Rickard's målarblogg

Posta bilder på dina projekt!

Re: Rickard's målarblogg

Postby Led-unge » Mar 4th, '12, 22:37

Ja verkligen... fin afrikane bush!
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Rickard » Mar 6th, '12, 00:54

Tackar :)

Buskarna härrör från blomhandel där de figurerare som något plastigt och ljung liknande. Man kommer långt med trälim, diverse bas strössel och lite färg.

Några bilder på, ialla fall en av byarna, den andra blev ett hus kort. Som sagt husen är av märket Jr miniatures och tillhör rangen Bavaria, skalmässigt så ligger de mellan 10-15mm vilket gör att de passar bra till mina 15*15cm plattor. Övriga kandidater på projekt hyllan som Hovels är snäppet större och det blir...lite fel. Tror att det blir till att beställa.

Bilderna tagna med ljus från sänglampa men man ser ialla fall vad de föreställer.

Image
Letar mat bakom värdshuset...

Image
Plats för egna tankar och funderingar...

Image
By nummer ett

Image
Impassable ground, platta ett

Image
Platta ett, igen.

Kanske skall nämna att plattorna är tänkta till 15mm SYW spel.

//rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Tilioch » Mar 6th, '12, 07:19

Fy fasen va snygga!

Ska bli en riktig fröjd att se detdär på spelplanen framöver
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tomas » Mar 6th, '12, 09:08

Riktig jäkla fint!
Jag älskar såna där små detaljer, det lyfter verkligen hela pjäsen.

//Tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby Led-unge » Mar 6th, '12, 12:12

Underbart! Nu måste jag efterapa. Var handlade du JR? Bästa stället för 15mm bits?
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Wulf » Mar 6th, '12, 14:31

Det är så man baxnar! Riktigt, riktigt snyggt!
/Mattias
Wulf
Hastati

Postby Rickard » Mar 6th, '12, 23:37

Tackar :D

Camp och terräng som inte är tänkt att härbärgera några flyttandes figurer ger utrymme för att få till lite liv i den annars rätt så ”praktiska” wargaming terrängen. Av den anledningen gillar jag tex att sätta flera träd i grupp och ge de multibasade träden lite men än så viktig undervegetation, istället för att använda single basade träd.

Lite rabblande från verkstaden…
Gillar själv känslan av "by", men om man tittar ’närmare’ så står det egentligen bara står tre hus på plattan.

Image

Jag tror att man lättare köper en illusionen om det finns en logik i ’bilden’ (en anledning, ett syfte), om än något enkel sådan som förstärks av tex hur hus har placeras. Provade i det här fallet lite varianter och lät tillsist värdshusets utbyggnad och röda husets gavel markera 'gatan riktning' och fick därmed en struktur att bygga vidare på (ovankant på bilden)
Kyrkan ligger i samma linje (och förstärker därmed gatans riktning) medan värdshuset bryter av, vilket gör bilden lite mer spännande. Och vi har byns huvudgata som mynnar ut i en markandsplats framför kyrkan.

Några extra detaljer, det behöver inte vara många ger det hela lite liv och känsla; i det här fallet tre grisar, två staket, en brun, ett litet träd samt en skambock. Det blir helt enkelt inte så tomt

Och det är även några sådana detaljer som saknas på platta nr två "ruinen i skogsdungen". Slängde ihop den under några intensiva 5-10min pass under de vanliga kvällsbestyren mha av det som råkade stå på bordet i form av buskar, träd och flock. Det är inte så att jag är missnöjd men …det saknas något, en story.

Det är en dunge, måhända belägen i utkanten av en åker…var sjutton är alla vilda blommor?, och varför har man inte utnyttjat den här plätten till åkermark, jo för den är alltför stenig. Inte för att det syns men…

Det lilla torpet (ruinens) ägare hade säkert några djur, ett gammalt staket som en gång höll dessa djur borta från de omgivande fälten

Så en tre fyra större stenar/stensamlingar, lite färgglatt basningsmaterial, och några bitar av ett enkelt staket hade gett plattan mer liv aka en story.

Är ovanstående viktigt, inte speciellt…men roligt. Att fundera och fnula på saker som ovan ger mig mer av mitt byggande. Trevlig terräng är även för mig inramningen till det som jag tycker ett bra wargaming är; ett skådespel med en högst osäker utgång, en dramatisk berättelse fyllt av hjältedåd, och … mindre hjältemodiga sådana som chefer som missar sina moral tester och så vidare.
Och i den kontexten, extra kul att ni gillar plattorna.
Det kommer flera…

Lite konsument info:
De som säljer JR miniatures till bäst pris är Gamemaniacs jmf fört mot både svenska och de utländska firmor som jag hittat, tyvärr har de slut på det mesta men tar hem (3-6 veckor).
Kul detaljer gör Hallmark miniatures som säljs av Magister militum.
Även Irregular miniatures kan glimma till.
Grisarna är ifrån Bueda.

//rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Anatoli » Mar 6th, '12, 23:40

Sjukt snyggt :shock:
Anatoli
Primus Pilus

Postby Led-unge » Mar 7th, '12, 09:07

Hallå Rickard!

Det var kul att få ta del av dina tankar kring disposition. Du är mästerlig på just det här! Man får en fin HISTORISK känsla av ett miniatyrsamhälle. Vackert är det också. Tycker även den där dungen är fin och lummig - räcker så. Om man sedan fyller på med lite fina miniatyrer är det game. Personligen tycker jag faktiskt det är lite viktigare än de båda andra komponenterna i spel med tenngubbar, att umgås och att vinna. Drömmare kallas det kanske... :-)

(Jag har fixat med mitt Napoleon-projekt i ett tag och det har ändrat riktning under tiden. Nu ser det ut att bli förmiddagen Ebelsberg och det innebär en del stadsmiljö. Jag skulle vilja ha lite nivåskillnader också men då måste man tillverka ett bräde om det ska bli snyggt med byggnader i backen. Gissa om man blir inspirerad. Forumet är som bäst när någon ser ut att förverkliga ens tankar. Nu behöver du bara skippa sjuårskriget för lite riktiga grejor ett halvsekel senare.) ;-)
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Rickard » Apr 1st, '12, 00:14

Tillbringade kvällen med att städa av målarbrickan, och ialla fall delar av den.
Lite pryttlar till 28mm KGN och 15mm SYW. Som i de flesta fall skall planteras på större terräng baser. Utedasset skall tex stå på en bakgård i min franska by.

Någon som kan tänkas lista ut vad de sex små lådorna skall föreställa... ;)

Image

samt några 'arbete pågår' bilder på den franska byn... alla tiles är 15*15cm.

Image
några hus tiles mm

Image
kant på byn tiles, gatutiles mm samt en bakgård i form av en trädgård (dasset skall stå på en annan bakgård)

//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby bemajonas » Apr 1st, '12, 19:50

Jag gissar på bikupor?
Vadmal...du vet att du vill.
bemajonas
Centurion

Postby Rickard » Apr 1st, '12, 22:46

Japp :)
Till bakgården till en av de franska bondgårdarna...
Rätt meningslöst men.. lite kul.
//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby bemajonas » Apr 2nd, '12, 06:32

Det som ger dioramor liv. Du ligger på gränsen mellan terräng och diorama och jag gillar just det
Vadmal...du vet att du vill.
bemajonas
Centurion

Postby Wulf » Apr 2nd, '12, 10:14

Det är inget snack om att det är de små detaljerna som gör det. Hela terrängen kommer till liv när det finns små detaljer och finlir här och var.
Verkligen snyggt.
Kommer att bli kul att köra om hur KGN spelar - och hur det funkar till 28mm. Jag är betänksam för om det kommer krävas rejält stora bord. Men jag är inte betänksam vad gäller det visuella! Det kommer bli brutalt snyggt.
/Mattias
Wulf
Hastati

Postby Rickard » Apr 10th, '12, 22:38

Ni får ursäkta om det dyker upp figurer lite stötvis, dels kan perioder av sjukt mycket arbete ställa till det, eller som den här vårens jkl influensa som härjade runt i familjen i alla fall över två månader, dagis... ibland är det rena pesthärden...
När man är lite trött blir det gärna annat än figurer, som terräng...

Hej

Vi har provspelat 28mm KGN på både 180*120 och 180*180cm bord. Båda fungerade, självklart får man hålla nere poängen på det mindre bordet och ösa på med terräng som drar ner skjutavstånden. Men eftersom jag mer ser en lummig och fridfull fransk landsbyggd med små fält inramade av häckar, en och annan nymodighet som lanthandel och så vidare, och inte öppna ryska stäpper framför mig då jag påtar med figurer, fordon och terräng till KGN så är jag inte orolig. Ok, fridfull, det var kanske innan kriget drog in i byggden..

Och nu över till något helt annat. Ett projekt som småputtat en tid. Ok, ganska lång tid.

Image
Lite otäckt är det att se sina alster tryckas upp till denna storlek :D

Death in the dark continent. 'Rules for warfare in Sub-Saharan Africa c.1870-1899.

Björn och jag blev båda smått förälskade i regelhäftet (om utrycket tillåts ;) ) . De mer än trettio mer eller mindre obskyra armélistorna (samt ytterliggare ungefär lika många som går att hitta på Northstars hemsida) lockade både fantasin och målarlusten. För mig har det även varit stimulerande att läsa om, för mig, nya konflikter. Målar ambitionen för min del har varit tabletop standard och 'speed paintat', nu är jag inte direkt snabb men en bra kväll får jag ialla fall ihop ett 15tal figurer. Vilket kan behövas då det skall vara många av dessa herrar.

Image
Beja Warriors (Perry miniatures).

Det rör sig om jag har förstått det rätt både spelmässigt lättsam och blodig skirmish med multibasade figurer.
En armé skall bestå av 2-9 enheter där varje enhet i sig kan ha två till åtta stands.
Vissa trupper måste man ta, andra är möjliga tillval. Vissa styrkor kan även ha allierade och så vidare...

Image
Ok, vi börjar med något som generar 0 poäng. Bagaget... kamelerna är från Foundry.
Image

Beoende på typ så ligger en stand på 5pts till upp mot 25-30pts. Läs pygmé vs tex Sudanese elite soldier, eller en fransk legionär
Figurer kan olika klasser som tex warriors, eller skärmytslare, samt ha några få kvaliteer som vara elite, untrained eller raw.
En standard armé är 300pts, vi hade tänkt att börja med 200pts.

Image
Beja skirmishers...Som råkar vara elite vilket gör att de får gå in i närstrid, hehe..: 27pts

En turn ser i stora drag ut så här:
*Rally
*Flytta enheter som fick pisk i förra rundans shooting eller melee fas
*spelare ett flyttar en enhet: avståndet är tex 2D+2 för warriors dvs man vet aldrig hur bra grabbarna har uppfattat att de skall gå 'framåt'
*spelare två flyttar en enhet,
*upprepa ovan till allt har flyttat, eller valt att stå stilla
*Shooting, endast attacker slår, normalt 1d20. Adderar diverse modifikationer och har man lyckas få ihop 14, eller mer så har man träffat och fi får en disorder, över 19 så rycker en bas.
*Close combat: blodigt, attacker slå en D6 per engagerad enhet, addera modifikationer: har man tex lyckas skapa ihop en slutsumma på fyra så slås man tillbaka men båda sidor får en disorder, om man inte slåss med trupp som klassas som warriors då rycker en bas. För man ihop sju så ligger defender risigt till- massacred... ;)
Detta ger att även små enheter, säg tre enheter som dundrar in i sex-sju försvarande enheter kan ställa till en hel del problem, att slå över sju på 3d6 är även något som Björn kommer att lyckas med :D , som sagt blodigt.
Skall nu även säga att inte alla trupper kan gå in i närstrid, och många som har den förmågan saknar skjutvapen...

Image

Image
En styck religös ledare, kommer att ingå i en av mina enheter av Jihadiyya soldiers: 21 alternativt 41pts

Mahdist: är en innhållsmässigt mixad armé med både skärmytslare, soldater (bra allaround trupper med möjlighet till att vara både elite och ha hyfsad beväpning ), Både lätt och tungt Cv samt några elaka (hoppas jag) warriors av smaken elite...
Elite ger bla att man rallar bort disordermarkers bättre...

Image
Fler Beja skärmytslare (18pts) samt stand nummer sju och åtta av Beja warriors. Totalt åtta stands beja warriors ger (64 pts)
Image

Det var allt för denna gång...
//Rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Björn » Apr 10th, '12, 22:47

Snyggt!
Många slavar för mig att ta!
Men jag ska inte överskatta min förmåga att slå bättre än genomsnitt, gör det väldigt sällan.
Skäms lite över att jag inte har ens beställt mitt bagage.
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Postby Tomas » Apr 11th, '12, 06:27

Ja, det där ser riktigt fint ut, gillar basningen, vad är det för sand?

Mvh Tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby Anatoli » Apr 11th, '12, 11:09

Riktigt kul projekt och snyggt målade figgar. Tycker 15 figurer på en kväll är rekordfart och inget att skämmas över.
Anatoli
Primus Pilus

Postby Rickard » Apr 11th, '12, 19:25

Hej

'Sanden' är en mix av Woodland scenic, ziterdes samt Gale force nine produkter. Brukar blanda några större batchar omgången enligt principen ta vad som finns till hands. Vid denna basning har jag använt mig av två olika batchar- en 'sten' mix och en finare sand mix. se nedan

Från woodland: ballast grå och buff färg, två storlekar H0 och Nskala samt en produkt som tallus som skall efterlikna debris från klippor.
GF9- ljusbrun gritt av i alla tre storlekar där den största (basing Grit rocky) är rätt lik Woodlands tallus, men lite finare.
Från ziterdes en bra generell ökenmix (som sand tillsammans med woodlands N-skala ballast)

Varför jag mixar är för att uppnå en 'naturlig variation'. Att jag använder mig av två storlekar 'strössel' kommer sig att jag hade en ide om att jag om ett karg stenigt landskap där sand blåser in och lägger sig 'ovan'/jämnar ut stenigheten. Som i en öken helt enkelt ;)

Basningsmetoden är en mix av våt dvs lim först sedan strösslet, och torr dvs strössel först och sedan lim. Torr metoden är den metod som jag föredrar då jag basar figurer. Från singlebasat (fixar oftast basen innan jag grundar, använder mig då av superlim av typen mkt flytande) till multibasat.

Några tips:
Måla baskanten (och en bit upp på själva basen) före man lägger på strösslet (suger annars lätt till sig färg).
Se till att figurernas gjutna platta har en grundton som liknar det strössel som man skall använda dvs att den inte är vit eller kolsvart
(gör det lättare att fuska... ;) )
Större detaljer som stenar etc läggs på innan man basar, kan med fördel göras innan man grundar. Om basen/figurernas position tillåter det.
samt
Om man använder MDF baser är det även smart att grunda alla baser med en inte alltför vattning färg och vara försiktig då man fuktar det pålaggda strösslet.

Image
1. Efter som det skulle vara sprarsmakat med figurer så valde jag att limma fast dem på basen innan jag grundade, gjorde det samma med de större stenarna.
2. Måla stenar...och figurna ;)
3. Använde flytande hobby lim runt figurna, strök ut med en sticka (utan att gå alltför nära figuerna vilket gör att det går snabbt) och strösslade på sten mixen.
4. Använde torr metoden för att lägga på sanden.
5. Gräs-strössel läggs på efter det att limmet har applicerats.
6. Piffade med några färdiggjorda tuvor.

//rickard

att mixa...
Projects
Rickard
Primus Pilus

Postby Rickard » Apr 11th, '12, 19:29

saxat från tidigare inlägg....

’Torr-basning’ av figurer.

Torr-basning går att använda både till single basade figurer och plattor med flera figurer. Enligt min mening så lämpar den sig exempelvis mycket bra till plattor där figurerna står i flera ranker. Den är snabb och ger god kontroll över slutresultatet. Tekniken är egentligen gammal och används av modelljärnvägsfantaster då de lägger ballast (grusar rälsen).

Image

Två enheter ryska infanterister klara för att basas upp. Arbetstid per bas kommer att ligga på lite drygt tio minuter.

Image

En bidragande orsak till att metoden är snabb är att man slipper oroa sig för att kladda ner en figur med grus och färg. Något som jag annars skulle ha svårt att undvika på de här baserna.

Lite historik...Jag började redan för länge sedan använda mig av torr-basning då jag single basade 28mm figurer. Principen är; grus först, sedan lim, inte tvärtom. Efter det att en figur limmat på lämplig bricka strös exempelvis vanligt grus på basen. Med en torr pensel penslas överflödigt grus bort från figurens fötter. Efter det att figuren ställs på exempelvis en gammal målarburk droppas superlim av varianten mkt lättflytande på gruset. När superlim doften är borta är det dags att grunda. Det finns dock nackdelar med denna metod. Något jag upptäckte den dag då jag basade upp en fem-tio BIG BASE baser med färdig målade figurer (Foundry’s Trojaner). Superlim är som sagt starka grejer, och ångorna från limmet är både giftig och har, kan man säga, en tydlig inverkan på en målad figur..

Image

Material;

Ballast.
Produkten kallas i wargaming-svängen för gritt etc dvs fuskgrus som ex det som GW eller Gale Force Nine säljer. Jag brukar mixa olika kulörer efter eget tycke och smak för att få en naturlig variation. Till 28mm figurer använder jag mig av ballast till HO räls. Till 15mm figurer använder jag mig av ballast till N-skala räls.

En hobby pipett
K-sprit (innehåller som det låter sprit, finns att köpa på närmaste mack)
Vanligt vatten
En burk att blanda vattnet och K-sprit i.
Scenic cement (Lim som är framtaget för att använda då man lägger ballast. När det torkat är det helt ofärgat. Finns i flera olika märken och hittas i Mj butiker.)
En pensel (håll den torr!)

STEG ETT (Förbered basen)
En viktig detalj. Måla baskanten först. Anledningen är att ballasten suger till sig färg om baskanten målas sist.

Image

Tips: Oavsett vilken metod man använder sig av är det alltid bra att måla en figurs bas, i alla närmast fötterna med lämplig brun färg. Det märks mindre om man missat…

Image

STEG TVÅ (Lägg på ’gruset’)
Doppa basen i ballast mixen. Använd den torra penseln till att ta bort överflödigt ballast. En nackdel med metoden är att det lätt blir lite stökigt så ett gammalt lock är bra att. Och överflödigt grus går att återvinna…Ett tips är att finlira med ballast av mindre storlek runt fötterna. Ex den som du skulle basa dina 15mm figurer med.

Image

STEG TRE (Fukta gruset)
För att limmet skall kunna tränga ner i ballasten måste den vara fuktig. Ballasten kommer annars att flyta runt som små korkar och slutresultatet blir en enda sörja…

För att göra detta använder man sig av ’vått’ vatten dvs. vatten med låg ytspänning. Blanda vatten och K-sprit (cirka 5 delar vatten/ 1 del sprit). Droppa försiktigt vatten på gruset, nyckelordet är försiktigt (annars blir det kratrar). Om vattnet lägger sig ovan ballasten så är det inte tillräckligt ’vått’. Blanda i mer alkohol i vattnet.

Ps. Nytt lock, dumt att överbliven ballast blir gröt…

Image

STEG 4
Lägg på flock och static grass efter eget tycke och smak.

Image

STEG 5
Droppa på rikligt med lim. Det gör inget att fötter och andra detaljer täcks av limmet eftersom att det torkar helt färglöst (till skillnad från ex trä-lim). Hunden är en ambush marker…

Steg 6, 7, 8 och 9
Låt torka över natt
Repetera steg tre och fem. Eftersom gruset sitter fast går det fort. Man kan om man vill bättra på med flock etc.
Torka över natt.
Spray med lack. Lacket fungerar förutom skyddande även som ett sista lager av lim.

Ett tips är att blåsa på basen innan den sprayas. Antigen med luft på burk typ den som använder för att göra rent exempelvis datorer eller för egen kraft. Alla som en gång sett lös flock flyga upp som ett fint moln för att sedan dala ner över den figur som man precis har sprayat vet varför.

Image

Större detaljer som ex gräsbuskarna runt väg-altaret skall limmas fast innan man basar. Vägen är gjord med latex.

Image

Det Preussiska Campet efter det att grus och flock har lagts på.

Image

//rickard
Projects
Rickard
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Målarbloggar