Lite bilder från Oathman

Posta bilder på dina projekt!

Lite bilder från Oathman

Postby Oathman » Dec 20th, '09, 15:52

Hej på er

Jag tänkte bara visa lite bilder på vad jag pysslar med nu. Som vanligt så är det ju en uppsjö med grejer. Men jag har numera svurit en ed på att inte köpa mer figurer innan jag målat upp allt jag har till GåPå, kan säga att det blev en diger lista. Denna ed sade jag även till min fru så det kan bli problem att strunta i den... Men ibland måste man ju ta till radikala medel. I alla fall så har jag kommit igång rätt så bra och målat lite svenska officerare och lite kanoner till svenskarna. Enda problemet med detta är väl att jag valde att måla modeller från Essex som officerare och de är något större än Dixon och Hallmark kan jag lova så det ser lite märkligt ut men hoppas att detta försvinner när de kommer ner på bordet. Sen har jag gått på med en mycket mörkblå uniform till svenskarna så som man kan se på många tavlor mm. Vet inte om det är så korrekt men jag tycker själv att det ser bra ut så jag kör väl på med det. Sen är det lite bilder på min late roman west army till DBA som växer fram sakta men säkert. Gjort klart fem element och håller nu på med generalen+cavalry samt en light horse.

Ja nu kommer då lite bilder. Som vanligt är kvalitén under all kritik då jag använder min mobil med alldeles för lite belysning. Skall i framtiden rigga upp mer ljus och låna svärfars systemkamera och se om jag kan få till lite bättre kort, men det lär ju dröja innan dess...
Image
Karl XII vilar upp sig vid en rysk by som svenskarna inte har bränt än...

Image
Svenska arméchefen.

Image
Jönköpingsregemente 1btn.

Image
Jönköpingsregemente 2btn.

Image
Den lilla svenska styrkan som skyddar kungen vid byn.

Här kommer även lite bilder på byn och lite civilister. Nops de är inte tänkta till 1700-talet men jag hittar inga civila modeller till denna period så jag tog några från medeltiden och tänkte som så att de säkert kan passera som ryska bönder...
Image

Image

Image

Och sist men inte minst kommer då två bilder på mina romare som jag hoppas bli klar med inom en snar framtid.
Image

Image

Det var allt för denna gången då men jag hoppas kunna uppdatera detta snart igen.

Spela lugnt!

/Oathman
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
www.theforlornedice.blogspot.se
Oathman
Principes

Re: Lite bilder från Oathman

Postby Stewe » Dec 20th, '09, 18:40

Otäkt snyggt...
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby fredrik » Dec 20th, '09, 20:51

Mycket tjusigt som vanligt Oathman! Är det din hemmaskulpterade Kalle Dussin?
fredrik
Skutans kapten

Postby Amrtaka » Dec 21st, '09, 11:13

Plankmönster bak på sköldarna det var inte illa. Fantastiskt.
Nuvarande Projekt.
Turnerings/konventsdioramor
1. Early Lusignan Cypriot DBA
2. Cilician Armenian DBA
3. Fatamid Egyptian DBA
Amrtaka
Velite

Postby Rickard » Dec 21st, '09, 16:24

Mkt mkt trevligt,
kul att det både målas terräng och byggnader.
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Oathman » Dec 25th, '09, 20:19

En liten snabb uppdatering så här på juldagen. Detta blir lite bilder på min DBA General på en kavalleribas. På G är också en bas med light horse, de bör vara klara om någon dag. Sen skall jag ge min ikast med två bataljoner svenskt infanteri till GåPå så då lär det dröja innan en ny uppdatering... om jag inte smyger in en DBA bas emellan svenskarna, man vet aldrig... ;)

ImageImage

Ha en fortsatt god fortsättning på er!

/Oathman
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
Oathman
Principes

Postby Kreufeldt » Dec 25th, '09, 22:07

Som vanligt stiligt.

Vilka regementen svenskar tänkte du ge dig på?
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Oathman » Dec 26th, '09, 17:42

Hmmm ja det måste jag ju bestämma snart, vilket regemente som skall målas... Fick en mycket trevlig bok i julklapp i år. Fraustadt 1706, där läste jag att västmanlands och södermanlands var med vid Fraustadt och jag har för mig att dessa även var med vid Poltava så jag tänkte slå två flugor i en smäll om man säger så. Men jag skall kolla upp detta mer noga lite senare. Som det ser ut nå står det alltså mellan dessa två.

Men nu skall jag ner och tälja till gubbarna, basa dem på kartong och börja grundmåla för hand. Ett problem med vintern jag kan inte spraygrundmåla gubbsen.

Japp Fredrik det är min hemmasnickrade Karl XII, är fortfarande väldigt nöjd med hur slutresultatet blev :mrgreen: .
Om någon har tips på civila 1700-tals gubbs i 15mm så tala gärna om det för mig!

/Oathman
/Conny Edman

Oathman
Principes

Postby Amrtaka » Dec 26th, '09, 18:22

Ursäkta en dum fråga men varför inte spraygrunda på vintern?
Nuvarande Projekt.
Turnerings/konventsdioramor
1. Early Lusignan Cypriot DBA
2. Cilician Armenian DBA
3. Fatamid Egyptian DBA
Amrtaka
Velite

Postby Oathman » Dec 26th, '09, 20:00

Finns inga dumma frågor, ber om ursäkt det var läraren som vaknade i mig så här på jullovet... Jag kan bara spraya ute i garaget och där har jag ingen värme vilket gör att det är för kallt för spray men om någon hävdar något annat så hojta till. Det skall ju vara runt +20 grader för att spraya står det på burkarna i alla fall, om jag kommer ihåg rätt nu :oops:

/Oathman
/Conny Edman

Oathman
Principes

Postby fredrik » Dec 26th, '09, 22:47

Du kan spraya utomhus och sedan ta in figurerna för att låta dom torka inomhus. Funkar för mig.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Dec 26th, '09, 23:18

Fick samma bok, ska bli intressant att läsa.

Du bör dock betänka att Södermanlands, trotts att de var vid både Fraustadt och Poltava aldrig slogs vid Poltava (däremot vid Fraustadt). Detta på grund av att de just den dagen var ansvariga för belägringen av staden. Så trots att regementet var vid Poltava så dyker det inte upp i några slagordningar. Detta sagt så har jag själv regementet uppmålat av precis samma anledning som du funderar på...
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Björn » Dec 27th, '09, 11:53

Är man intresserad av Karl den Tolvte så kan jag rekommendera boken "Stora Nordiska Kriget 1700-1721 - Fanor och uniformer" av Lars-Eric Höglund och Åke Sallnäs. Ni kanske har redan den, men för de andra så innehåller den "allt" man vill veta om svenska armén under kriget. Genomgång av alla regimenten och exakt, ned till knapparna, vilka uniformer de hade. Och var de var och vad de gjorde. Många bilder av uniformer och fanor. Mycket bra bok om man har det minsta intresse av perioden.
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Dec 27th, '09, 17:41

Björn wrote:Är man intresserad av Karl den Tolvte så kan jag rekommendera boken "Stora Nordiska Kriget 1700-1721 - Fanor och uniformer" av Lars-Eric Höglund och Åke Sallnäs. Ni kanske har redan den, men för de andra så innehåller den "allt" man vill veta om svenska armén under kriget. Genomgång av alla regimenten och exakt, ned till knapparna, vilka uniformer de hade. Och var de var och vad de gjorde. Många bilder av uniformer och fanor. Mycket bra bok om man har det minsta intresse av perioden.

Har ett vältummat exemplar liggandes här hemma...
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Oathman » Dec 28th, '09, 17:28

Själv har jag alla tre delarna av deras serie om stora nordiska kriget. En veritabel guldgruva av information om man är uniformsnörd som jag är... :oops:
Sen har ja den gamla godingen som heter Karoliner, kommer inte ihåg författaren och orkar inte röra mig de 15 meter som behövs för att kolla upp det, men det är också en trevlig bok i ämnet. Har nu blivit helt fast i Fraustadt vilket är mycket bra för min målarmoral. Är det någon av er som har några tips på bra böcker som rör spanska tronföljdskriget så kan ni ju gärna tipsa här. Om si så där två år så räknar jag med att kunna börja måla en fransk armé till detta, yea right... :lol:

Har alldeles för många planer och projekt men skall nu borra ner mig djupt i 1700-tals myllan och glömma bort Napoleon, 1VK, TYW mm. En fundering som jag har är dock att kolla närmare på Force on Force 2VK och köra det i 15mm då jag har en massa gubbs till FoW som kan basas om och användas till detta.

Nåväl ha det gott och snart kommer en bild på lite light horse till DBA...

/Oathman
/Conny Edman

Oathman
Principes

Postby Oathman » Dec 28th, '09, 20:57

Aha har hittat ett perfekt offer att måla emot när det gäller GNW... Läste om det lite snabbt i Fraustadt och efter lite efterforskningar på nätet mm så tror jag nog att jag skall satsa på detta, Slaget vid Gemäuerthof mellan Lewenhaupt och Sjeremetjev. Ett relativt litet slag mellan ca 7000 svenskar och ca 12-14 000 ryssar. Överkomligt och man får den där historiska känslan när man målar, härligt! Hoppas bara jag kan hitta några schysta kartor till slaget också.

/Oathman
/Conny Edman

Oathman
Principes

Postby Kreufeldt » Dec 29th, '09, 01:54

Det är ett intressant slag, dessutom är inte svenskarna så överlägsna som de brukar, det är en kärna med finska (iofs stenhårda) kavallerister, men sen är det mycket utfyllnad på det.

Dan Schorr har lite kartor i en artikel på www.northernwars.com, brukar alltid vara ett bra ställe att börja på.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Oathman » Dec 29th, '09, 08:49

Aaaa hade helt glömt bort Dan Schorr. Det är ju en alldeles utmärkt sida det där och han hade ju kartor och OOB och allt, perfekt. Tack för tipset. Det är det jag tycker om med sådana här forum, all kollektivt samlad kunskap och hjälpsamheten.

Tack!

/Oathman
/Conny Edman

Oathman
Principes

Postby Oathman » Feb 8th, '10, 22:08

Tänkte bara lägga upp en liten bild för kommentarer. Det är en dåligt bild av två NVA soldater som skall användas till GothCon i år är tanken. Istället för att grunda med svart som vanligt valde jag att grunda med mörkbrun för att inte få så skarpa kontraster. Sen är det bara två stegs highlights rakt över. Tyvärr var ansikten och händer inte så välskulpterade så det var svårt att få till ansiktena. Ja ja här kommer en liten bild och numera har jag bara 42 kvar att göra... Samt helikoptrar, lastbilar och jeepar samt lite mer amerikaner!

Image

Spela väl

/Oathman
/Conny Edman

Oathman
Principes

Postby fredrik » Feb 8th, '10, 22:17

Ser ut att bli bra! Vad är det för tillverkare?
fredrik
Skutans kapten

Next

Return to Målarbloggar