Tomas II:s målarblogg

Posta bilder på dina projekt!

Re: Tomas II:s målarblogg

Postby Tomas » Feb 1st, '10, 21:48

Hmm, det var ju lite som jag tyckte...
Men en sak är säkert jag kommer inte måla en enda piksnubbe till i år... inte. Jag kör på kjolklädda greker...
Fredrik, säg till om du ska beställa från xyston då är jag på, de har ju fina perser och kappadokier.
Tomas
Primus Pilus

Postby fredrik » Feb 1st, '10, 22:01

Kappadokierna i synnerhet är superba, jag har både bergsbanditerna och det pansrade rytteriet.
fredrik
Skutans kapten

Postby Björn » Feb 2nd, '10, 10:45

Allen Curtis är rolig, kalla Numidierna för Nubier eller Lybierna för Libyer och se vad som händer! Lägg till nåt om Kartagiska pikmän och man måste ta skydd.
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Postby Tomas » Feb 3rd, '10, 15:28

Här är en bra tråd från TMP i ämnet: http://theminiaturespage.com/boards/msg.mv?id=55024

Spännande läsning, det enda de kunde enas om var att ingen riktigt visste hur Mithridates armé såg ut.
Men så här har jag bestämt mig:
-Persiska comandbaser
- heavy cavalry blir en blandning av OGs persian extra heavy cav och successor heavy cav
-pikarna blir vanliga successor pikes (det fördes en vild disskusion om de hade brallor el ej, båda sidor hade bra argument så jag lät lättjan bestämma, kändes onödigt att måla 24baser byxpikes när man redan har 36 baser).
-samma orsak gjorde att LH utgöres av successor LH (vilket jag redan hade) kanske hade det varit snyggare med kappadokier där...hm
-Imitation legionares representeras av OGs thorakitaier, ni får gärna förklara skillnaden i utrustning mellan en thorakitai och imitations legionär?

Allt klart och betart.
Tomas
Primus Pilus

Postby Björn » Feb 3rd, '10, 17:00

Skillnaden mellan imitation leg och thorakitai?
Du ställer då de lätta frågorna!

Det bör ha varit någon skillnad, men jag tror det är mycket oklart exakt vilken.
Men jag tror att man ska se Thorakitai som bepansrat Thureophoroi, och Imitation leg som tungt infanteri.

Skillnad i beväpning? Nja. De kan ha haft olika spjut kanske. Thorakitai kanske har javelins och thrusting spear, medan de andra heavy throwing spear. Eller kanske inte. Eller kanske alla tre spjuten är rätt lika. Thorakitai bör ha en thuros sköld och det hade förmodligen också imitation leg, eller kanske inte.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Tomas » Feb 3rd, '10, 18:11

Det här har jag hittat.
They (thorakitai) alongside the Thureophoroi were probably what the Roman writers called ‘imitation legionnaires’ who were raised before the Third Mithradatic War as a response to the Roman legions.
Tomas
Primus Pilus

Postby fredrik » Feb 3rd, '10, 20:03

Den klara(?) distinktionen mellan hopliter, thureophoroi, thorakitai, "Iphikratean peltasts", "imitation legio", peltast, euzonoi, pezetaroi, pantodapoi etc är något anakronistisk, enligt min uppfattning. Likaså den klara(?) distinktionen mellan latinsk scutum (imitation legio/legio) och grekisk thureos (thureophoroi/thorakitai) - båda har den galliska/galatiska helkroppsskölden som föregångare.

Klarlagt är följande: thorakitai var tungt infanteri i kyrass - sannolikt ringbrynja - beväpnade med långa spjut och helkroppssköld av scutum/thureostyp. Modelleraren har då att ta ställning till huruvida "imitation legionnaries" bar ringbrynja - förmodligen tveksamt om man ser till förband av tvivelaktig kvalitet - samt om de bar spjut eller pilum. Skulle jag gissa på hur en östlig IL skulle sett ut så skulle jag satsa på romersk funktion över romersk form, det vill säga att det är mer sannolikt att de beväpnades med pilum, gladiusliknande svärd och utan ringbrynja, men för detta har jag inga riktiga belägg. I figurväg skulle jag nog välja Corvus Bellis numidiska IL som passar väl in på denna beskrivning (och de har skägg - ett måste för en grek!)
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Feb 3rd, '10, 21:18

Kan tilläggas att de imitation legionaries jag en gång gjorde till någon DBA armé (tror faktiskt det kan ha varit Pontic till råga på allt) är en blandning av Magister Militums romerska Hastati och Principes med hjälmprydnaderna avtrimmade:

Image

Image

I eftertankens kranka blekhet kanske jag skulle gjort sköldarna annorlunda, dessa har galliska krumelurmönstertransfers men mer passande hade nog varit mer östliga sköldmönster.
fredrik
Skutans kapten

Postby Björn » Feb 4th, '10, 12:58

fredrik wrote:Den klara(?) distinktionen mellan hopliter, thureophoroi, thorakitai, "Iphikratean peltasts", "imitation legio", peltast, euzonoi, pezetaroi, pantodapoi etc är något anakronistisk, enligt min uppfattning. Likaså den klara(?) distinktionen mellan latinsk scutum (imitation legio/legio) och grekisk thureos (thureophoroi/thorakitai) - båda har den galliska/galatiska helkroppsskölden som föregångare.

Jag håller med om att distinktionen mellan många trupptyper kan uppfattas som oklar. Men det finns en klar skillnaden mellan thureos och scutum. Båda har samma förebild, men de utvecklade separat och ser ganska olika ut. Thureos är betydligs smalare än scutum och scutumen är böjd, vilket inte thureos är.

Fast egentligen är namnen ovan inte så oklara, det är bara det att namnen antikens författare använder syftar på något helt annat än vad vi syftar på. Tex när vi pratar om peltast pratar vi om en trupp typ, det gjorde inte antikens författare. De syftar på en soldat med en liten sköld. Sen om den är light, medium eller heavy infanteri spelar ingen roll för dem. Dinstiktionen mellan Pezetaroi och Pantodapoi är också solklar. Men skillnaden är en juridisk/organisatorisk och inte militär, vilket gör att för oss som spelare så är skillnaden mindre intressant.

En thorakitai är inte samma sak som en imitation leg. Den ena är legosoldat medan den andra är en värnpliktig bosättare. Men för oss spelare är skillanden liten/oklar.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Björn » Feb 4th, '10, 13:16

Då jag jämförde thorakitai och imitation syftade jag på seleukiderna, men det bör ha varit nåt liknande för pontik
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby fredrik » Feb 4th, '10, 19:59

Björn wrote:
fredrik wrote:Den klara(?) distinktionen mellan hopliter, thureophoroi, thorakitai, "Iphikratean peltasts", "imitation legio", peltast, euzonoi, pezetaroi, pantodapoi etc är något anakronistisk, enligt min uppfattning. Likaså den klara(?) distinktionen mellan latinsk scutum (imitation legio/legio) och grekisk thureos (thureophoroi/thorakitai) - båda har den galliska/galatiska helkroppsskölden som föregångare.

Jag håller med om att distinktionen mellan många trupptyper kan uppfattas som oklar. Men det finns en klar skillnaden mellan thureos och scutum. Båda har samma förebild, men de utvecklade separat och ser ganska olika ut. Thureos är betydligs smalare än scutum och scutumen är böjd, vilket inte thureos är.

Jag vet inte om jag håller med där. ;) Vår idealbild av scutum respektive thureos skiljer sig en hel del, men de är just idealbilder. Man har hittat extremt få exemplar av intakta scutumsköldar (naturligt, eftersom de i huvudsak är konstruerade av material som inte är särskilt tidsbeständiga) och jag föreställer mig att detsamma gäller thureosar så jag är av uppfattningen att vi inte kan göra svepande generaliseringar i stil med att alla greker bar sköldar som såg ut på ett sätt och alla romare sköldar som såg ut på ett annat sätt. Romerska förband uppsatta i Grekland efter annexeringen utrustades exempelvis som thorakitai då det var dessa sköldar, svärd etc som fanns lokalt tillgängliga, men deras romerska befälhavare skulle säkerligen kalla deras sköldar för scutum och deras svärd för gladius. I bildmaterialet som finns bevarat kan man se tydliga skillnader men även dessa är (kontemporära) idealbilder som jag tror i praktiken hade ganska lite att göra med den faktiska utrustning som användes i fält, hundra- eller ibland tusentals kilometer från vapenfabrikerna i hemstaden. Jämför här med Livys svepande beskrivningar att alla spanjorer hade vita tunikor med lila (röda) kanter som även de har skapat en uppfattning om hur en viss trupptyp "skall" se ut.

För att sammanfatta: en grek skulle använda det grekiska ordet "thureos" med avseende på helkroppssköld av keltiskt snitt medan en romare det latinska "scutum". Min gissning är att en scutum tillverkad i transalpinska gallien skiljer sig lika mycket från en siciliansk scutum som en epirotisk thureos, och den sistnämnda var knappast identisk med en seleukidisk thureos tillverkad vid persiska golfen.

Björn wrote:Fast egentligen är namnen ovan inte så oklara, det är bara det att namnen antikens författare använder syftar på något helt annat än vad vi syftar på. Tex när vi pratar om peltast pratar vi om en trupp typ, det gjorde inte antikens författare. De syftar på en soldat med en liten sköld. Sen om den är light, medium eller heavy infanteri spelar ingen roll för dem. Dinstiktionen mellan Pezetaroi och Pantodapoi är också solklar. Men skillnaden är en juridisk/organisatorisk och inte militär, vilket gör att för oss som spelare så är skillnaden mindre intressant.

En thorakitai är inte samma sak som en imitation leg. Den ena är legosoldat medan den andra är en värnpliktig bosättare. Men för oss spelare är skillanden liten/oklar.

Återigen vet jag inte om jag håller med... :lol: Romarna tog för vana att svepande kalla alla varianter på tungt formerat infanteri "imitationslegionärer" - bland annat just thorakitai. Begreppet "Peltast" gick från att betyda "pelta-bärare" (alltså bärare av liten sköld av thrakisk modell) till att svepande avse legoknektar i största allmänhet då dessa under tidigare period ofta var just pelta-bärare. Thureophoroi och Thorakitai är en annan gråzon, "thureophoroi" betyder ju "thureos-bärare" medan thorakitai också bar thureos! För att ytterligare öka förvirringen kallar ju flera grekiska författare alla tunga infanterister - även romerska legionärer - för hopliter! Olika författare använder olika begrepp för olika företeelser beroende på tidpunkt och författarens ursprung (jag tvivlar starkt på att någon skulle kalla sina EGNA trupper för "imitationslegionärer"...) ;)

Hur som haver - intressant diskussion!
fredrik
Skutans kapten

Postby Björn » Feb 5th, '10, 00:20

Absolut är det så att vi har hittat få sköldar, och det finns få bilder. Men det mesta tyder på att de italienska och de grekiska inte såg likadana ut. Då jag skrev romare och greker, menade jag egentligen trupper från italien resp grekland. Så jag håller helt med om att romare uppsatta i Grekland bör ha en mycket mer Grekisk inspirerad utrustning (det finns en intressant mosaik där soldaterna ser både romerska och ptolemaiska ut, så frågan är om de är hellenistiska romare eller ptolemaier Image). Min poäng är att om man ska göra Pontiska trupper bör man inte använda italienska scutum utan grekiska thureos. Sen att de använder samma ord för båda skölderna är inte konstigare än att de flesta (icke-vapen och krig intresserade) skulle använda samma ord för en M16 och AK47.

Sen att romarna kallade thorakitai för imitation leg handlar snarare om deras sätt att översätta. Men det är en helt annan historia. Men jag måste säga att Thorakitai och imitation leg är inte samma sak. I de grekiska källorna så är det två helt skilda saker (se tex när Antiochos III är ute på sin Anabasis och där använder Thorakitai och senare Antiochos IVs Daphne parad där Imitation legionär (det korrekta namnet är inte imitation legionärer utan "armed in the Roman fashion") finns med för första gången). Sen att de har ungefär samma utrustning är en helt annan sak.

Ja, de är hyfsat dåliga på att vara konsekventa när det gäller namn. Man måste verkligen veta när en författare skrev och hur väl han kände till militära termer för att kunna avgöra om vad han pratar om.

Ja Hoplitai är ett läskigt brett begrepp. Men sen betyder det ju också soldat (jag har för mig att den bokstavliga översättningen är beväpnad man eller nåt sånt). Jag tror att antikens författare använder begreppet mycket annorlunda än vad vi gör idag.

Min poäng är egentligen att namnen säger oftast något om utrustningen de bär. Sen om man vet hur de rekryterades får man fram något om hur de användes. Det gör att det inte är helt oklart, vi har många ledtrådar. Men sen om Thureophoroi är Ax, Sp, Ps eller nåt annat i DBx är en svår fråga.

Jag måste säga att det finns tillräckligt många grekiska författare, av skilda kvaliteter, som kan sina militär begrepp tillräckligt bra för att inte missleda oss för mycket.
Last edited by Björn on Feb 5th, '10, 01:36, edited 1 time in total.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Björn » Feb 5th, '10, 00:51

Men den intressanta frågan är väl vilka figurer du ska använda. Enligt DBM listan så är det kritiska datumet 66BC. Innan hade Mithridates den store ett stort kungadöme främst i Mindre Asien, men efter det flydde han till Bosporan (dvs norr om svarat havet). Det gör att hans tidiga (84-66) imitation legionär förmodligen såg väldigt grekiska ut, men med persiska inslag. Det ideala vore kanske Xystons Greek Thureophoroi - ANC 20104 med ringbrynja och några med byxor (kanske funkar att måla benen) . Och så en del Kappadokian Hillmen Infantry - ANC 20061 med Thureophoroi hjälmar och ringbrynja.
Den senare arméen (66-63) är kanske intressantare. Enligt DBM listan så tränade han freemen och slaves som imitation leg. Slavarna kommer se enkla ut naturligtvis. Men freemen kan vara en blandning av (återigen) några greker (som ovan) men även en hel del skyter (som levde i området).

Lycka till!
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Tomas » Feb 10th, '10, 22:29

intressanta inlägg, jag hade dock redan lagt ordern, jag kommer använda vanliga thorakitaier som imitation leg. Jag fantiserar fritt och tänker att längs hela svarta havskusten så låg det ju mängder av grekiska kolonier, så dessa är rekryterade där, helt enkelt. :? Sedan var ju tex, Athen rackarns snabba att kasta av sig det romerska oket och aliera sig med Mithridates.
Tomas
Primus Pilus

Postby Tomas » Feb 10th, '10, 22:38

Fick figurerna från OG igår, snabbt levererat! Helnöjd med alla figurer, god variation på poser och bra gjutna. Dock kommer det nog inte bli så mycket målat de närmsta veckorna...
Tomas
Primus Pilus

Postby Rickard » Feb 11th, '10, 10:44

GRATTIS!
//Rickard

ps tips GW målarbord, lätt att ta fram då man sitter vaken en natt.... ;)
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Tomas » Mar 13th, '10, 11:50

Helt på latsidan har man inte legat men nästan ;)

Först ut är de coola killarna med som går med bar överkropp och samlar på huvuden.
Image

Och här är min första målade enhet till ponterna, det blev en sexa thureophoroi. Fyra per bas hade varit snyggare men nu fick det bli tre. Såg nu att bilden blev lite överexponerad, men det är ju lördagmorgon..
Image
Tomas
Primus Pilus

Postby Tomas » Mar 13th, '10, 12:08

Jag är förövrigt väldigt nöjd med ett inköp jag gjort! Boken "warfare in the ancient world" av John Warry, rikt illustrerad. Hittade den på amazon för 1060kr med leveranstid på 13-22 arbetsdar... :shock: men kände ett starkt köpbehov. Tittade dock på adlibris för säkerhets skull, 243kr! sånt kan göra en dag :D
Tomas
Primus Pilus

Postby Björn » Mar 13th, '10, 15:18

Snyggt!
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Rickard » Mar 13th, '10, 18:26

Hej
Gillar dina galler. De blev riktigt bra.
fina figs, visst var det old glory?

//rickard

ps.
warfare in the classic world?
om så är fallet så har du något gjort ett bra köp, en av mina favoriter...
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Målarbloggar