren, Daniel S, som jag tidigare haft mailkontakt med angående just tyw vet vad han pratar om.

http://theminiaturespage.com/boards/msg.mv?id=182746

MVH

Björn
garpen
Velite

Postby Ogge » Jan 27th, '10, 08:15

Tack Garpen!!

Vet du när hans bok ska vara klar?

Jag kommer nog låta en "svensk brigad" representeras av en sådan enhet som visas ovan då jag läst mig till att dom var ganska små. Runt 1500 man om jag förstår rätt medans katolska tercios var 2000-2500 man. Vid lutzen så verkar verkar katolikernas tercios inte vara större än dom svenska brigaderna varför jag tänkte låta terciona representeras av 2 enheter som visas ovan i 2 led som jag kan splitta om jag kör senare.

Kavalleriet verkar ha varit i regimenten om 4-500 man vilket med tanke på att infanteriet är på runt 20 figurer borde representeras av 6-8 figurer medans katolikernas kavalleri var något starkare så det borde vara ca 12 figurer.

Ska redan nu påpekas att jag inte på något sätt är en expert på området utan jag läser mig gladligen till den info jag kommer över och jag vet inte om allt stämmer. Det här projektet går inte ut på att återskapa en perfekt korrekt simulation av något specefikt slag utan snarare att bygga 2 feta arméer som ger en illusion av trettioåriga kriget.
Därför kommer nog inte allt jag gör att vara 100 korrekt men jag hoppas det kommer att bli snyggt.
Ogge
Primus Pilus

Postby Nils » Jan 27th, '10, 10:16

Därför kommer nog inte allt jag gör att vara 100 korrekt men jag hoppas det kommer att bli snyggt.

Form beats function every time!

Det viktiga är inte att det blir rätt utan snyggt. Jag håller helt med!
Nils
Primus Pilus

Postby Ogge » Jan 28th, '10, 00:14

Suttit och målat lite ikväll och har lite funderingar.

Hur uniformt ska jag göra det här egentligen? om jag gör "Röda brigaden" ska jag göra tokuniformt, ska jag göra nått rött på varje figur eller ska jag skita i det och måla vadmall på allt och bara knyta ihop det med fanorna?
Ogge
Primus Pilus

Next

Return to Målarbloggar